חן טל, יח”צנית מסיבות פרובוקטיבית שקוששה עוקבים ופילסה את דרכה לכותרות צהובות ואלפי תגובות ועוקבים בזכות תמונות עירום, גנבה את סיפור מלחמתה במחלת הסרטן בגיל 4 מילדה בת 4, כך על פי כתבה ב”מאקו”.
מקור: פייסבוק
טל שיתפה באוקטובר את אלפי מעריציה ועוקביה ברשתות החבריות בסוד הגדול של חייה: ההתמודדות שלה עם מחלת הסרטן בגיל 4. אלא על פי הפרסום, הסיפור המפורט והנוגע ללב כלל אינו סיפורה של טל אלא של תלמה קידר, אם לילדה שהחלימה ממחלת הסרטן, ששיתפה את סיפורה באתר האגודה למלחמה בסרטן. קטעים שלמים מהווידוי של טל הועתקו לכאורה אחד לאחד מהסיפור של קידר.
בעקבות הפרסום מעריציה של טל משכבר הימים המטירו מטר קללות על וול הפייסבוק שלה בסגנון מעודן אופייני. כך תמיר: “את צריכה להתבייש בעצמך את הבחורה הכי זולה ששמעתי לקחת סיפור של משפחה שאצלם במשפחה חלה בסרטן והפכת אותו לצחוק תתביישי לך מאיפה החוצפה את לא מבינה כמה זה פוגע לעשות דבר כזה אני מקווה שאת לא מכירה את ההרגשה שצוחקים על דבר כזה אחרי שאיבדת מישהו יקר בגלל המחלה הארורה הזאת את סתם פרחה”. כנ”ל פרסום בסטטוסים מצייצים שגרר מאות תגובות מתלהמות.
אלא שהתגוללות על חן טל כעת היא דבר קל, קל מדי. את תופעת החנטליזם כדאי לראות במכלול רחב יותר של חיות צומי. תנאי הגידול האידיאלים של חיות הצומי הן חממות לייקים.
שם, במקומות האלה, הן ניזונות מלייקים של מעריצים וגדלות באמצעותן מיום ליום. את הלייקים הן משיגות באמצעות כל מניפולציה מעוררת רגש: עירום, התקרבנות, סיפורים קורעי לב שהיו או לא היו. הקהל ברשתות החברתיות אוהב להתרגש וממעיט להטיל ספק. תמונות מניעות אותו וקל ללחוץ לו על בלוטת הדמעות. ברגע שחיות צומי מזהות את הקורבן שלהן הן לוחצות ולא מרפות.
קל לזהות את חיות הצומי מרחוק: הן תמיד יעסקו אך ורק בעצמן ולא בעולם הסובב אותן ונוטות לזעזע, אם באמצעות סיפור אישי או פרובוקציה אחרת. ב”חורים ברשת” לא עסקנו בחן טל עד היום משום שסברנו שלא מדובר בתופעת רשת אמיתית אלא בלון מלא אוויר חם שיתפוצץ כפי שאכן קרה היום.
למעשה, לאנשים כאלה צורך כפייתי בתשומת לב והרשתות החברתיות מספקות להן את זה. כאשר זה לא מספק הם נוטים להעצים את הזעזוע ומגלים לעתים שרשתות חברתיות הן חרב פיפיות: המקום שסיפק להם כל כך הרבה תמיכה ואהבה עלול להתהפך עליהם בין לילה. סיפורי אלף לילה ולילה של חן טל אינם הבעיה כאן אלא מי שהחליט שהם חשובים מספיק לפרסום לקהל גדול בתרבות הכלום הזו שעוטפת אותנו.