דשנים: האלמנטים החיוניים להצלחת גינה הידרופונית

דשן
מאחר וחקלאות הידרופונית עוקפת את הצורך באדמה, 14 המינרלים החיוניים הנוספים מסופקים לצמח בדרך כלל באמצעות הזנת דשנים.

אם אתם גננים הידרופוניים בתחילת דרכם או אפילו גננים עם ניסיון בחקלאות הידרופונית אתם חייבים להכיר את האלמנטים החיוניים של דשנים. אלו הם אלמנטים חשובים להצלחת היבול, ואין זה משנה אם אתם מגדלים עגבניות וצמחי תיבול או מגדלים קנאביס.

17 אלמנטים חיוניים להתפתחותו של צמח

ישנם כ-17 אלמנטים חיוניים להתפתחותו של צמח בסביבה הידרופונית: 3 מהם אינם אלמנטים מינרליים – מימן, חמצן ופחמן, אלו נספגים על ידי הצמח דרך האוויר ודרך המים. את 14 האלמנטים החיוניים הנוספים יש לספק לצמח דרך דשנים או דרך האדמה. אך מאחר וחקלאות הידרופונית עוקפת את הצורך באדמה, 14 המינרלים החיוניים הנוספים מסופקים לצמח בדרך כלל באמצעות דשנים.

דשנים מסוג מאקרו ודשני מיקרו

המינרלים החיוניים לצמחים ההידרופוניים נחלקים ל-2 קטגוריות עיקריות:

דשני מאקרו – בדשנים אלו יש ריכוז גבוהה יותר של חומרים. כאשר הולכים לרכוש דשני מאקרו, הגננים ההידרופוניים יבחינו ב-3 מספרים על תווית הדשן. מספרים אלו מייצגים את שיעור ה- ,N-P-K חנקן =N, זרחן=P, אשלגן=K בנוסחת מארז הדשן.

מה קרה לאבטיח הישראלי? יצאנו לבדוק!

חנקן, זרחן ואשלגן הם האלמנטים הראשיים בדשני מאקרו. או במילים אחרות, הם סופגים בשיעור הגבוה ביותר ממינרלים חיוניים אחרים בקבוצת המאקרו. זו הסיבה שכל כך חשוב שחברות שמייצרות דשנים אורגניים יציינו פרטים אלו – של שיעור ה- N-P-K על כל מארז דשנים שהן משווקות. הכרות טובה של כל רכיבי דשני המאקרו יעניקו לגננים ההידרופוניים הבנה טובה יותר של האופן שבו כל אלמנט משפיע על התפתחות הצמח. וזה חשוב מאוד!

דשניםדשני מיקרו – בשורות הבאות נפרט אודות כל אלמנט חיוני בדשני-מיקרו:

  • חנקן – N: רכיב בסיסי של כלורפיל ושל חלבונים. החנקן הוא הרכיב העיקרי שאחראי על הצבע הירוק והבריא של הצמח והוא קשור בקשר הדוק ליכולת הצמיחה של הצמח.
  • זרחן – P: גם הזרחן משחק תפקיד חשוב: הוא מעודד את השורשים לצמוח, והשורשים הם הבסיס של הצמח כולו ובנוסף, זרחן אחראי על הפרי, ההבשלה, הפריחה והנשימה של הצמח.
  • אשלגן – K: האשלגן מעודד תנועה של חומרים מזינים וסוכרים והוא עושה כן באמצעות תהליך של אוסמוזה. האשלגן קשור באופן ישיר לחוזקו לעמידותו של גזע הצמח. האשלגן משפר את העמידות של הצמח לתופעות כמו קור, והוא עושה כן באמצעות פתוגניים. קצת בדומה לזרחן, גם לאשלגן יש תרומה חשובה בהתפתחות הפרחים והפרי.
  • סידן – Ca: הסידן לא רק בונה את תאי הצמח, הוא גם הופך לחלק מן התא. סידן הוא רכיב חשוב ונחשב לכוח המקדם צמיחה והתפתחות של שורשים צעירים. סידן גם חיוני מאוד כי הוא תורם מאוד “להבשלת” הזרעים.
  • מגנזיום – Mg: המגנזיום מחזק את דפנות תאי הצמח, והוא מרכיב חשוב בכלורפיל. המגנזיום מעודד את ספיגת החנקן, הזרחן והגופרית, והוא משחק תפקיד חשוב ופעיל גם בהבשלת הצמח, הבשלת הפרי ונביטת הזרעים.
  • גופרית – S: הגופרית תורמת לייצור של כלורפיל ומהווה רכיב חשוב במספר חלבונים, אנזימים וויטמינים. גופרית גם מסייעת לספיגה של האשלגן, המגנזיום והסידן.
  • מיקרו-נוירונים: משחקים תפקיד חשוב בבריאותו הכוללת של הצמח.
  •  כלור – CI: הכלור מעורב באופן אקטיבי בעידוד תהליך הפוטוסינתזה.
  • ברזל – Fe: הברזל מסייע בתהליכים ביוכימיים, לרבות בתהליך ייצור הכלורפיל. בנוסף, תורם הברזל גם להתפתחותם של כמה אנזימים וחומצות אמינו.
  • בורון – B: הבורון, גם אם הוא פחות מוכר, חשוב מאוד להתפתחות רקמות הצמח. הבורון מקדם את ספיגת המים בצמח ומסייע לווסת את המטבוליזם של הצמח. לבסוף, בורון גם חיוני ליצירת הפרי.
  • מנגן – Mn: המנגן לוקח תפקיד חשוב בהטמעת חנקן ובניית החלבון. מנגן יכול להאיץ את התבגרות הצמח על ידי עידוד נביטת הזרעים. לבסוף, מנגן חשוב גם לייצור כלורפיל.
  • אבץ – Zn: האבץ מסייע בהתפתחות אנזימים והורמוני גדילה.
  • נחושת – Ca: הנחושת חשובה לייצור כלורפיל ומעודדת פעילות במגוון רחב של אנזימים.
  • מוליבדן – Mo: מינרל זה נחוץ לייצור חלבונים מבוססי חנקן ותורם להיטמעות של החנקן על ידי הצמחים.
  • ניקל – Ni: ניקל מסדיר את המטבוליזם המינרלי, את פעילותם של האנזימים ותהליכים מטבוליים נוספים בצמח.

עכשיו שאתם מכירים טוב יותר את האלמנטים של דשנים, תוכלו לבחור ולהתאים בצורה חכמה יותר את הדשן לצרכיו הייחודיים של כל צמח וצמח. אם תעזרו במידע שכאן תוכלו למקסם את הפריחה של הצמח, תדעו לספק מענה במקרה של בעיות ספציפיות כמו גם שתוכלו לספק לצמח שלכם את התנאים האופטימאליים להתפתחות.

    מנוי
    הודע ל
    guest

    0 תגובות
    Inline Feedbacks
    הצג את כל התגובות
    Forgot your password?

    Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

    Forgot Your Password?

    Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

    דילוג לתוכן