המפות שיקרו לנו במשך 500 שנה: זה הגודל האמיתי של אפריקה

מאחר וכדור הארץ שלנו הוא עגול, כל ניסיון לייצג אותו בשרטוט על משטח שטוח לא יהיה נטול עיוותים, אך האם מפות העולם הטעו אותנו בענק במשך 500 שנים? הקטע שנראה מעלה לקוח מסדרת הטלוויזיה המנוחה של אהרן סורקין, The West Wing, אך הדברים שמוצגים בו רחוקים מלהיות בדיוניים. למעשה, בסרטון נאמרים דברים די מדויקים על גודלה של אפריקה ואיך אפשר לשרטט מפת עולם שתשקף את גודלה טוב יותר.

כמה גדולה אפריקה? כגודלן של כל המדינות האלה:

מקור: Kai Krause

המפה ממחישה כיצד אפריקה (30,244,050 קמ”ר, כ-20.4% משטח היבשות של כדור הארץ), גדולה יותר מסין (9,600,000 קמ”ר), ארה”ב (9,400,000 קמ”ר), מערב אירופה (4,900,000 קמ”ר), הודו (3,200,000 קמ”ר) וארגנטינה (2,800,000 קמ”ר), שלוש מדינות סקנדינביות והאיים הבריטיים.

בשנת 1974 הציג הקרטוגרף וההיסטוריון ד”ר ארנו פיטרס את מפת העולם של פיטרס שהציתה דיון סוער. כל מפה בוחרת להדגיש ערכים מסוימים על פני אחרים. במקרה של המפה של פיטרס, המפה היא ניסיון לייצוג של יבשות העולם על פי השטח האמיתי שלהן. ממנה אפשר להבין שאפריקה היא בהחלט לא מה שלימדו אותנו בשיעורי גיאוגרפיה.

בשנת 1569 שירטט גרארדוס מרקטור את מפת העולם שלו, בה צורת היבשות נכונה אך שטחיהן מעוותים, בשונה ממפת פיטרס אשר מעוותת את צורת היבשות אך שומרת על ממדיהן האמיתיים. היתרון במפות של מרקטור היא בכך שהן שומרות על הזוויות והצורות מהשטח למפה. תכונה זו חשובה לימאים לצורכי ניווט, אך העיוות במימדיים היה גדול והקצין ככל שמתקרבים לקטבים (אפריקה נראית בגודל של גרינלנד על אף שהיא גדולה פי 14 בשטח). את הימאים מהמאה ה-16 זה לא הטריד וכך המפה של מרקטור נשארה פופולרית מאז ועד היום. (דרך collective-evolution.com).

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן