הפתעה הפתעה. יום שישי ה-13 התגלה כיום של מזל למעריצי ביונסה, עם השקה של אלבום חדש בלתי צפוי. הזמרת בת ה-32 שיחררה היום דרך iTunes את אלבומה החמישי בכותרת העצמית “ביונסה” ללא כל אזהרה מוקדמת.
“האלבום הוויזואלי” כולל 14 שירים ו-17 סרטונים, עם שיתופי פעולה של פרנק אושן, דרייק, בעלה של ביונסה Jay Z ובתם, בלו אייווי, שתחגוג יום הולדת שנתיים בינואר.
“אני רואה מוזיקה”, אמרה ביונסה בהתייחסות לרכיב הוויזואלי באלבום, “זה יותר ממה שאני פשוט שומעת”.
“כאשר אני מתחברת למשהו, אני מיד רואה ויזואליה או סדרה של תמונות המקושרות לתחושה או לרגש, זכרון מהילדות שלי, מחשבות על החיים, החלומות או הפנטזיות שלי. כולם מחוברים למוזיקה”, אמרה הזמרת.
סרטוני הווידאו צולמו ברובם במהלך סיבוב ההופעות של ביונסה Mrs. Carter Show World Tour בין היתר בניו יורק, יוסטון, פריז, סידני וריו דה ז’נרו.
ביונסה אמרה כי השחרור המפתיע של האלבום מאפשר לה “לדבר ישירות” למעריצים שלה. “הרבה דברים נתקעים בתווך בין המוזיקה, האמן והמעריצים”, היא מסרה בהצהרה. “הרגשתי שאני לא רוצה שאף אחד אחר ידבר בשמי כשהאלבום שלי יצא. פשוט רציתי שהאלבום יצא ממני למעריצים שלי כשיהיה מוכן”.
זה מהלך מעניין מאוד מצדה של ביונסה. השחרור המפתיע שם את הזרקור על המוזיקה בלבד. ללא יחסי ציבור, ראיונות, שערוריות, הייפ מקדים ועוד רעש וצלצולים הנלווים לאמנים ותעשיית הבידור בעידן הסלבריטאים. זהו תרגיל שיווקי חכם וניצחון למדיה הדיגיטלית ולאייטיונז של אפל כמובן, דרכה הפיצה ביונסה את אלבומה בדרך עוקפת תקשורת מסורתית. ביונסה מעבירה במהלך האחרון מסר כי מי שיש לו קהל עוקבים גדול במדיה הדיגיטלית לא זקוק למעשה למתווכים, והוא יכול לפנות ישירות לקהל זה ולדבר אליו בקולו.
כמובן שמעטים יכולים להרשות לעצמם מהלך כזה. יוצרים עדיין נזקקים גם היום לתיווך כדי להגיע לקהל גם באמצעות המדיה הדיגיטלית ולשלם עבור קידום גם אם התכנים שלהם אטרקטיבים. אסור לשכוח כי ביונסה זוכה בפופולריות ברשתות החברתיות הרבה בזכות הקידום ממנו היא נהנתה באמצעי תקשורת אחרים. עם זאת, אין ספק כי במהלך האחרון היא מסמנת את הדרך עבור אחרים. החיבור בין המוזיקה לווידאו אף הוא מתבקש. אם עד כה הופץ אלבום ואחריו יצאו בטפטופים וידאו קליפים המקדמים את השירים, ביונסה מאותתת, במידה רבה של צדק, כי וידאו אינו מקדם שיר: השפה הוויזואלית היא חלק בלתי נפרד מהשיר בעולם מדיה כה ויזואלי.
מעריצים שמרנים של ביונסה יוכלו לקנות את תקליטור האלבום בשבועות הקרובים. הנה מבחר קטעים: