איך נראה הישראלי הממוצע?

ThisIsUs הוא פרוייקט גרפי-אינטרנטי חדש ומעניין, שמראה לנו בדיוק כיצד נראים הישראלים של שנת 2013. רועי לוטן, מי שיצא את הפרוייקט, הצליח ליצור מראה אינטראקטיבית של הישראליות, המבוססת כולה על צילומי פנים של ישראליים ממגזרים שונים ברחבי הארץ ונתונים סטטיסטיים.

במרכז ThisIsUs עומדות עשרות תמונות של המצולמים, שעפות להן ב”ענן”. המשתמשים יכולים להתמקד בתמונה מסויימת, או לבחור לחלק את התמונות על פי מאפיינים סטטיסטיים שונים, ובכך לראות חתך של החברה הישראלית: כמה יהודים יש בישראל לעומת הערבים? כמה נשואים לעומת רווקים? כמה בנות לעומת הבנים? וכו’.

הפרויקט התחיל במקור כפרוייקט הגמר האישי של רועי לוטן, שהכין אותו כבר ב-2008-9, אך לא שחרר אותו לקהל הרחב עד עתה. כעת, עם אתר חדש שמרכז את כל הנתונים בצורה פשוטה – המידע הוויזואלי נגיש לכולם.

במהלך השנים הופיע הפרוייקט הזה בפסטיבל הדוקומנטרי IDFA, ואף נערכו פגישות עם מגזין הניו-יורק טיימס כדי להכין פרוייקט “הניו יורקי הממוצע” (פרוייקט שעדיין לא יצא לאור).

הפרוייקט כולו פועל לפי חוקי הסטטיסטיקה. 506 אנשים מחמש נקודות ברחבי הארץ צולמו, שזו כמות מדגמית לפיה נעשים גם סקרים. בכל שבוע מתכוון לוטן לשחרר נתון אחד מרכזי בצורה גרפית. השבוע מדובר במעבר בין הפרצוף של היהודי הממוצע לזה של הערבי הממוצע (התמונה למטה) – אך בעוד מספר ימים זה יתחלף במעבר אחר, ככה ששווה לחזור לבקר באתר. אפשר גם לעשות לייק לעמוד הפייסבוק של הפרוייקט כדי לקבל את העדכונים באופן ישיר.

 

 

יש לציין שאין קשר ישיר בין הפרוייקט הזה לבין פרוייקט דומה שבחן “ממוצעים” של אנשים שונים בכל העולם, ופורסם לפני מספר ימים באתרים רבים, כמו הדיילי מייל ו-ynet. הפרוייקט שאוזכר בעיתונים אינו חדש בעצמו (אנחנו כתבנו עליו עוד ב-2011), אבל בכל מקרה נוצר אחרי שלוטן סיים את פרוייקט הגמר שלו, עליו מבוסס האתר החדש.

אנחנו ממליצים בחום לקחת 10 דקות הפסקה וללהכנס לאתר הפרויקט. הסתכלו על התמונות, נסו לשחק עם הנתונים ואולי אפילו תצליחו ללמוד משהו חדש על החברה שסובבת אותנו. לוטן מספר שלמרות שהפרוייקט עצמו לא פוליטי, הפרשנות שלו יכולה להיות פוליטית. כמו כל פרוייקט אמנותי, בעצם.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן