המסע של יציאת מצרים יציאת מצרים ההיסטורית

יציאת מצרים היא אירוע משמעותי בתולדות ישראל. הוא מציין את שחרור בני ישראל מעבדות תחת שלטון פרעה במצרים העתיקה. אירוע זה הוא לא רק בעל משמעות דתית גדולה אלא גם נושא חשיבות תרבותית והיסטורית עצומה. למרות שבכל השנה אנו מצווים לזכור את היציאה ממצרים, חג הפסח הוא הזמן המיוחד לשם כך.

עשר המכות במצרים

אחד ההיבטים הידועים ביותר בסיפור יציאת מצרים הוא עשר המכות שהוטלו על מצרים. למכות אלו היה תפקיד מכריע בשכנוע פרעה לשחרר את בני ישראל משעבודם. כל מכה הביאה חורבן לארץ ולאנשיה, והדגימה את כוחו של הקב”ה ואת נחישותו לשחרר את עמו הנבחר.

המכה הראשונה: מים הפכו לדם

במגפה הראשונה הפכו מי נהר הנילוס וכל שאר מקורות המים במצרים לדם. אירוע זה שימש אזהרה לפרעה ולאנשיו, והדגים את כוחו של אלוהים על היסודות הטבעיים. אולם פרעה נשאר עקשן וסירב לשחרר את בני ישראל.

המכה השנייה: צפרדעים

המגפה השנייה הביאה לזיהום עצום של צפרדעים. דו-חיים אלו כיסו את האדמה, פלשו לבתים וגרמו לכאוס. למרות המטרד ואי הנוחות שגרמו הצפרדעים, פרעה עדיין סירב לשחרר את בני ישראל.

המכה השלישית: כינים

כינים , חרקים זעירים, נחלו ברחבי מצרים במגפה השלישית. הם הטרידו בני אדם ובעלי חיים כאחד, וגרמו לסבל ותסכול. עם זאת, ליבו של פרעה נותר קשוח, והוא סירב להיכנע לדרישותיהם של משה ואהרון.

המכה הרביעית: ערוב 

בעלי חיים מפחידים היו המכה הרביעית שפקדה את מצרים. מזיקים אלה הביאו אי נוחות ורוגז נוסף למצרים, אך התנגדותו של פרעה נותרה איתנה.

המגפה החמישית: דבר חולי בעלי חיים

המגפה החמישית פקדה את בעלי החיים של מצרים, וגרמה להם לחלות ולמות. אובדן בעלי החיים היקרים שלהם היווה מכה קשה לכלכלת מצרים. אולם לבו של פרעה נותר קשוח, והוא לא שחרר את בני ישראל.

המגפה השישית: שחין

במגפה השישית פרצו שחין על עורם של המצרים. סבל כואב זה השפיע על בני אדם ובעלי חיים כאחד, אולם פרעה נשאר נחוש בהחלטתו לא לתת לבני ישראל לעזוב.

המגפה השביעית: ברד 

המגפה השביעית הביאה סופת ברד הרסנית, מלווה באש. אסון הטבע הזה הרס יבולים, מבנים ואפילו אנשים. זו הייתה הדגמה ברורה של כוחו של אלוהים ותחינה לפרעה לשקול מחדש את מעשיו.

המגפה השמינית: ארבה

ארבה שטף את מצרים במגפה השמינית, טרף את כל הצמחייה בדרכם. הארץ נותרה עקרה, מה שהחריף עוד יותר את סבלו של העם המצרי. למרות זאת, פרעה סירב לשחרר את בני ישראל.

המגפה התשיעית: חושך

חושך כיסה את ארץ מצרים במשך שלושה ימים במהלך המגפה התשיעית. החושך העל-טבעי הזה היה כל כך סמיך שאפשר היה לחוש אותו, וגרם לפחד גדול ובהלה. עם זאת, ליבו של פרעה נותר מוקשה.

המגפה העשירית: מות הבכורים

המגפה העשירית והאחרונה הייתה ההרסנית מכולן. מות הבכורים בכל בית מצרי, כולל בנו של פרעה עצמו, שכנע לבסוף את השליט לשחרר את בני ישראל. בני ישראל הצליחו להימלט משעבודם ולהתחיל את מסעם לארץ המובטחת.

יציאת מצרים

יציאת מצרים מהווה נקודת מפנה בתולדות בני ישראל. הוא מסמל את שחרורם מהשעבוד ואת מסעם אל החופש והגשמת הבטחותיו של הקב”ה . סיפור יציאת מצרים הועבר לדורותיו וממשיך להוות השראה לאנשים ברחבי העולם במסר שלו של תקווה, אמונה וניצחון על המצוקה.

החמץ

מצווה מהתורה לבער את החמץ לפני חג הפסח, כדי לחסוך הפסד מרובה חכמים מצאו פיתרון למכור את החמץ לגוי ביום י”ד ניסן באפשרותכם לבצע מכירת חמץ אונליין באתר בית חב”ד .

יחד עם ביצוע מכירת החמץ מנהג ישראל לתת ולתרום לצדקה מגבית למשפחות נזקקות לקראת חג הפסח באפשרותכם לבצע תרומה קמחא דפסחא באתר בית חב”ד .

המסע לארץ המובטחת

לאחר המכה העשירית, פרעה סוף סוף אפשר לבני ישראל לצאת ממצרים. בני ישראל, בראשות משה, יצאו למסע אל הארץ המובטחת, ארץ זבת חלב ודבש שהבטיח ה’ לאבותיהם. המסע הזה לא היה קל, מכיוון שהם התמודדו עם אתגרים וניסיונות רבים לאורך הדרך.

חציית ים סוף

כשבני ישראל עשו את דרכם לעבר הארץ המובטחת, הם מצאו עצמם לכודים בין הצבא המצרי הרודף לים סוף. בהפגנת כוח מופלאה, אלוהים חילק את מי הים, ואפשר לבני ישראל לעבור על היבשה. לאחר שחצו בשלום, המים התנפצו, בלע את הצבא המצרי והבטיח את בריחתם.

המסע במדבר

לאחר חציית ים סוף, נכנסו בני ישראל למדבר, שם בילו את ארבעים השנים הבאות. תקופת נדודים זו הייתה תקופה של ניסויים עבור בני ישראל. הם התמודדו עם אתגרים כמו מחסור במזון ומים, כמו גם קרבות עם מדינות עוינות. לאורך כל זה, אלוהים סיפק את צרכיהם והגן עליהם.

מתן תורה

במהלך שהותם במדבר, הקב”ה נתן להם את התורה. משה קיבל את עשרת הדיברות וחוקים נוספים מאלוהים בהר סיני. חוקים אלו שימשו מדריך לבני ישראל, תוך התוויית אחריותם המוסרית והדתית כעם הנבחר.

המשכן

כשבני ישראל נסעו במדבר, הם נשאו איתם את המשכן, מקדש נייד שבו יכלו לעבוד את הקב”ה . המשכן נבנה על פי מפרטיו של ה’ ושימש כתזכורת גלויה לנוכחותו בקרב בני ישראל

המרגלים והארץ המובטחת

כשהתקרבו בני ישראל לארץ המובטחת, שלח משה שנים עשר מרגלים לחקור את הארץ ולדווח. עם זאת, רוב המרגלים החזירו דיווח שלילי, עורר פחד וספק בקרב העם. כתוצאה מכך גזר ה’ על בני ישראל לנדוד במדבר ארבעים שנה.

הדור החדש וכיבוש ארץ כנען

לאחר ארבעים שנות נדודים, הדור החדש של בני ישראל היה מוכן להיכנס לארץ המובטחת. בהנהגתו של יהושע הם יצאו למסע צבאי לכיבוש ארץ כנען. בהדרכתו ובתמיכתו של הקב”ה , הצליחו בני ישראל להתגבר על מכשולים רבים ולתבוע את הארץ שהובטחה להם.

מורשת יציאת מצרים

יציאת מצרים והמסע שלאחריו לארץ המובטחת היא אירוע מכונן בתולדות ישראל.  סיפור יציאת מצרים עבר לאורך הדורות, ומעצב את זהותו ואמונתו של העם היהודי. זה ממשיך לעורר תקווה וחוסן מול מצוקה.

ההשלכות של יציאת מצרים

לאחר שברחו בני ישראל ממצרים, מסעם היה רחוק מלהסתיים. הם התמודדו עם אתגרים וניסיונות רבים כשעשו את דרכם לעבר הארץ המובטחת. יציאת מצרים סימנה את תחילתו של פרק חדש בתולדותיהם, פרק מלא בחוסר ודאות ובצורך בהדרכה אלו-הית.

שוטטות במדבר

בעקבות בריחתם מצאו עצמם בני ישראל במדבר. הם נאלצו לנווט בשטח מדברי קשה, לסבול תנאי מזג אוויר קיצוניים ומחסור במשאבים. תקופת נדודים זו תימשך ארבעים שנה, ובמהלכן התמודדו בני ישראל עם קשיים ומבחני אמונה שונים.

שיעורים באמונה וביטחון

במהלך מסעם, בני ישראל למדו שיעורים חשובים באמונה ובאמון. הם היו צריכים לסמוך על הקב”ה למחייתם ולהגנה היומיומית שלהם, ללמד אותם לסמוך עליו לחלוטין. הם ראו ממקור ראשון את ההשלכות של אי ציות ואת החשיבות של להישאר נאמנים למצוות.

קרדיט תמונה PEXELS

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן