אקנה – למה זה קורה ואיך מטפלים?

depositphotos

הנה נתון מפתיע: מעל 80% מהנערים והנערות ומעל 20% מהבוגרים בארה”ב, סובלים מאקנה. גם בישראל התופעה שכיחה ומוכרת: בסביבות גיל ההתבגרות מתחילים להופיע פצעונים (או בשפת העם: חצ’קונים) בעיקר על הפנים אבל גם באזור הגב והשכמות. אותם פצעונים מתפתחים, כפי הנראה, כתוצאה משילוב בין מספר גורמים: שינויים ברמת ה – PH של עור הפנים, תגובה מוגברת לפעילות ההורמונאלית (ולכן הפצעונים אופייניים כל כך לגיל ההתבגרות), טיפול לא נכון בעור הפנים וגם תורשה. האם אפשר למנוע אקנה? איך מטפלים באקנה? ומתי זה חולף, אם בכלל? על כל אלה ועוד – לפניכם.

“פצעי בגרות” – כך זה מתרחש

ניתן לכנות אקנה כמחלה כרונית, מכיוון שהיא בדרך כלל מתרחשת על פני זמן עם תקופות של נסיגה והחמרה. התהליך מתחיל בדרך כלל עם תחילת גיל ההתבגרות, כאשר חל בגוף שינוי טבעי בפעילות ההורמונאלית. רמות גבוהות של הורמוני המין הגבריים (טסטוסטרון בעיקר), הקיימים גם אצל נשים, גורמים לגירוי יתר ובהמשך חסימה של בלוטות החלב. סתימת הבלוטות והפרשה מוגברת של הנוזל השומני שהן מפרישות, המכונה סבום, גורם בתורו לסתימה של נקבוביות העור והצטברות תאי שומן מתים ועודפי חלב שאינם יכולים להתנקז מהנקבוביות החסומות בשכבות העור העליונות. בשלב זה נוצרים ה”שחורים” וה”חצ’קונים” – קומדונים בעלי ראש לבן כאשר הם אינם חשופים לאוויר בכלל (בגלל חסימה מלאה של הנקבובית) או בעלי ראש שחור בחשיפה חלקים לאוויר.

בעוד חלק מהקומדונים אינם מזדהמים, חשוב לדעת כי פצעוני האקנה נוטים לפתח תגובה דלקתית כתוצאה מחשיפה לחיידק בשם פ. אקנס, המשגשג בתנאים כמו אלה המצויים בנקבוביות החסומות לחלוטין. פצעונים מודלקים ייראו אדומים יותר, לעיתים יפרישו מוגלה, וייתכנו נגעים עמוקים יותר שיש סיכון שיותירו צלקות.

מה גורם או משפיע על אקנה?

במחקרים נמצא כי לאקנה בסיס תורשתי. מי שהם בעלי נטייה תורשתית לסבול מ”פצעי בגרות”, ייטו לתגובה חריפה יותר של העור בחשיפה לאותן רמות של הורמוני מין גבריים. ביחד עם זאת, יש שורה של גורמים שהם ניתנים לשליטה ועשויים לעזור באופן משמעותי להתמודדות, טיפול ומניעה של אקנה, גם אצל מי שנוטים לתופעה באופן טבעי. הנה מספר גורמים והמלצות להתמודדות עם אקנה:

#1 – היגיינה וניקיון

מוצרי היגיינה וסבונים רבים מזיקים לחומציות (דרגת ה – PH) הטבעית של עור הפנים ובכך תורמים להופעת פצעוני אקנה. על מנת לשמור על העור ולמנוע זיהום מומלץ להשתמש בסבונים המכילים חומרים אנטי בקטריאליים ברמת חומציות ניטראלית של 3.5. יש להימנע ממוצרי היגיינה וקוסמטיקה שמנוניים, וכדאי לשטוף את הפנים במים בלבד ולא במים וסבון.

#2 – אנחנו מה שאנחנו אוכלים

מחקרים רבים מצאו קשר בין איכות התזונה למצב האקנה אצל מי שסובלים מן המחלה. ההמלצות שגובשו מתאימות באופן כללי לתזונה בריאה, שתשפר את תפקודי הגוף באופן כללי, ולא רק תשפר את בריאות העור ותוביל לפחות אקנה. הנה, בקצרה, כמה מההמלצות:

  • נמצא קשר מובהק במחקרים בין צריכה של קמח לבן, מוצרי חלב וסוכרים פשוטים להופעת אקנה. מומלץ להפחית בצריכת מוצרי מזון המכילים גלוטן, סוכר או לקטוז
  • מומלץ להעשיר את התזונה היומית בסיבים תזונתיים, בירקות במגוון נרחב ומשתנה, ובחלבונים (כמו טחינה, טונה, ואפילו ביצים)
  • עוד, כדאי להימנע מאוכל מטוגן, משקאות מוגזים, ומזון מתועש ומעובד המכיל כימיקלים ומונו סודיום גלוטמט

#3 – מתח הוא גורם להחרפה של אקנה

המצב הנפשי קשור להתפרצויות פצעוני האקנה, ותקופות של לחץ עלולות לגרום להתפרצות או להחריף אותה. על כן, מומלץ לשמור על שלווה ואיזון ובמידה והמצב הנפשי מתוח, כדאי לשלב בטיפול גם היבטים פסיכותרפים שיקלו על הנפש ועל הגוף.

פתרונות פרא-רפואיים לאקנה

לצד הרגלים שיפחיתו את תדירות וחומרת פצעי האקנה, חשוב לטפל בפצעונים ובעור הפנים בטיפולים חיצוניים ופנימיים. הנה כמה המלצות:

#1 – טיפולי עור חיצוניים שיסייעו לשמור על עור בריא וחלק

חשוב לגשת לטיפולי עור אצל קוסמטיקאיות מומלצות המתמחות בטיפול באקנה באופן קבוע. קוסמטיקאית פרא-רפואית מקצועית ואיכותית תסייע בניקוי יסודי של העור הנגוע בפצעי אקנה (גם בתקופות של נסיגה), בפתיחת זקיקי השיער והנקבוביות הסתומים (ובכך מניעת ההתפתחות של חיידק ה – פ. אקנס, המשגשג כאמור בסביבות ללא אוורור כמו הנקבוביות הסתומות, וגורם לנגעים מודלקים), ותשתמש בחומרים שיזינו את העור על פי סוג העור ורמת השמנוניות שלו. חשוב לשמור על שיגרת טיפולים פרא-רפואית קבועה – מפני שטיפולים אלה לא רק משפרים את מצב העור בתקופות של החרפה במצב, אלא מפחיתים את מופעי הפצעים ושומרים גם בתקופות של נסיגה על עור בריא ועל נטייה מופחתת להתפרצות.

#2 – טיפולים תרופתיים ופנימיים לאקנה

לצד הביקור הקבוע אצל קוסמטיקאית שמתמחה בטיפול באקנה, כדאי גם לבקר אצל רופא עור ולקבל אבחון רפואי והמלצות לטיפול. בהתפרצויות ובמקרים של אקנה חריפה – ניתן להיעזר בטיפולים תרופתיים לשיפור מצב העור. הנה כמה מהאפשרויות לטיפול תרופתי פנימי וחיצוני לאקנה:

  • משחות וקרמים המכילים חומרים פעילים למריחה על העור: ישנן משחות המכילות רטינואידים, נגזרות של ויטמין A המסייעות במניעה והפחתה של זקיקי עור חסומים. משחות המכילות את החומר הפעיל בנזואיל-פרואקסיד הן בעלות פעילות נוגדת חיידקים וזיהום.
  • במקרים חריפים יותר של אקנה ניתן להשתמש בקרמים למריחה חיצונית המכילים אנטיביוטיקה. טיפולים בחומרים אלו מפחיתים באופן משמעותי את החשיפה לחיידקים ואת התהליך הדלקתי בעור, שנוצר בעקבות חסימה בנקבוביות וזקיקי השיער.
  • גלולות למניעת הריון עשויות לסייע באיזון הורמונאלי ובמניעת התפרצות של אקנה, אולם חשוב ליטול את הגלולות בהתאם להתוויית רופא ועל פי מרשם. יש מקרים בהם הגלולות דווקא מחריפות את מצב האקנה.
  • במקרים חריפים, ניתן ליטול אנטיביוטיקה בבליעה במינונים נמוכים. גם טיפול זה מונע את התהליך הדלקתי והזיהום החיידקי אולם לא מסייע בפתיחת נקבוביות העור החסומות או בניקוי העור והסרת תאים מתים שהצטברו.
מנוי
הודע ל
guest

2 תגובות
ישנים
חדשים פופולרים
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
מי י

רק סבונים טבעיים נגד חצקונים עזרו לי

מיקה

אני משתמשת בסבון חצקונים טבעי של סבון סהון
וזה עזר לי מאוד

Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן