שאלה מעשית ששווה הרבה כסף.
בהנחה שהמיכל נגמר, באיזו שעה ביום כדאי למלא דלק על מנת לחסוך בעלות התדלוק?
(1) בשעות הבוקר
(2) בשעות הצהריים
(3) בשעות הערב
(4) אין הבדל
נוסיף הנחה נוספת, שבבוקר הטמפרטורה נמוכה, בצהריים גבוהה ובערב בינונית. האם התשובה תשתנה?
ובכן, התשובה הנכונה היא ‘בשעות הבוקר’.
מדוע?
כידוע אנו משלמים עבור נפח הדלק שאנו קונים ונפח של נוזל משתנה עם הטמפרטורה.
כאשר הטמפרטורה עולה – הנפח עולה.
כאשר הטמפרטורה יורדת – הנפח יורד.
ככה זה בחיים.
כך למשל, פועל מדחום כספית: כאשר אנו מכניסים אותו לגוף, כלומר לסביבה חמה יותר, הכספית שבתוכו מתרחבת ו-‘רצה’ בתוך התעלה והמדחום ‘מתרגם’ את מידת ההתרחבות לטמפרטורה המתאימה.
בשפת הפיזיקה, תופעה זו נקראת התפשטות תרמית והיא מתוארת בצורה מדוייקת על ידי נוסחה ומקדמים ספציפיים לכל חומר, כך שאפשר לדעת בדיוק כמה יתרחב כל חומר עבור כל שינוי טמפרטורה. (השינוי הוא ליניארי בתחום טמפרטורות מוגדר)
האם פעם מזגתם מים רותחים לכוס זכוכית והיא התנפצה? ההסבר לכך הוא, שהחלק הפנימי של הכוס מתרחב (בשל המים הרותחים) בעוד שהחלק החיצוני, שאינו בא במגע עם המים, אינו מתרחב והדבר יוצר כוח שסודק את הכוס. הדבר קורה בכוסות עבות שבהן לוקח זמן עד שהחום מתפשט בין החלק הפנימי לחיצוני. דוקא הכוסות הדקות עמידות יותר לתה וקפה…
בחזרה לתדלוק.
מקדם ההתפשטות של דלק הוא 0.00095 לכל מעלה. כלומר, עבור כל מעלה שנחמם ליטר דלק, הנפח שלו יעלה ב-0.95 סמ”ק.
מכאן, שאם בבוקר הטמפרטורה היא 15 מעלות, ובצהריים 30 מעלות, ההפרש הוא 15 כפול 0.95, שהם 14.25 סמ”ק.
אם נמלא מיכל מלא (60 ליטר) ההפרש יקפוץ ל-855 סמ”ק כלומר כמעט ליטר בנזין.
במילים פשוטות, כאשר אנו מתדלקים בצהרי יום חם, אנו משלמים על ליטר נוסף שיתכווץ כאשר הטמפרטורה תרד שוב ל-15 מעלות.
ליטר אחד זה לא הרבה, אבל אם אתה נהג מונית או משאית שמתדלק כל יום, החשבון יכול להסתכם בכ-150 ש”ח בחודש.
עכשיו אנחנו מבינים את הכתבה שפורסמה במעריב:
עוד מסתבר, שהטריק הזה הוא אחד הסודות השמורים של חברות הדלק, כפי שחושף דו”ח שפורסם בארה”ב.
תמונה: Shutterstock