20 דברים שבני 20 לא מבינים

התחלתי את חברת Docstoc בשנות העשרים שלי, והיום אני מעסיק קבוצה מדהימה של בני 20 פלוס. תקראו לי עוף חריג, אבל בגיל 34 אני אדם מאוד שונה מהתחזיות של המומחים המילניאליים למיניהם. עשיתי המון שגיאות לאורך הדרך, ואני רואה את הדור הבא עושה את השגיאות שלו.

הסטארטאפ “כוורת” זקוק לעזרת הישראלים בתחרות הבינלאומית: יש לנו הזדמנות של פעם בחיים לנסוע ולהציג את כוורת בפני כל העולם בכנס סטארטאפים הכי גדול שיש. תיכנסו רק לרגע ותצביעו עבור Student Hive בקישור הבא – Info and Vote.

בתגובה, הנה הגירסה שלי לרשימת 20 דברים שבני עשרים לא מבינים:

1. זמן אינו משאב בלתי מוגבל – לעתים רחוקות אני פוגש באנשי מקצוע צעירים עם תחושה של דחיפות להתקדם ולשלב הבא. בשנות העשרים נדמה לנו שיש לנו את כל הזמן להבין מה אנחנו רוצים ולהשיג את זה. זמן הוא האוצר היחיד שאנחנו מקבלים אותו בשפע בתחילת הדרך והוא הולך ואוזל מבלי שנוכל לזכות בו בחזרה. מצו את הרוב מההזדמנויות שנקרות בפניכם היום משום שיבוא היום בו לא תוכלו לנצל אותן יותר.

2. אתם מוכשרים, אך כשרון מוערך יותר מדי – ברכותיי, ייתכן שאתם הדור הכי מוכשר, יצירתי, ידעני ומולטי טסקינג מאז ועד היום. אך חומרי גלם שלא לוטשו הם פוטנציאל מבוזבז, גם אם הם יהלום. אין פרס על כשרון, רק על תוצאות. גם האנשים הכי מוכשרים ומחוננים תקעו יתד בהצלחה בדרך הקשה והמפרכת.

3. אנחנו יותר יעילים בבקרים – במהלך השנתיים הראשונות שלי ב-Docstoc, כאשר הייתי עדיין בשנות ה-20′ שלי, נשארתי במשרד עד שלוש לפנות בוקר בקביעות. חשבתי שאני מצליח לעבוד ביעילות רבה בשעות הקטנות של הלילה לאחר שכולם הלכו לביתם. למעשה, הצלחתי להשלים משימות קטנות, לא התקדמתי במשימות מהותיות יותר כמו שיחות טלפון או פגישות שנאלצו לחכות לשעות העבודה המקובלות. היום אני מדגיש את החשיבות של עבודה שמתחילה מוקדם בבוקר משום שאני יודע שאנחנו כצוות יעילים יותר בשעות האלה של היום.

4. מדיה חברתית אינה קריירה – העבודות האלה לא יהיו קיימות בעוד חמש שנים. מדיה חברתית היא פשוט פונקציה של שיווק. היא מסייעת למיתוג, להחזר השקעה או שניהם. מדיה חברתית היא בסך הכל דרך לעורר מודעות, להשיג יותר משתמשים או הכנסות. היא אינה מטרה בפני עצמה. הייתי ממליץ בחום לא לשים את כל הביצים של הקריירה שלכם בתחום הזה.

5. תרימו טלפון – אל תתחבאו מאחורי מחשב. עסקים עדיין מתבצעים בטלפון ופנים אל מול פנים. זה אמור להיות האינסטינקט הראשוני שלכם, לא האחרון, לדבר עם אדם אמיתי ולזהות הזדמנויות עסקיות. כאשר הרשת נופלת אל תיראו כל כך אומללים ותבקשו ללכת הבייתה. פשוט תרימו טלפון ותדברו עם אנשים.

6. תהיו הראשונים להגיע והאחרונים לעזוב – אני מספק את העצה הזו לכל מי שמתחיל עבודה חדשה או נמצא בשלבים הראשונים של הקריירה שלו. אתם צריכים להוכיח את עצמכם ולהדביק פערים יותר מרוב האנשים סביבכם. יש דרך אחת בטוחה להתקדם, והיא לעבוד יותר קשה מכל הסובבים אותכם.

7. אל תחכו שיגידו לכם מה לעשות – אתם לא יכולים לזכות בהערכה בלי אחריות. לא תוכלו להתקדם בכך שתחכו למישהו לומר לכם מה לעשות. אמירות בנוסח “אבל אף אחד לא ביקש ממני לעשות את זה” הן מתכון לכישלון. עדיף להסתכן בעבודה מיותרת מאשר לעבוד מעט מדי.

8. קחו אחריות על השגיאות שלכם – סביר להניח שתעשו המון שגיאות בשלב המוקדם של הקריירה שלכם. לא כדאי לכם לגונן עליהן או להצדיק אותן. אפשר להתקדם רק אם מודים בטעויות ולמדים מהן, וממשיכים להיות מחויבים ללמוד מההתנסויות האלה שהן בלתי נמנעות.

9. כדאי לכם שיבעטו בכם בתחת – מריל סטריפ ב”שטן לבש פראדה” היא הבוס הכי טוב שיכול להיות לכם. בשלבים הראשונים של הקריירה המקצועית שלכם עדיף לעבוד תחת מישהו שתובע מכם להצטיין ודוחף את הגבולות שלכם בכל יום. איש כזה יעזור לכם לבנות יסודות מוצקים לקריירה המקצועית שלכם בהמשך.

10. עבודה חדשה בכל שנה אינה רעיון טוב: תחלופת עבודות מהירה לא מגלה לי שאתם כל כך מוכשרים שמיציתם את התפקיד. היא אומרת שאין בכם את המשמעת הדרושה כדי להתמיד בעקומת הלימוד שלכם ולהצליח בתפקיד החדש. נדרשות לפחות שנתיים-שלוש כדי ללמוד תפקיד ולהצליח בו. תנו לעצמכם את הזמן הזה לפני שתזנקו על ההצעה הבאה. אחרת קורות החיים שלכם יהיה עבור מעסיקים פוטנציאליים אוסף של תמרורי אזהרה המתריאים נגד העסקתכם.

11. אנשים חשובים יותר מהטבות: מאוד מקובל היום לבחור לעבוד בחברה שמציעה זמני עבודה גמישים, ארוחות מפנקות, עיסויים, חדרי משחקים ופלייסטיישן. זה מפתה, אך לא כמו הזהות של מייסדי החברה ומנהליה. מנהיגים מעולים ידריכו אתכם ויהוו משענת בטוחה לתעסוקה וקשרים גם אחרי שתעברו הלאה. בדקו מי האנשים שאתם עומדים לעבוד עבורם משום שהמחויבות שלכם אליהם תשתלם יותר מהטבות חולפות.

12. תכננו עתיד מקצועי לטווח ארוך: יבקשו מכם לעשות דברים שאתם לא אוהבים לעשות. לא נעים, אך תחשבו מה אתם עומדים להשיג. חברו בין מה שאתם עושים היום, לבין מה שאתם רוצים להיות מחר. זה התמריץ שאמור להנחות אתכם ולא הנוחות האישית שלכם היום. אם אתם לא מסוגלים לתכנן קדימה ולראות את עצמכם בעתיד במקום מסוים, זה הזמן לחשב מסלול מחדש.

13. דברו בקולכם, אל תרכלו: גידלנו דור של אנשים שלא יודעים איך לדבר גלויות. במקום העבודה המכה הזו ממש גלויה. אם יש לכם בעיה עם ההנהלה, התרבות הארגונית, העבודה שלכם או משימות שהוטלו עליכם, דברו גלויות. אל תרכלו ותלכלכו על עמיתים לעבודה ובוסים בהפסקות אוכל ופורומים אנונימיים. אם אתם מסוגלים לתקשר בגלוי את דעתכם ולומר את מה שטעון שיפור לדעכם, יש לכם את היכולת להשפיע על סביבתכם ולעצב את עתידכם המקצועי.

14. אתם צריכים לשלוט בטכנולוגיה: להוסיף “שולט באופיס של מיקרוסופט” בתחתית קורות החיים כבר לא עוזר יותר. אני מעדיף מועמדים שהם אשפים בפוטושופ, HTML/CSS, iOS, וורדפרס, אדוורדס, MySQL, Balsamiq, אקסל למתקדמים ו-Final Cut Pro, ללא קשר לתפקיד המדובר. אם אתם דואגים לעתידכם המקצועי, חשוב שתשלטו בטכנולוגיה.

15. רשת הקשרים שלכם חשובה – בגודל ובאיכות: מי אתם מכירים חשוב יותר ממה אתם יודעים, וכך מתקדמים בעסקים. היכרות מעמיקה עם קבוצה קטנה של אנשים, או רשת גדולה של קשרים רופפים כבר לא מספיקה. פגשו המון אנשים ושמרו על קשר עמם, השקיעו זמן רב ככל שניתן בפיתוח היחסים האלה.

16. אתם זקוקים לשלושה מנטורים עסקיים לפחות: הדרך הבטוחה להצלחה היא לעקוב אחר מי שכבר השיג את מה שאתם מחפשים. אמורים להיות לכם לפחות שלושה אנשים שתוכלו לכנות מנטורים, שנמצאים במקום שאתם רוצים להיות. ההדרכה והייעוץ שלהם הן המתנות הכי יקרות שתוכלו לקבל.

17. בחרו אידיאל ודמיינו את עצמכו במקומכם: יכול להיות שאתם לא יודעים מה לעשות, אך המודל לחיקוי שלכם יודע. אני מדריך את העובדים שלי לבחור איש עסקים שהם מעריכים ולדמיין את עצמו במקומם: איך הוא היה בוחר לפעול במקומם, איך היה מקבל החלטות ועומד ביעדים שקבעו לעצמם. מותר לכם לשחק את זה עד שתעשו את זה.

18. קראו יותר ספרים, צייצו/סמסו פחות: הדור שלכם צורך מידע בכותרות ו-140 תווים: ללא עומק ועושר. יצירתיות, מחשבה מעמיקה ויכולות אנליטיות טובות יותר כאשר קוראים ספר שלם. כל הכלים להצלחה העתידית טמונים בניסיון העבר של אחרים. דאגו לקרוא ספר אחד לפחות בחודש והקריירה שלכם תלבלב.

19. הוציאו 25% פחות ממה שתרוויחו: כאשר הוצאות הקיום שלכם עולות על ההכנסות, אתם פוגעים באפשרות שלכם להצליח. אל תכבלו את עצמכם באזיקים מזהב (מכונית או דירה יקרה). תהיו מוכנים להוציא 25% פחות בטווח הקצר: זה יכול לתרום 200% ליכולת ההשתכרות שלכם בעתיד. עדיף לעבוד בעבודה משתלמת פחות שמתאימה לתכנון הקריירה שלכם מאשר לוותר על הכל תמורת בונוס גדול יותר בטווח קצר. לא משנה כמה כסף תרוויחו, הוציאו פחות כדי לתמוך בחלומות שלכם בעתיד.

20. המוניטין שלכם יקר ערך, אל תפגעו בו: לאורך זמן, המוניטין שלכם הוא הנכס הכי יקר שעומד לרשותכם בעסקים. זה מפתח בלתי נראה שפותח או סוגר דלתות מקצועיות בפניכם. במיוחד בעידן בו הכל מתועד ונגיש לנצח, חשוב לשמור על המוניטין שלכם כמו אוצר יקר. זה משאב אחד שכאשר אובד קשה מאוד לזכות בו בחזרה.

ראו גם: 9 דברים שהייתם צריכים לדעת בגיל 20

פורסם במקור ב”פורבס“. תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן