סיפור עלייתו ונפילתו של מיזם הטוויטר “סודות”

מי מאיתנו לא רוצה לפרוק מדי פעם את סודותיו הכמוסים ביותר ולהקל במעט מן העול הכבד שלהם? לפני מספר שבועות, משתמש חדש ומסקרן פרץ בסערה אל עולם הטוויטר הישראלי כשהוא מבטיח לעשרות אלפי הצייצנים המקומיים בדיוק את זה. הרעיון מאחורי המשתמש, שענה לשם “סודות“, היה פשוט – כל אחד יכול להתחבר עם סיסמה פומבית, לכתוב את אשר על ליבו, להתנתק ולהמשיך הלאה בחייו. כיאה לטוויטר, השמועה התפשטה במהרה ובתוך פחות מיממה כבר מנה המשתמש המסתורי מאות עוקבים.

יוזר סודות

סודות מרגשים לצד וידויים נועזים החלו להתפרסם בקצב מסחרר ו-“סודות” הפך לשיחת היום בקרב רובם המוחלט של משתמשי הטוויטר הישראלים. גם התגובות היו חיוביות ובירכו על היוזמה המקורית שאיפשרה לרבים לשתף את מה שלעולם לא היו מעיזים דרך חשבונותיהם הפרטיים. אולם כשנראה היה שההצלחה של “סודות” תהיה בלתי נמנעת, החלו הדברים להשתבש במהרה.

sodot1

“כבר בסוף היום הראשון מישהו שינה את הסיסמה ובעצם השתלט על המשתמש לחלוטין”, מתאר היוצר של “סודות”, שסיפר כי קיבל את הרעיון כשחזה בוידוי הלילה הפרובוקטיביים של המשתמשים הפיקטיביים בטוויטר. “היו צייצנים שהזהירו מפני זה, אבל הכל קרה מהר ומרגע ההשתלטות הוא התחיל לפרסם ציוצים מטופשים לחלוטין”.

למרבה ההפתעה, בתום מסע ההרס שנמשך מספר שעות, בחר הטרול להשיב את המצב לקדמותו והחזיר את הסיסמה המקורית. אך גם כשחזר המשתמש אל יוצרו, שדאג עד אז כבר ליצור אפליקציה שתאפשר פרסום תכנים דרך דף חיצוני שאינו דורש כניסה למשתמש עצמו בטוויטר, בעיה גדולה ומהותית לא פחות התגלתה. “כל אחד יכול לכתוב שם והרבה אנשים ניצלו את זה בשביל לפרסם שטויות. היית רואה ציוץ של מישהי שחוותה טרגדיה אישית כואבת ורגע לאחר מכן ציוץ של מישהו שמספר איך הוא אוהב לספק את עצמו”.

sodot2

כשנראה היה שהיוצר של “סודות” כבר מרים את ידיו לנוכח הבלגן ששרר בתכנים שפורסמו דרך המשתמש, הגיעה העזרה המיוחלת מבחוץ. “למזלי, לא מעט צייצנים התלהבו מאוד מהפרוייקט וביקשו לעזור לי ולבסוף הוחלט שאעביר את הניהול לצייצן אחר שהתחייב לעבור ולסנן את הפרסומים”. וכך, עם קו נוקשה ובררני הרבה יותר, המשיכו משתמשי הטוויטר לחשוף את שעל ליבם דרך קולו של “סודות”.

sodot3

אך עם הזמן, החלו התכנים הסודיים לקבל תבנית קבועה למדי ונסובו בעיקר סביב דברי מין ואהבה נכזבת. צייצנים רבים השתעממו מהמחזוריות שבפרסומים ובחרו להפסיק לעקוב. ואם לא היה די בכך, המסמר האחרון בארון הקבורה של “סודות” הגיע ואיים לחשוף את הפרוייקט הצעיר לתביעה משפטית. “מישהי צייצה שהוטרדה מינית על ידי צייצן אחר ולמרות שהשמות לא הוזכרו שם, התפתחה מהומה גדולה בטוויטר. זה העלה אצלנו תהיות בנוגע לפרסומים מסוג זה והוצאות דיבה אפשריות והחלטנו שכרגע, כשלא ניתן למנוע אירועים מסוג זה ללא המשאבים המתאימים, עדיף פשוט לסגור את המשתמש לאלתר”.

sodot4

מאז ועד היום “סודות” אינו פעיל בטוויטר. המשתמש קיים אך הוא נעול ולא ניתן לפרסם דרכו דבר. הדעות בקרב הצייצנים עצמם לגבי הפרוייקט היומרני נשארו חלוקות, רבים עדיין מאמינים כי בספירה המקוונת בהחלט יש מקום למיזם שיתופי מעין זה, אולם הדבר לא יוכל להתאפשר כל עוד טרולים מסתובבים חופשי ורק נהנים לצפות בעולם עולה בלהבות. “”סודות” נתן לגיטימציה להרבה לאנשים לפרסם שטויות מוחלטות וגם לחשוף מידע על אחרים שלא אמור היה להיחשף” מספרת הצייצנית טל גילור “ולמרות שלא היו חסרים פרסומים יפים ונוגעי לב, אני מאמינה כי בסופו של דבר כל אחד פשוט יכול לפתוח משתמש פיקטיבי ולצייץ דרכו את הסודות הכמוסים שלו”. כרמל צאיג מוסיפה: “ההכפשות שפורסמו שם לא היו שוות את הציוצים היפים והמרגשים, שגם הם היו מועטים ביחס לדברי המין הבלתי פוסקים. אני חושבת שאנחנו קצת יותר מפותחים מלכתוב רק על סקס כל היום”.

sodot5

אלדד שטרית, ממשתמשי הטוויטר המוכרים בישראל, מציג את הפרשנות שלו לתופעה: “לכאורה, השאלה המתבקשת היא במה מוטב “סודות” משלל המשתמשים הפיקטיביים שמסתובבים ברשת ומאפשרים ציוצים אנונימיים לגמרי. אחת התשובות טמונה אולי באותו רגש אנושי וצמא הריגוש. רק השם “סודות” כבר מכיל בתוכו מעין מסתורין המספק את יצר הכמיהה והדרמה”

אלדד מוסיף: “בתחילת דרכו איפשר המשתמש כניסה חופשית לכולם, מה שיצר תחושה של “ביחד” כי לכולנו יש סודות אפלים ואיומים וזה רק העצים את תחושת הקהילתיות שבמילא קיימת בטוויטר. אך כשאבק המסתורין שקע, נפל המיזם לתהומות הבנאליות, הקיטש והילדותיות. אט אט נחשפו ציוצים פוגעניים שחיציהם כוונו לצייצנים ספציפיים. סיפורי הבגידות והמין סיפקו אומנם אפשרות לפורקן, אך מנגד הוגשו ללא העידון שמותיר את הקורא סקרן. החשיפה הטוטאלית והגסה מיצתה את עצמה מהר מאוד, הן בקרב הכותבים והן בקרב הקוראים”.

sodot6

קשה לראות כיצד יוכל מיזם “סודות” להצליח בפורמט בו הוא פתוח לראווה עבור כולם, משתמשים בעלי רצון אמיתי לשתף וטרולים כאחד. אף כי לא נשללת האפשרות שעם השקעת משאבים נאותה וסינון תכנים אינטנסיבי יוכל הפרוייקט המעניין לקום לתחייה מחדש ולממש את ייעודו המקורי ופורץ הגבולות – שיתוף אמיתי של עולמות אינטימיים בין אלפי חברי קהילה אינטרנטית, שלא ישפטו, יבקרו או חלילה, יגלו את הסוד. הבאזז של “סודות” (בקטנה) מזכיר אפליקציית סודות שצברה פופולריות עצומה בחודשים האחרונים בארה”ב: Whisper. במקרה הזה, הסודות הפכו לעסק שגייס מיליוני דולרים. אז מי אמר שהפרטיות פסה מהעולם? במקרה הזה, המציצנות הייתה מאבדת מקסמה.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן