אנשים ישקרו לרובוטים כדי להימנע מפגיעה ברגשותיהם

אנשים ישקרו לרובוט אם יש לו מספיק מאפיינים אנושיים כדי להימנע מפגיעה ברגשותיו, מגלה מחקר חדש.

המחקר (PDF), שבדק כיצד רובוטים יכולים לרכוש את אמונם של בני אדם גם כאשר הם טועים, העמיד זה מול זה רובוט מתקדם אך חסר מבע רגשי מול רובוט שמרבה לטעות אך מביע רגשות ובדק כיצד נסיינים מתייחסים אליהם.

החוקרים גילו כי אנשים נוטים יותר לסלוח על טעויות של רובוט שמגיב כמו בן אנוש, והם אפילו ישקרו לו כדי להימנע מפגיעה ברגשותיו. 

החוקרים מאוניברסיטת בריסטול ויונברסיטי קולג’ בלונדון פיתחו רובוט בשם “ברט” כדי לסייע למשתתפים בתרגיל בישול. ברט קיבל שתי עיניים גדולות ופה, שמאפשרים לו להיראות שמח או עצוב או חסר מבע רגשי כלל.

הרובוט הרגשני התבקש לסייע לאנשים לבשל חביתה, כאשר המשימה שלו הייתה להעביר את הביצים, המלח והשמן לנסיינים האנושיים.

באחד המבדקים הרובוט ביצע את המשימות באופן מושלם ולא דיבר או הביע רגשות. במבדק אחר הוא ביצע טעות אותה ניסה לתקן אך לא דיבר או הביע רגשות, ובגירסה שלישית הוא אמר לשף משפטים כמו “אתה מוכן לביצה?”, אך כאשר ניסה לעזור הוא נהג להפיל את הביצה והגיב בפרצוף עצוב ועיניים מוגדלות, כאשר שפתיו שמוטות כלפי מטה. לאחר מכן הוא התנצל בפני בן האדם ואמר לו כי ינסה שוב.

לאחר שהחביתה הוכנה הגירסה השלישית של “ברט” שאלה את השף האנושי אם יוכל לקבל עבודה במטבח. המשתתפים בניסוי אמרו כי חששו שהרובוט יהיה עצוב אם יאמרו לו לא. אחד המשתתפים אפילו שיקר לו כדי לא לפגוע ברגשותיו בעוד אחר אמר כי חש סחיטה רגשית.

בסוף הניסוי החוקרים שאלו את המשתתפים עם איזה רובוט הם היו מעדיפים לעבוד. על אף שהרובוט השלישי הרבה לטעות, 15 מתוך 21 משתתפים בחרו בו.

העובדה כי בני אדם מרגישים הרבה יותר בנח עם רובוטים שיכולים להביע רגשות מאשר עם אלה שלא מוכרת לחוקרים זה זמן רב. המחקר הזה הלך צעד אחד קדימה, והוא מעיד כי הרובוטים המוצלחים יותר יהיו אלה שאנשים ירגישו בנח לתקשר איתם ולא בהכרח הרובוטים שיבצעו משימות באופן מושלם.

החוקרים אמרו כי ברור להם שרובוטים עושים טעויות והם בוחנים דרכים כיצד למזער את השפעת הטעויות האלה. 

“מאפיינים כמו אנושיים כמו חרטה הם כלים עוצמתיים בצמצום חוסר שביעות רצון”, אמרה אדריאנה האמאצ’ר, החוקרת שמנהלת את הפרויקט, “אך עלינו לזהות בזהירות את המאפיינים האנושיים בהם נרצה להתמקד ואותם נרצה לשחזר. אם אין כללים בסיסיים נקבל בסוף רובוטים עם מבני אישיות שונים, בדיוק כמו האנשים שתכננו אותם”. 

זה לא ברור שכך בדיוק תתחיל השתלטות הרובוטים?

רגשות הם רכיב בסיסי ברובוטים הומנאידים כמו Pepper ו-Nadine, שתוכננו לעבודה עם בני אדם. פפר, של חברת “סופטבנק”, נועד לשמש לעזרה לקשישים, בעוד נאדין תוכננה לשמש עובדת קבלה. 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן