6 תשובות ענייניות לטענות של מתנגדי מריחואנה

עכשיו זה כבר די ברור – העולם המערבי מתקדם לקראת לגליזציה של עישון מריחואנה. נשיא אורוגוואי מועמד לפרס נובל לשלום על הלגליזציה של מריחואנה בארצו, רוב אזרחי ארה”ב תומכים בלגליזציה, שכבר נכנסת לתוקף בצורות שונות ב-20 מדינות אמריקניות, וגם כאן בארץ מנסה ח”כ תמר זנדברג לקדם הצעת חוק שתמנע הפללה של משתמשים במריחואנה.

קוראים מספרים על “נטופיה”: “הספר מעלה שאלות ובעיות של חברה מרושתת מחשבתית בלי להפוך לדידקטי מדי או לשכנע בעמדה כזו או אחרת. אהבתי מאוד – אמיר קוניגסברג, חבר עמותת טכנולוגיות מוח ישראל (פרסומת)

אך עדיין יש אנשים רבים שמתנגדים לתהליך. למרות שהסיבות שהביאו למעמד החא-חוקי של מריחואנה ברחבי העולם הן יותר היסטוריות מפרגמטיות, התפיסה השתרשה ואיתה גם כמה דעות קדומות, שמיתרגמות לטענות שחוקות שאנחנו רגילים לשמוע ממתנגדי מריחואנה למיניהם.

כדי לא לעצור את התנופה, הנה כמה מהתשובות לטענות הנפוצות נגד שימוש במריחואנה:

1. “מריחואנה ממכרת!”

TKTKGIF

כל חומר שאנו צורכים בכמויות גדולות יכול להיות ממכר, אם אנחנו משתמשים בו בצורה מוגזמת ולא אחראית. מחקרים מהעת האחרונה גילו שמריחואנה היא באופן בסיסי פחות ממכרת מחומרים-משני-תודעה חוקיים ונפוצים כמו ניקוטין, אלכוהול ואפילו קפאין.

 

2. “מריחואנה היא סם-מעבר לסמים קשים יותר”

TKTKGIF

כנראה שאין בסיס מדעי של ממש לטענה הזו. ליתר דיוק, בעוד שניתן למצוא קורלציה סטטיסטית בין צריכת מריחואנה בשלב מוקדם לבין צריכה של סמים קשים יותר בשלב מאוחר, אסור לבלבל בין קורלציה לבין סיבתיות – וזה בדיוק מה שמתנגדי מריחואנה נוטים לעשות.

במילים יותר פשוטות: זה שמתוך סך כל משתמשי הסמים הקשים הרוב צרכו מריחואנה לפני כן, לא אומר שמריחואנה מובילה בהכרח לסמים קשים. הרי לפי ההגיון הזה, מכיוון שמתוך סך כל הנהגים המעורבים בתאונות דרכים קטלניות הרוב החזיקו ברשיון נהיגה, עלינו להסיק שלימודי נהיגה וטסט יובילו אתכם בסבירות גבוהה לדרוס מישהו. הגיוני? בטח שלא.

למעשה, מחקרים מסוימים מסמנים חומר אחר לחלוטין בתור סם-מעבר ברור הרבה יותר. רוצים לנחש מהו?

 

3. “עישון קנאביס פוגע בריאות ממש כמו עישון סיגריות”

TKTKGIF

הרבה מניחים שעשן הג’וינטים פוגע בתפקוד הגוף כמו שסיגריות רגילות פוגעות בו. אבל לא כל סוגי העשן נולדו שווים, והקנבינואידים שבסיגריות מריחואנה אינם דומים לניקוטין שבסיגריות רגילות.

למעשה, מחקר אחד אפילו הראה שלמרות הרושם שאולי עולה מהשיעול שיכול לתקוף אותנו בזמן עישון מריחואנה, לקנאביס אין השפעה שלילית על תפקוד הריאות. אמנם זה מחקר אחד ודרושה עוד בדיקה מעמיקה ורחבה של הנושא, אבל הטענה הנגדית היא בודאי לא מובנת מאליה.

4. “מריחואנה עלולה לגרום לכם להשתגע”

TKTKGIF

רבים מחזיקים בתפיסה כאילו מריחואנה יכולה “להכניס אתכם לסרט” ולגרום לאנשים מסוימים להתקפים נפשיים או שיגעון.

אך המחקר המדעי מראה תמונה מעט מורכבת יותר. מחקר אחד הראה תוצאות לפיהן שימוש במריחואנה יכול רק לזרז הופעת תופעות של פסיכוזיס אצל אנשים שגם ככה עמדו לפתח סימפטומים שכאלו.

מחקר אחר הראה דווקא שלקנביס אין כל השפעה אמיתית על הופעות סימפטומים של פסיכוזיס, בעוד שמחקר שלישי הראה שקנבידיול, אחד המרכיבים הפעילים במריחואנה, יכול אף לדכא תסמינים של פסיכוזיס.

בכל מקרה, בטוח שקשה לומר שהסוגיה הזו הוכרעה כנגד הקנביס.

5. “מריחואנה מובילה להתנהגות עבריינית”

TKTKGIF

ממש כמו בטיעון לגבי סמי-המעבר, גם כאן אסור לבלבל בין קורלציה לבין סיבתיות, וגם הפעם ישנם מספיק מחקרים שהפריכו את הקשר הסיבתי בין עישון מריחואנה לבין התנהגות קרימינלית.

ושוב – נחשו איזה חומר דווקא נמצא אשם למדי? כן, שוב אלכוהול.

6. “מריחואנה עושה אתכם עצלנים”

TKTKGIF

אם נשיא ארה”ב ברק אובמה הודה שעישן, ויו”ר תאגיד וירג’ין ריצ’רד ברנסון הודה ואף תומך פעיל בלגליזציה, קשה לומר שמריחואנה היא מה שתמנע מכם הצלחה בחיים.

כמו כל חומר אחר, אם תגזימו בצריכה ייפגע התפקוד שלכם. כך גם לגבי אלכוהול, פחמימות, סוכר, או כתבות באינטרנט 🙂

דרך הפינגטון פוסט

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן