10 חיות מתוקות בסכנת הכחדה

יותר ויותר בעלי חיים מקסימים ומתוקים נמצאים בסכנת הכחדה. מינים רבים של בעלי חיים כבר נעלמו מהכוכב ולא ישובו, ואחרים עומדים ממש לפני היכחדות למרבה הצער.

הסיבות להכחדות בעלי חיים הן בעיקר מעשה ידי אדם והן כוללות בין היתר הרס בתי גידול טבעיים, זיהום מאגרי מים וצייד.

לרוב, כשאנו חושבים על חיות בסכנת הכחדה עולה לנו לראש פנדה, טיגריס או דב קוטב. אך רשימת בעלי החיים שנמצאים בסכנת הכחדה היא רחבה מאוד וכוללת בעלי חיים שאפילו לא שמענו עליהם.

מרבית החיות שנמצאות בסכנת הכחדה הן כל כך מתוקות, שזה פשוט מרגיז שהן הולכות ונעלמות לנו. כדי שנוכל לראות במי מדובר, אספנו עבורכם 10 מינים של בעלי חיים חמודים במיוחד שנמצאים בסכנת הכחדה. אזהרה- מדובר במתיקות יתר!

1. נמר אמור

נמר אמור. תמונה: Shutterstock

מוכר גם בשמות נמר המזרח הרחוק או נמר סיבירי. הוא חי בהרי סיחוטה-אלין שבמזרח הרחוק הרוסי ועד להרים הצפוניים של חצי האי הקוריאני, באזור הנהר אמור. מעל ראשו מרחפת סכנת הכחדה חמורה למדי: אוכלוסייתו העולמית של המין היפהפה הזה בטבע מוערכת ב-34-25 פריטים בלבד. 290 פרטים בשבי נמצאים בגני חיות באירופה, ברוסיה ובארצות הברית. הרס אזור המחיה הטבעי ותעשיית הפרוות הם מהסיבות להידלדלות אוכלוסיית נמרי האמור בטבע. בטבע נמר אמור חי בין 15 ל-20 שנים, ואילו בשבי הוא יכול לחיות מעל 20 שנים. שני בעלי חיים נוספים שנתונים לסכנת הכחדה חמורה הם טיגריס דרום סין, טיגריס בנגלי וליאופרד השלג.

טיגריס דרום סין. אף הוא בסכנת הכחדה. תמונה: Shutterstock

 

טיגריס בנגלי. גם בסכנת הכחדה. תמונה: Shutterstock

ליאופרד השלג. תמונה: Shutterstock

 

2. חתול החולות

תמונה: Shutterstock

חתולת חולות שנולדה בספארי ברמת גן באוגוסט 2011. צילום: טיבור יגר

כדורי הפרווה החמודים האלו הם הקטנים ביותר ממשפחת חתולי הבר, והם בגודל של חתול ביתי. הם מתגוררים במדבריות צפון אפריקה ומרכז אפריקה. הם נמצאים בסכנת הכחדה בגלל אובדן בתי גידול, צייד ואיסוף לצורכי סחר בבעלי חיים. חתולי חול קיימים גם בארץ ואפשר לראותם בספארי ברמת גן.

 

3. קנגורו העצים

תמונה: Shutterstock

tree kangaroo

דרך: totalinformation

אם הייתם רואים אותו אולי הייתם רוצים לקחת אותו הביתה ולהתכרבל איתו תחת הפוך. המתיקות הפרוותית האדום הזה הוא קרוב משפחה של הקנגורו שאנו מכירים מאוסטרליה. הוא שוכן לו ביערות הגשם באוסטרליה ופפואה ניו גיני. קיימים עשרה זנים של קנגורו עצים. מסתבר שעל הקרקע הוא די מגושם, אך תותח מיומן בטיפוס על עצים. הוא נמצא בסכנת הכחדה בשל הרס בתי הגידול שלו וצייד.

 

4. פיקה אמריקנית

באמצע ארוחת צהריים. תמונה: Shutterstock

תמונה: Shutterstock

למרות שהיא דומה יותר לעכבר או לגוש פרווה שבא לחבק יום ולילה, למרבה ההפתעה היא קרובת המשפחה הקטנה ביותר של השפנים והארנבות. היא מתגוררת באזורים סלעיים בארה”ב ודרום מערב קנדה. למרבה הצער היא נמצאת בסכנת הכחדה בשל ההתחממות הגלובלית.

 

5. חדף פיל זהוב גב

 

היצור החמוד הקטן הזה הוא זן של חדף ממשפחת הארכפיים. הוא פיצי אך הוא הגדול ביותר מכל מיני החדפים, וגודלו כ23-26 ס”מ. את שמו הוא קיבל בגלל “כתם” הפרווה הזהוב על גבו. הוא ידוע גם כ”פיל הסורר”, בגלל גודלו הקטן וחוטמו הארוך, ומסתבר שהוא אפילו קרוב-רחוק של משפחת הפילים. הוא קיים רק ביערות בקניה במזרח אפריקה. הוא נמצא בסכנת הכחדה בשל הצמצמות שטחי המחיה שלו.

 

6. לוטרת ים

 

Sea Otter

שנ”צ. דרך: Don

תמונה: Shutterstock

תמונה: Shutterstock

אם יש לכם אמבטיה אולי תרצו לקחת אותו הביתה. לוטרות הים מוגדרות כיונקים הימיים השניים הקטנים ביותר. הן מבלות את מרבית זמנן במים, ולרוב אפשר למצוא אותן במים הרדודים באוקיינוס השקט הצפוני. הן מאוד חברותיות, ויש לה ןהרגל מתוק להחזיק ידיים עם לוטרות אחרות כשהן ישנות, כדי שלא יסחפו למעמקי האוקיינוס. למרבה הצער לוטרות הים ניצודות בשל פרוותן וזו הסיבה העיקרית לכך שהם בסכנת הכחדה. כיום אפשר למצוא את המעטים שנותרו מהם באלסכה, יפן, קליפורניה, קנדה, רוסיה ווושינגטון.

 

7. פנדה אדומה

פנדה אדומה הוא יונק ייחודי הנפוץ בסצ’ואן, בצפון בורמה ובנפאל; ובית הגידול שלו הוא יערות במבוק שבהרים סלעיים בגובה 2,100-3,600 מטר. הוא ניזון מחזרן, יונקים קטנים, עופות, ביצים, חרקים, גרגרי יער ודגים. הפנדה האדומה מצויה בסכנת הכחדה בגלל איבוד אזורי מחיה וציד בלתי חוקי. הוא ניצוד בשל פרוותו המשמשת להכנתם של כובעי פרווה ובגדים. בנוסף לכך, בשל הגידול באוכלוסיית סין, נהרסים שטחי בית הגידול של הפנדה האדום ומשמשים לצורך בניית מבנים. מעריכים כי כ-10,000 פנדות אדומים חיים בעולם.

תיאור. צילום: ogwen

תיאור. צילום: Harlequeen

צילום: Shutterstock

 

8. פודו

היצור החמוד הזה הוא אחד האייל הקטן ביותר במשפחת האיילים, והוא חלק מהמשפחה המורחבת של תת משפחת איילי הפרדות. הוא מתגורר לו אי שם באמריקה הדרומית, ועסוק בעיקר בלהיות ממש ממש חמוד. מסתבר שהוא טיפוס נדיר ביותר, לעומתינו בני האדם הוא גם טיפוס של בוקר, גם של צהריים וגם של ערב, כל אלו הם הזמנים בהם הוא פעיל במהלך היום בחיפוש אחר מזון ושאר עבודות מרתקות. מה שנקרא פועל לעניין. הפודו הוא חשדן מטבעו, ותמיד בודק סביבו אם יש חיית טרף שמתכננת לעשות ממנו ארוחת צהריים עסיסית. אם במקרה אכן הגיעה חיה שביקשה לאכול אותו הוא נוהג בחוכמה רבה ורץ בזגזגים כדי להקשות על החיה הרעה לטפוס אותו. גוש המתיקות הזה הוא גם צמחוני, וניזון מעלים, קליפות, זרעים, פירות ושאר מאכלים שיצורים מתוקים אוכלים כדי להגביר את רמת המתיקות האדירה שלהם. הפודו החמוד נמצא בסכנת הכחדה בעיקר בשל דילול שטחי המחיה שלו, צייד וסחר.

צילום: Shutterstock

 

9. פנדה ענק

פנדה ענק הוא שמו של יונק יחיד בסוגו, המסווג במשפחת הדוביים ומצוי במרכז סין באזורים הרריים, כמו סצ’ואן וטיבט. בסינית אגב משמעות השם הסיני היא “דוב-חתול”. אורכה של הפנדה 1.5 מטר עד 1.8 מטר מהחרטום ועד לזנב, משקלה 165-75 ק”ג, רגליה שחורות, גופה שחור ולבן כשהראש לבן למעט האוזניים השחורות והעיניים המוקפות בכתמים שחורים דמויי משקפיים. לפנדה הענק יש כף רגל מיוחדת עם בוהן וחמש אצבעות. הפנדה ניזון כמעט אך ורק מצמחים, למעשה, הוא אוכל כמעט אך ורק חזרן. תופעה אופיָ‏נִית לפנדות: אוזניהם מתנועעות בזמן שהם לועסים.

הפנדה נמצא בסיכון גבוה בשל איבוד נמשך של בית הגידול ובשל פוריות נמוכה מאד. לפי הערכות, רק 1,600 פנדות חיים בטבע בדרום סין. מ-1963 נולדו בשמורות הטבע ובגני החיות בעולם 256 פנדות בלבד; רק 96 מהן שרדו יותר משנה. בניסיון למנוע את היעלמות הדובים המכונים “המאובנים החיים” – הקימה ממשלת סין 11 מרכזים לרביית פנדות ואסרה על ציד הדובים. המרכז בצ’נגדו נחשב למוצלח ביותר מבין המוסדות שנפתחו ב-20 השנים האחרונות.

ראו גם: 14 גורי פנדה ענק שימיסו לכם את הלב (וידאו)

 

10. שועלים גמדיים

 

National Parks Service

עד לא מכבר, סברו כי שועלי אי “גמדיים” עומדים להיכחד בקרוב. באמצע שנות ה-90′ מספרם התמעט עד עשרות פרטים. אך כעת, הודות לשנים של פעילות שימור נמרצת, החיות המתוקות האלה עושות קאמבק. יותר מ-2,500 פרטים חיים היום באיזור סנטה קרוז, קליפורניה.

תודה ליסמין לוי על הטיפ

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן