חוקרים גילו מין של “ברווזני ענק”

הברווזנים (פלטיפוס) המוכרים לנו היום הם בעיקר חמודים, קטנים ולרוב בלתי מזיקים. אך מסתבר שאבותיהם הקדמונים של יונקים מצחיקים אלו היו מעין “ברווזני גודזילה”, הם היו גדולים והיו להם שיניים חזקות ואימתניות.

מדענים הגיעו למסקנות אלה בעקבות שן שהתגלתה לאחרונה באוסטרליה, השייכת לזן נכחד וענקי של ברווזנים, אותו הם כינו Obdurodon tharalkooschild. לפי הממצאים, שהתפרסמו לראשונה ב-Journal of Vertebrate Paleontology, משוער כי גודלו של זן נכחד זה היה כמטר, פי שניים מהברווזנים המודרניים.

ראו גם: וידאו: כך תדגדגו ברווזנית

עוד עולה כי “ברווזני הגודזילה” היו מסוכנים ובעלי שיניים חזקות במיוחד שאפשרו להם ללעוס, בניגוד לברווזנים הקיימים כיום שהם חסרי שיניים לחלוטין. מבדיקה מקיפה של השן, המדענים משערים שהתזונה שלהם כללה סרטנים קטנים, דגים, צפרדעים וצבים קטנים. בנוסף, משוער כי דורבן הארס ברגלם הכיל כמות גדולה פי שניים-שלושה מאשר כמות הארס בברווזנים המודרניים, והיווה סכנה מהותית.

השן של “ברווזני הגודזילה” נמצאה על ידי החוקרת רבקה פיאן במסגרת מחקר שהובילה באוניברסיטת ניו סאות’ וויילס. השן אותרה בריברסליי שבקווינסלנד, אוסטרליה, אתר הידוע כעשיר במאובנים ובו נמצאו ממצאים רבים בעבר. לא ידוע בדיוק בן כמה הממצא הזה, אך המדענים משארים שהוא כבן 5 עד 15 מיליון שנים. מה שהפתיע את המדענים במיוחד בשן, הוא כי לפי מאובנים וממצאים שנאספו עד כה, היה נהוג לחשוב שהאבולוציה של הברווזנים הייתה ליניארית ואחידה. אך הממצא החדש מראה שיש “ענפים” בעץ המשפחתי של הברווזנים שעדיין לא התגלו, ושחלקם אף הפכו ממש ענקיים. המדענים מניחים כי מדובר בממצא משמעותי שמצביע על זן ברווזנים חדש, ובאב קדום אך לא ישיר של הברווזן, שככל הנראה שייך לענף משפחתי צדדי של היונק.

הברווזנים אותם אנו מכירים כיום הם קטנים, מכוסים פרווה וחסרי שיניים לחלוטין. הם ידועים במזגם הביישני ומתגוררים במחילות במימיהם העמוקים של אגמים ונהרות. הם אינם תוקפניים, אך עדיין מומלץ להיזהר מהברווזן הזכר, אשר יש לו דורבן ארס ברגלו האחורית שעלול לגרום לכאב אדיר לבני אדם. הברווזנים נמצאים כיום בסכנת הכחדה וניתן למצוא אותם רק במזרח אוסטרליה.

Platypus Babies 012 Platypus Babies

Platypus Babies 010 Platypus Babies

תמונת שער: zoo.org.au

תמונות: pl.atyp.us ,zoo.org.au, cutestpaw.com, Melbourne Water , zoo.org.au/education ,photovide.com .australiananimallearningzone.com

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן