אם תשאלו הורים מה החשיבות של הקניית אדיבות, טוב לב וחביבות בילדים, רובם ידרגו אותה כחשיבות גבוהה מאוד ואפילו בראש סולם העדיפויות, כך לפי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד
הילדים שהשתתפו במחקר ‘להפוך את האכפתיות לרווחת’ הופתעו מהממצאים ואמרו להגנתם, שהם מקבלים מסרים שונים מהסביבה. החוקרים דיברו עם 10,000 ילדים בטווח של חטיבת ביניים ותיכון בארצות הברית מ- 2013 עד 2014. קרוב ל-80 אחוזים אמרו שההורים שלהם לימדו אותם שאושר אישי והישגיות חשובים יותר מדאגה לאחרים. אך אל דאגה, לא הכל אבוד.
המחקר מאיר לנו כמה נקודות בהן חשוב להתמקד כדי לגדל ילדים שחושבים שאדיבות וטוב לב הן תכונות חשובות באמת.
1. ספקו לילדים הזדמנויות לתרגל נחמדות
ילדים לא נולדים עם יכולת מולדת להתנהג באדיבות, אבל אפשר ללמוד את זה כמו שלומדים לנגן על כלי נגינה, או כמו שרוכשים הרגלי שפה. תרגלו איתם התנהגות אדיבה על בסיס יומיומי. אפילו דברים פשוטים כמו לעזור לילד אחר בשיעורי הבית, יכול בהחלט לעשות את ההבדל.
2. ילדים צריכים ללמוד שני כישורי חיים חשובים, כדי שיהיה להם ‘מעגל איכפתיות’ רחב
- הם צריכים ללמוד ‘להתמקד’ באנשים וללמוד להקשיב להם.
- הם צריכים ללמוד לפעמים להתרחק מהסיטואציה, כדי לראות את התמונה הרחבה. הדבר יגרום להם ללמוד לשייך את החוויה האנושית בהתאם למצב.
3. ילדים צריכים מודל לחיקוי
זה לא אומר שאתם צריכים להיות ‘הורים מושלמים’, ואף אחד לא מצפה מכם להיות. זה אומר לעומת זאת, שאתם צריכים לעבוד איתם על אמפתיה. זה אומר שתהיו בעצמכם אמפתיים ואיכפתיים לאחרים, כך שהילדים יהיו חשופים לכך דרככם.
4. עיזרו לילדיכם להתמודד עם רגשות שליליים
בושה, כעס וקנאה עלולים לגדל ילדים לא אדיבים. ילדים צריכים לדעת שרגשות כאלה הם טבעיים ונורמליים, אך יכולים להיות מנותבים בדרך אחרת. ילדים הם ‘פילוסופים מוראליים’, כך טוען המחקר. “כשמבוגרים מדליקים את הניצוץ והחשיבה עם שאלות אתיות, הם שמים את הנושא של חוסר צדק על הרדאר שלהם, ועוזרים להם להבין את משקל האחריות שלהם, כלפי אחרים וכלפי עצמם”.
5. אסור למבוגרים להעביר את האחריות שלהם לאחרים
הורים דואגים למצבם המוסרי של הילדים אך רבים מהם לא מסכימים להודות שהם חלק מהבעיה, כך לטענת המחקר. הורים צריכים לבדוק איזה מסרים הם שולחים לילדיהם ולשאול את עצמם: “איזה ערכים אני באמת מקנה להם?”.
אז נכון, המחקר הזה לא מלמד אותנו משהו שאנחנו לא יודעים כבר בעצמנו. לעומת זאת, הוא מזכיר לנו שפעמים רבות אנו דורשים מהילדים דברים שאנחנו לא מקיימים בעצמנו. אנחנו מודל החיקוי שלהם והטמעת מערכת הערכים שהילד מקבל, תלויה בראש בראשונה בהורים. המחקר למעשה מזכיר לנו, כמה התפקיד שלנו חשוב ומשמעותי בעיצוב אופיו של הילד.