כל מה שרציתם לדעת על התיקון הכללי

איש דתי
כל צעד קטן ברוחניות הוא צעד עצום בעולמות עליונים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שאי אפשר למדוד את ההתקדמות הרוחנית ואין מדובר בהתקדמות על סקאלה ברורה בעלת ציר ומידות ידועות מראש.

מהו בעצם התיקון הכללי?

התיקון הכללי הינו קובץ של פרקים נבחרים מספר תהילים המשמשים ככוח גדול לתיקון הנפש. עשרת הפרקים המשתייכים לתיקון הכללי הם חלק מ”עשרה מיני נגינה”. עשרת מיני נגינה אלו, במילות העם הינם עשרה תדרים שונים של קדושה הנוצרים מאמירת הפרקים.

כל אחד מהתדרים הללו מכוון כנגד אחת מעשר הספירות ויחדיו יכולים הם לתקן את כוחות הנפש, את עשרת הכוחות השמורים בעשר הספירות הממוקמות בגוף. ועל ידי פתיחת הספירות האדם יכול להתחבר לרוחניות ושמחה עד לפתיחת כל הערוצים החסומים בנפשו של האדם.

למה כל כך חשוב לומר את התיקון הכללי?

התיקון הכללי כשמו כן הוא – נחשב לאמצעי רב עוצמה וכוח לשיפור ולחיזוק הקשר של האדם עם הקדוש ברוך הוא. אמנם, איש אינו יכול להגיע לקדושה מלאה ואולם באמצעות דיבורים ומעשים נכונים אנחנו ממשיכים לטהר את עצמנו, לשפר את התנהגותנו בעולם הזה ולעבוד על היותנו בני אדם טובים יותר לעצמנו, לסובבים אותנו וכלפי מעלה.

למעשה, כל צעד קטן ברוחניות הוא צעד עצום בעולמות עליונים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שאי אפשר למדוד את ההתקדמות הרוחנית ואין מדובר בהתקדמות על סקאלה ברורה בעלת ציר ומידות ידועות מראש.

לא אחת האדם ניצב בפני פיתויים רבים המקשים עליו לצלוח את האתגרים ואת עבודת הקודש. גם כאשר אנחנו לא מצליחים לעשות את מה שרצינו ונופלים, דבר שקורה באופן טבעי לכל אדם, בכל סיטואציה בחיים, חשוב ביותר להמשיך ולשמור על הגחלת של התקווה.

הניעה הזו בין הרצון להשתפר, הניסיונות המתמידים להשתפר והקשיים להמשיך להאמין כאשר אנחנו לא עומדים בציפיות שלנו מעצמנו – כל אלו מהווים תהליכים טבעיים של האדם. ובדיוק לשם כך, על מנת להמשיך ולהאמין גם ברגעים של קושי – עלינו להיות מוכנים באמצעות הכלים המתאימים.

גם כאשר אדם נמצא במקומות מאד נמוכים מבחינה רגשית יש לו עדיין את היכולת לרומם את עצמו ולחזור חזרה לעבודה יומיומית. למעשה, דווקא המקומות הקשים יותר הם המקומות שהכי מזמנים צמיחה רוחנית, שכן מדובר במקומות נפשיים בהם האדם מתקשה.

ועל ידי עבודה אישית ובעלת תכלית, האדם יכול להתרומם מהמקומות הקשים בהם הוא נמצא ולהפוך כל חסרון ליתרון של ממש.
איך עושים זאת? כיצד מתמודדים עם רגעים עמוקים של משבר? קומץ פרקים שתוקנו על ידי רבי נחמן מברסלב זצ”ל מגלים כי יש תרופה גדולה הטמונה בקריאת פרקים אלו. הקריאה מאפשרת לאדם להתחבר חזרה למקומות רוחניים ולאמונה השורה בתוכו.

תיקון הכללי הוא קומץ הפרקים המשמש את האדם ברגעים של משבר ובאמצעות קריאת הפרקים הללו יכול האדם להתחבר חזרה למקורות הכוח הגדולים ביותר שלו. תיקון הכללי הוא למעשה עשרה מזמורי תהילים המסייעים בתיקון פגם הברית. כפי שכתוב בליקוטי מוהר”ן חלק א’ שהתיקון הכללי מהווה תיקון למקרי לילה.

תפילין

אילו פרקים נכללים בתיקון הכללי?

בין הפרקים הנכללים בתיקון הכללי נמצאים הבאים: טז’, לב’, מא’, מב’, נט’, עז’, צ’, קה’, קלז’, קנ’. את הפרקים הללו יש לומר לאר פגיעה בברית ולאחר מכן רצוי ללכת להיטהר במקווה. ואולם, למרות היתרון הגדול של פרקי התיקון הכללי, רצוי גם לומר את הפרקים הללו מדי יום. אמירת הפרקים הללו מדי יום ובפרט ביום בו קרה המקרה, מתקנת מפני הפגם.

היתרונות באמירת התיקון הכללי

רבי נחמן הבטיח לרבי אהרון מברסלב ותלמידו רבי נפתלי מנמירוב שמי שיגיע לקברו של רבי נחמן ויאמר את עשרת מזמורי התהילים וכן ייתן צדקה, יזכה למאמצים של הרבי עצמו לתקן ולהושיע את האדם. כמו שצוטט רבי נחמן:

“אשתטח לאורך ולרוחב להיטיב עמו. בפיאותיו אמשכהו ואוציאהו משאול תחתיות. ואני חזק בכל הדברים שלי, אך בזה אני חזק ביותר, שאלו העשרה מזמורי תהילים מועילים מאוד מאוד”. לתיקון הכללי, לפיכך, יכולות השפעה רבות בתחומים שונים של החיים.

בפשטות

בפשטות, ניתן לומר שלתיקון הכללי יש מספר יתרונות רבי משמעות והשפעה: ראשית, אמירת התיקון מחזירה לאדם את השמחה כאשר הוא חש מדוכדך ואינו מסופק מהצלחותיו או שכשל בעבודתו. שנית, התיקון מתקן את העוול שנעשה ושלישית, הוא משיב את האדם לעבודת הבורא.

    מנוי
    הודע ל
    guest

    0 תגובות
    Inline Feedbacks
    הצג את כל התגובות
    Forgot your password?

    Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

    Forgot Your Password?

    Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

    דילוג לתוכן