לשון הרע בפייסבוק

נפגעתם מפרסום פוגעני בפייסבוק? אולי מגיע לכם פיצוי כספי. חוק איסור לשון הרע חל גם על פרסומים ברשתות החברתיות ועל כן, כל פרסום פוגעני בפייסבוק יכול להוות עילה לתביעה ולזכות אתכם בפיצוי כספי נכבד.

מהי לשון הרע בפייסבוק?

על פי החוק, הוצאת לשון הרע היא פרסום דבר אשר עלול להשפיל אדם בפני אחרים, לעשותו ללעג או לפגוע בעבודתו ומקצועו. בעוד שבעבר, פרסום לשון הרע היה מתרחש בעיתונות הכתובה, בטלוויזיה או ברדיו וזכה להיקפי חשיפה מוגבלים, כיום, בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, החשיפה היא אדירה ובהתאם לכך, גם חומרת הנזק שנגרם למושא הפרסום. חלק ניכר ממקרי לשון הרע כיום מתרחשים בפייסבוק, כאשר אדם מפרסם פוסט פוגעני, קישור, או תמונה מביכה ללא הסכמתו של מושא הפרסום. במסגרת רשת הפייסבוק, יש אפשרויות רבות לפרסום:  על הקיר הפרטי, בקיר של אדם אחר או באחת מהקבוצות הרבות.

מבחן האדם הסביר

חשוב להבין כי לא כל פרסום שלא ימצא חן בעיניכם באופן אישי, מהווה  בהכרח עילה לתביעה. ראשית, משום שישנם פרסומים המקבלים הגנה בחוק ושנית היות כי כאשר מוגשת תביעת לשון הרע, בית המשפט בוחן האם כל אדם סביר, באותן נסיבות, היה נפגע מהפרסום. כלומר מדובר במבחן אובייקטיבי ולא סובייקטיבי כך שאין די בכך כי אתם באופן אישי נפגעתם מן הפרסום. כיצד ניתן לדעת אפוא אם יש בפרסום מסוים בפייסבוק כדי לשון הרע? עליכם לשאול שתי שאלות עיקריות: האחת, האם הפרסום פגע בכם באופן משמעותי והיה פוגע בכל אדם סביר אחר? או שמא מדובר בפגיעה סובייקטיבית שלכם? השאלה השנייה, היא האם הפרסום נגע לעניין אישי שלכם או שמא מדובר בעניין ציבורי. ככל שמדובר בפגיעה אובייקטיבית ובעניין פרטי שלכם, סביר להניח כי יש בידכם עילת תביעה.

Share בפייסבוק – עילה לתביעה?

שיתוף בפייסבוק של פוסט או תמונה עשוי לחשוף את המשתף לתביעת לשון הרע. כלומר, אם נפגעתם מפרסום בפייסבוק, יש לכם עילת תביעה גם כלפי מי שהעלה במקור, לראשונה, את הפוסט/תמונה הפוגענית וגם כלפי כל מי ששיתף אותם. בהתאמה, אם אתם משתפים פוסט או תמונה פוגעניים, תהיו חשופים לתביעה על ידי מושא הפרסום. מדוע? משום שעם השיתוף של אותו תוכן פגעני, אתם בעצם מגדילים את החשיפה לאותו הפרסום שהרי כל מי שחבר שלכם בפייסבוק, יוכל לראות אותו. בהתאמה, הגדלת היקף החשיפה בדרך כלל מגדיל את הנזק שנגרם לנפגע. הטלת אחריות על המשתף אמורה להרתיע מפני שיתוף של פרסומים פוגעניים.

נפגעתם מפרסום פוגעני- שמרו ראיות!

אין ספק כי מי שנפגע מפרסום לשון הרע, חווה עוגמת נפש רבה של פגיעה בשמו הטוב ולזו מתלווה במקרים רבים גם נזק כלכלי. על מנת שניתן יהיה לבסס תביעה בגין הוצאת לשון הרע ולקבל פיצוי, יש כמובן צורך בראיות לפרסום הפוגעני. על כן, עם עליית הפרסום לפייסבוק, יש לבצע צילום מסך שלו, שבו ניתן לראות גם את מספר השיתופים ומספר הלייקים של הפרסום.

כל השתהות בשמירת הראיות, יכולה לגרום לכך כי המפרסם ימחק את הפוסט ובמצב שכזה, יהיה קשה מאוד ולעיתים בלתי אפשרי לבסס תביעה בגין הוצאת לשון הרע, לכן אל תשתהו ותצלמו את הפרסום. במקביל, יש לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות לשון הרע אשר יחווה דעתו באם הפוסט או התמונה שפורסמו אכן מהווים לשון הרע ומהם סיכויי התביעה.

גובה הפיצוי

בתביעות לשון הרע ישנה אפשרות לקבלת פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסכום של 75,000 ₪ ואם הצליח הנפגע להראות כי הפרסום נעשתה מתוך כוונת זדון, רשאי בית המשפט לפסוק פיצוי כפול האפשרות לקבל פיצוי כספי ללא חובה להוכיח את הנזק היא חשובה ביותר משום שלמרות הפגיעה הקשה שחוויה הנפגע, הוכחת היקף הנזק היא מורכבת מאוד. קל וחומר כאשר מדובר על הוצאת לשון הרע בפייסבוק, אז קשה מאוד לאמוד מהי כמות האנשים שנחשפו לפרסום הפוגעני ומכאן, מהו היקף הנזק שנגרם למושא הפרסום. לעניין גובה הפיצוי, בית המשפט בוחן כל מקרה על פי נסיבותיו: טיבו של הפרסום, היקף החשיפה, התנהגות המפרסם לאחר הפרסום וכיו”ב.  נזכיר כי בתביעות של הוצאת לשון הרע בפייסבוק, ישנה עילת תביעה גם כנגד המפרסם וגם כנגד המשתפים את הפרסום.

כיצד להימנע מתביעה?

כאמור, כל פרסום פוגעני בפייסבוק, יכול להוות עילה לתביעת לשון הרע כאשר לא רק המפרסם עצמו חשוף לתביעה, אלא גם כל מי שמשתף או עושה like לפרסום. אם כן, עולה השאלה, איך ניתן לנהל חשבון פייסבוק פעיל ולהימנע מחשיפה לתביעה. ובכן, לפני שאתם מעלים פוסט, תגובה או תמונה וכן לפני שאתם משתפים פרסום כלשהו, קחו רגע לחשוב האם הפרסום יכול לפגוע או לבזות אדם אחר ואם יש לכם ספק, אל תפרסמו ואל תשתפו. לעניין זה נזכיר גם כי חוק איסור לשון הרע כולל גם הגנות ובמקרים מסוימים, למרות כי מדובר בפרסום פוגעני, הוא לא יהווה עילה לתביעה. למשל, אם אכלתם במסעדה והמקום לא היה נקי או קיבלתם אוכל לא טרי ופרסמתם את הדבר בפייסבוק, הרי שאתם דוברי אמת ויש עניין לציבור בפרסום החוויה שלכם מהמקום. על כן, תעמוד לכם הגנת “אמת דיברתי” ולא ניתן יהיה להגיש נגדכם תביעה בגין הוצאת לשון הרע.

מאמר זה נכתב על-ידי עורך דין לשון הרע אהוד פאי. מייל: [email protected], טל. 077-6596951.

אין באמור במאמר זה בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. מאמר זה מהווה תוכן פרסומי.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן