תכנים חוקיים לצפייה ישירה – האם הרשת לפני מהפך?

מיליוני גולשים בכל רחבי העולם הוכו בינואר 2012 בתדהמה של ממש כאשר אתר מגה אפלוד, ענק שיתוף הקבצים, נסגר בהוראות משרד המשפטים האמריקני על ידי ה-FBI.

במסגרת “הפשיטה” המתוקשרת, האתר הוגדר על ידי משרד המשפטים האמריקאי כלא פחות מ”מיזם פשיעה מאורגן אשר אחראי על הורדות פיראטיות מקוונות בהיקף בינלאומי עצום”.

כמו כן, משרד המשפטים הוסיף כי פעילותו האתר סייעה לו לגרוף למעלה מ-175 מיליון דולרים ולגרום נזק לבעלי קניין רוחני בשיעור של כחצי מיליארד דולרים. כמו כן, במקביל לסגירתו של ענק ההורדות הבינלאומי, נסגרו בישראל גם אתרים מקומיים אשר עסקו בשיתוף תכנים המפרים זכויות יוצרים. זאת על בסיס פעילותו של ארגון זיר”ה אשר הגדיר את ההורדות הבלתי חוקיות כ”גניבת תכנים באמצעות אתרי הורדות ואתרי שיתוף”.

צפייה חוקית באינטרנט – לא מילה גסה

“לאחרונה אנו עדים לשינוי של ממש בתפיסת הגולשים באשר לצפייה בסרטים וסדרות באינטרנט” מציין דרור, בעל האתר FlatPlanet אשר עוסק בקולנוע ומאפשר בין השאר צפייה והורדה של סרטים וסדרות מאתרי המקור, “כיום, גולשים רבים מעדיפים לפנות לאתרים חוקיים, מאחר ואלה כוללים היצע גדל והולך של סרטים וסדרות ומאפשרים צפייה בתכנים איכותיים וברמה גבוהה”.

ואכן, הסגירה של אתרי השיתוף לא הביאה לעצירתו של הביקוש. נהפוך הוא. נדמה כי ככל שהעולם הווירטואלי והמקוון צובר תאוצה, כך עולה במקביל הדרישה בנוגע לזמינות תכנים איכותיים. ההבדל הוא שמה שהיה פרוץ בעבר, הפך זה מכבר לשוק רחב היקף של אתרים חוקיים המציעים תכנים בזמינות גבוהה ובאיכות מצוינת.

בימינו, צפייה ישירה ברשת האינטרנט הפכה זה מכבר לשירות נפוץ במיוחד. אפשרויות הצפייה החוקיות מציעות כעת לגולשים צפייה בשירותי וידאו בהתאם לדרישה, VOD (Video on demand). מודלים שונים של צפייה ביתית באמצעות שירותי VOD החלו לפעול בחברות HOT ו-yes כבר לפני מספר שנים. מכאן, שיתוף הפעולה בין חברות הלוויין והכבלים עם אתרי האינטרנט המובילים היה צעד מתבקש.

“מגמה בינלאומית”

ואכן, מלבד שיתופי הפעולה בין חברות הכבלים והלוויין עם אתרי האינטרנט, ניתן לראות יותר ויותר אתרים אשר מציעים באופן עצמאי שירותי VOD בהתאם להתקשרות עם חברות בידור ומדיה. אם בעבר רווחה בעולם הקולנוע התפיסה כי הציבור ימשיך להעדיף את ספריות ה-DVD בשל העובדה שחוויית הצפייה על גבי מסך הטלוויזיה עולה עשרות מונים על חוויית הצפייה במחשב, באה הטכנולוגיה וטרפה את הקלפים.

כיום, כאשר ניתן בקלות להמיר תכנים מהמחשב לטלוויזיה, אם באמצעות כבל מתאים, או אם על ידי סטרימר, מדובר בטענה של יום האתמול. ראיון קצר עם בעלי אתר Flatplanet שופך מעט אור על המצב.

“זוהי גם מגמה בינלאומית”, מציין דרור, “לדוגמא, חברת נטפליקס האמריקנית, אשר הייתה אחת החברות העיקריות שנגסה בהכנסותיהן של ספריות הווידאו ובעיקר של רשת בלוקבסטר, מציעה במנוי חודשי צפייה בסרטים בשידור אינטרנטי, באיכות גבוהה ועבור דמי מנוי.

בישראל, הנושא בהתקדמות אך עדיין בחיתוליו”. ואכן, בארה”ב ובמערב אירופה ישנן כבר שורה של פלטפורמות תקשורתיות המאפשרות צפייה ישירה בסרטים ובסדרות באמצעות האינטרנט. עם הזמן, השירות הופך למהיר יותר, איכותי יותר, יעיל יותר ובעיקר – זול ואטרקטיבי. לצערם של חובבי המדיה בציון, בישראל טרם התפתחו די פתרונות בתחום. עם זאת, אין ספק כי שוק התקשורת המקומי נע בכיוון.

צילום מסך מאתר netflix

התפתחות ה-VOD בישראל – גם בשפת הקודש

כיום, שירותי ה-VOD בישראל מופעלים על ידי מספר אתרים כגון וואלה, נענע10,Mako, Ynet ועוד. כמו כן, ישנם גם אתרים עצמאיים אשר מציעים צפייה בתכנים.

למשל, ערוץ הילדים מאפשר לגולשים לצפות בתוכניות הדגל של הערוץ באמצעות האינטרנט, וכך גם ערוץ הספורט. בנוסף, חברות הכבלים והלוויין פועלות אף הן באפיקים נוספים.

לדוגמא, חברת הכבלים HOT מעלה מדי פעם פרקים שלמים מסדרות בבעלותה לאתר YouTube וזאת בכדי לחשוף קהלים נוספים לתכנים הבלעדיים של החברה. יצוין גם מעבר לאפליקציות בטאבלטים, בסמארטפונים ובטלוויזיות חכמות.

אחד האתרים העוסקים בתחום הינו האתר הישראלי FlatPlanet. באתר פועלים בכדי להנגיש את התכנים מכל אתרי המקור. למעשה, האתר מרכז עבור הגולשים תכנים מפלטפורמות ה-VOD השונות ברשת, וזאת לאחר סריקה וסקירה של כלל האתרים המובילים בתחום. האתר הינו גם מפיץ מורשה של תכני iTunes בישראל הכוללים סרטים, סדרות ושירים.

דרור צופה כי ההתפתחות בתחום הצפייה הישירה ברשת רק תלך ותגבר. לדבריו, “מדובר למעשה במעין קרב התגוששות בין חברות הבידור, אתרי האינטרנט והגולשים”.

הוא סבור כי בתוך זמן קצר נוכל לראות כיצד שלושת הכוחות הפועלים בשוק יגיעו לכדי איזון ביניהם וימצאו את הנוסחה הטובה ביותר אשר תאפשר מצד אחד הפקת רווחים מהפקת תכנים, ומצד שני הנגשת התכנים לגולשים באמצעות האינטרנט על בסיס מודלים עסקיים בעלי חזון ארוך טווח.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן