מוכח מדעית: לכלבים יש רגשות

בעלי כלבים יודעים ומוכנים לספר לכל מי שמוכן להקשיב כי לכלבים יש רגשות, אבל עכשיו גם המדע מיישר קו. במחקר חדש שנערך באוניברסיטת אמורי באטלנטה, ג’ורג’יה, גילו החוקרים כי לחברים הטובים ביותר על ארבע יש רגשות, בדיוק כמו לבני אדם או לפחות חלקם. המחקר, שנערך בידי פרופסור לנוירו-כלכלה גרגורי ברנס, מצא בסריקות MRI שכלבים נעזרים באותם אזורים במוח כדי להרגיש, בדיוק כפי שעושים בני האדם.

המחקר הוא חלק מספרו החדש של ברנס “How Dogs Loves Us“, עליו כתב גם בטור דעה בניו יורק טיימס. בטור שלו ששמו “גם כלבים הם אנשים” הוא אומר, “…המטרה שלנו היא לבדוק כיצד מוחם של כלבים עובד וגם, אף חשוב מכך, מה הם חושבים עלינו בני האדם”. המסקנה אליה הגיע היא שגם כלבים הם בני אדם וכעת יש לכך גם הוכחות מדעיות.

לרוב כאשר סורקים מוח של בעל חיים מרדימים אותו לפני כניסה למכשיר ה-MRI, שכן סריקה במכשיר מרעישה ולוקחת זמן רב. הבעיה היא “…שאי אפשר לסרוק פעילות מוחית בבעל חיים מורדם”, אומר ברנס, ” לפחות לא משהו מעניין כמו פרספקטיבה או רגשות”.

לכן, כדי לסרוק מוח של כלב בצורה יעילה צריך לעשות זאת בעודו ער. לצורך כך, פרופסור ברנס יחד עם חוקרים נוספים אימנו שניים עשר כלבים להיכנס למכשיר ה-MRI, ולשהות בו במשך 30 שניות, כאורך הסריקה. ברנס אפילו נידב את כלבו למחקר, הוא אימן אותו להניח את ראשו בתוך מתקן סנטר שהותאם במיוחד לממדיו, ולהישאר בתנוחה הזו בלי לזוז בצהלך הסריקה.

ממצאי ה-MRI של מוחם של הכלבים הצביעו על דמיון בין המבנה והתפקוד של הגרעין הזנבי של כלבים (Caudate nucleus), איזור במוח שאחרי על למידת תגמול והנאה, לבין זה של בני האדם. בקרב כלבים, הפעילות באזור הזה של המוח הוגברה בתגובה לתנועות ידיים שמתקשרות אצלם לאוכל ולריחות של בני אדם מוכרים.

ברנס מוסיף שהממצאים האלו לא בהכרח מוכיחים שכלבים אוהבים אותנו, אבל “…הרבה מהדברים שמפעילים אצלנו את הגרעין הזנבי, אשר מתקשרים לרגשות חיוביים, מפעילים את הגרעין הזנבי גם אצל כלבים”. יחד עם זאת, “היכולת לחוות רגשות חיוביים כמו אהבה וקשר פרושו שרמת התודעה של כלבים דומה לזו של ילד. והיכולת הזו מציעה מחשבה מחודשת על הדרך בה אנו מתייחסים לכלבים”.

 

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן