כמה דברים שכדאי לדעת על ויטמין C

החשיבות של ויטמין C אינה מוטלת בספק. מעבר להיותו נוגד חמצון וחומר התומך בבריאות העצמות, כלי הדם ומערכת החיסון, יש לו תכונות אנטי-היסטמיניות שעשויות לסייע בעת התקף אלרגיה או לסובלים ממחלת הנסיעות. יש להקפיד על אספקה יומית סדירה, ועדיף לצרוך ויטמין C ליפוזומלי.

מאז שזיהה החוקר ההונגרי אלברט סנט-גיירגי, זוכה פרס נובל, בשנות העשרים של המאה שחלפה, את החומר שנודע בשם ויטמין C, הוא זכה להיחקר רבות והוכחה חשיבותו לגוף האדם. לוויטמין C המכונה גם חומצה אסקורבית יש תועלות רבות עבור התפקוד התקין של הגוף, בין היתר בהיותו נוגד חמצון – כלומר יכול להיקשר בגוף לחומרים המכונים רדיקלים חופשיים ובכך לנטרל פגיעה ברקמות על ידם.

הוא חשוב לגדילה ולבריאות העצמות, החניכיים, השיניים וכלי הדם, מעורב ביצירת קולגן ומהותי לתפקודה של מערכת החיסון במגוון היבטים. ראוי לציין שוויטמין C משפר את ספיגת הברזל, ולכן כאשר אתם צורכים מזון המכיל ברזל או צורכים תוספי ברזל, כדאי ליטול במקביל ויטמין C או לוודא שתוסף הברזל מכיל ויטמין C. 

ויטמין C כחומר אנטי היסטמיני

אחד השימושים המפתיעים של ויטמין C נובע מהיותו חומר אנטי-היסטמיני. מסתבר שלוויטמין C יש תרומה להסדרת הרמות של היסטמין בדם. זה אומר שיש לו תועלת בעונות המעבר המלוות בגידול בהתקפי אלרגיה, וכן עבור אנשים הסובלים ממחלת ים או ממחלת נסיעות. 

במקרים רבים, בעת התקף אלרגיה קל או מתון, ניתן ללוקים בהתקף תכשיר אנטי-היסטמיני, שהוא תרופת מרשם המסייעת להפחית את הסימפטומים. על פי מחקרים רפואיים ניתן להשיג תוצאה דומה בעזרת ויטמין C. כאשר הוויטמין מגיע בעת התקף אלרגיה לזרם הדם, הוא פועל להפחתת הסימפטומים בדרך עדיפה על זו של התרופה האנטי-היסטמינית – היינו באמצעות הפחתת הכמות של היסטמין המיוצרת ומשוחררת מתאי מאסט של מערכת החיסון. 

אם אתם סובלים מסימפטומים של מחלת ים או בחילות וסחרחורות בעת הפלגה ,טיסה או בעת נסיעה ברכב, ייתכן שנטילת ויטמין C תסייע לכם לפחות כמו פתרונות אחרים. מסתבר שגם “מחלת הנסיעות” מתאפיינת בעליה בריכוז ההיסטמין בדם, ומחקר שפורסם במגזין הרפואי Allergy and Clinical Immunology  (היכן הקישור? ) הראה שמתן ויטמין C במקום תרופות אנטי-היסטמיניות הפחית מהותית את הסימפטומים.  

הן הרפואה המשלימה והן מחקרים רפואיים מערביים טוענים שנטילת ויטמין C באופן סדיר עשויה לחזק את מערכת החיסון ובכך להפחית סיכון להידבקות במחלות חורף נגיפיות. אמנם ויטמין C אינו מרפא שפעת או צינון, אבל במקרה שנדבקתם הוא עשוי לקצר את תקופת המחלה ואף להפחית את חומרת הסימפטומים. המחקרים בנושא מדברים על מנות יומיות של תוספי תזונה במינון מצטבר העולה על 500 מיליגרם ביום. 

אספקה יומית סדירה

הגוף אינו מייצר בעצמו ויטמין C ואף אינו אוגר ויטמין C ועל כן יש צורך להקפיד על אספקה יומית סדירה של כמויות נאותות מהוויטמין. במרבית המצבים האספקה היומית יכולה להתבצע בעזרת תזונה מתאימה או באמצעות נטילת תוספי תזונה. 

תקרת הנטילה היומית של ויטמין C באמצעות תוספי תזונה עומדת לפי הרשות האמריקאית לתרופות ומזון על 2,000 מיליגרם ביום לאדם בוגר בריא.ובכל אופן חשוב לציין שויטמין סי הינו מסיס במים ועודפים ממנו יתפנו מהגוף.. ויטמין C נוזלי ליפוזומלי המשווק על ידי חברת אקוסאפ מאפשר גמישות מבחינת גודל המנה, ועל כן עדיף  בהיבט זה על החלופות. 

עדיף ויטמין C ליפוזומלי 

לתצורה בה ניטל ויטמין C יש השפעה מהותית על מהירות ויעילות הספיגה ממערכת העיכול לזרם הדם. בנושא זה יש עדיפות ברורה למארז ליפוזומלי שמחד מגן על החומר הפעיל מהשפעות של חומצות הקיבה ומאידך מאפשר ספיגה מהירה ומאד יעילה מהמעי לזרם הדם. 

כדי להבין את המהות של הטכנולוגיה הליפוזומלית דמיינו כדור זעיר בעל מעטפת ייחודית, שאנו מחדירים לתוכו את החומר הפעיל, ויטמין C במקרה הנוכחי. הכדורים הללו מועברים לתמיסה נוזלית שיכולה להיות בטעמים שונים. כאשר בוחנים את הנוזל במיקרוסקופ ניתן לראות את הכדורים העגולים הנקראים ליפוזומים המכילים בתוכם את החומר הפעיל.המעטפת של הליפוזום נקראת פוספוליפיד, ומאפשרת לאותו כדור לחדור בקלות לתאי הרירית המצפים את דופן המעי, ולהיספג משם לזרם הדם. 

הזמינות הביולוגית של ויטמין C ליפוזומלי נבדקה ונמצא שבקרב הקבוצה הנבדקת שקבלה מינון של 1,000 מיליגרם ויטמין C בתצורות שונות, הספיגה של התצורה הליפוזומלית הייתה גבוהה פי 6.6 בהשוואה לחלופות שאינן בתצורה ליפוזומלית. 

ויטמין C ליפוזומלי של אקוסאפ שהוא בעל זמינות ביולוגית גבוהה, מונגש כתמיסה נוזלית בטעם עדין של תפוז. כלל הרכיבים שבהם נעשה שימוש לשם ייצורו של ויטמין C ליפוזומלי הם טבעיים ומתאימים לשמש כמזון. 

לקריאת המאמר המלא באתר EcoSupp  עם הפניות למחקרים ומקורות בקרו באתר אקוסאפ

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן