אסטרונומים חוקרים אפשרות לאות חיים חזק מהחלל החיצון

צוות בינלאומי של משעם מפרויקט SETI שתר אחר אינטליגנציה חוצנית חוקר אות מסתורי ששוגר מכוכב לכת בן 6.3 מיליארד שנים בקבוצת הכוכבים הרקולס – 95 שנות אור מכדור הארץ. ההשלכות האפשרויות הן עצומות ועשויות להעיד על אפשרות לקיום ציוויליזציה מתקדמת בהרבה מאיתנו.

האות הלא שגרתי זוהה במקור ב-15 במאי, 2015, על ידי טלסקופ רדיו רוסי, RATAN-600, שמופעל על ידי האקדמיה הרוסית לחלל בזלנצ’קסקיה, רוסיה, אך נשמר בסוד מהקהילה הבינלאומית.

טלסקופ RATAN-600 ברוסיה

כתב החלל פול גילסטר דיווח על המקרה לאחר שבין החוקרים החל להתפשט מסמך המתעד את האפשרות של “זיהוי אות חזק מכיוונו של HD164595”.

האות המסתורי נובע מקבוצת כוכבים שהחוקרים מאמינים כי היא דומה למערכת השמש שלנו. עד כה זוהה רק כוכב לכת אחד במערכת הזו, הדומה בהרכבו לנפטון (אך מעט חם יותר) – HD 164595 b אם כי החוקרים מאמינים כי עשויים להיות כוכבי לכת נוספים במערכת הזו שטרם התגלו.  

חוקר SETI והמתמטיקאי האיטלקי קלאודיו מאקוני וניקולאי בורסוב הרוסי הם שעומדים מאחורי התגלית. הם סבורים כי “נדרש ניטור מתמיד של היעד הזה”. 

“האות תואם לפרופיל של שידור מכוון ממקור חוצני”, אמר אלאן בויל, מחבר הספר The Case for Pluto, שמדווח על הגילוי באתר  Geekwire, “במקרה זה, האות היה מעניין מספיק כדי לפתוח דיון בקרב החוקרים שמחפשים אחר אינטליגנציה חוצנית”. 

החוזק של האות מעיד כי הוא עשוי לנבוע ממקור איזוטרופי, שעשוי להיבנות על ידי ציוויליזציה טיפוס 2 על פי סולם קרדשב. זו שיטה לסיווג מידת ההתפתחות הטכנולוגית של ציווליזציה ששם את צריכת האנרגיה של הציוויליזציה כולה בפרספקטיבה קוסמית.

הסולם קובע שלוש קטגוריות שונות, הנפרדות על פי כמות האנרגיה הנצרכת על ידי הציווילזציה. על פי סולם זה האנושות קרובה יותר לציוויליזציה טיפוס 1 (ליתר דיוק 0.7 בסולם קרדשב על פי ההערכות) המסוגלת לנצל את כל האנרגיה הזמינה בכוכב לכת יחיד.

המשמעות של מקור “איזוטרופי” היא היכולת לשגר מסר בעוצמה שווה לכל הכיוונים עם אפשרות לשמר את עוצמת האות במהלך מסעו.

במחקרו המפורסם “Transmission of Information by Extraterrestrial Civilizations” ניקולאי קרדשב מסביר כי ציווליזיציה טיפוס 2 יכולה להשתמש בכל האנרגיה הזמינה מהכוכב המארח שלה.

הדוגמה ההיפוטתית הכי ברורה למצב זה היא “כדור דייסון”, מבנה על מלאכותי המקיף כוכב ואטום במידה המאפשרת אגירה של האנרגיה הנפלטת מהכוכב לשימושם של בני הכדור.  

לכאורה, כאשר אות משוגר מגלקסיה אל החלל החיצון ללא יעד ברור, נדרש מהמשגרים להשתמש באנרגיה עצומה על מנת שהאות ייקלט.

אם האות שוגר במכוון למערכת השמש שלנו זה כבר דורש הרבה פחות אנרגיה ועשוי להעיד על קיומה של ציווליזציה טיפוס 1 – חברה מתקדמת טכנולוגית המסוגלת לנצל את כל האנרגיה הזמינה בכוכב הלכת שלה. אם זה נכון, המבנה החברתי של הציווליזציה המסוימת הזו עשוי להיות גלובלי ומחובר רשתית.  

האות היה מעניין מספיק כדי לגרום לחוקרים של RATAN-600 לקרוא לניטור רציף של היעד. אמש הודיע מכון SETI על הסטלת מערך הטלסקופים “אלן” בצפון קרולינה כדי לחקור את היעד בעוד עמיתיהם במכון METI הבינלאומי ייעזרו במצפה האופטי בוקט בפנמה למטרה זו. 

האות המסתורי והמחקר הנמשך יעמוד במרכז הדיונים בוועידת IAA SETI בקונגרס האסטרונאוטי ה-67 שייפתח ב-27 בספטמבר בגוואדלחארה, מקסיקו, באותו יום ומקום בו היזם אילון מאסק צפוי לחשוף את תוכניתו ליישב את מאדים.  

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן