השמש הפכה חסרת כתמים – האם עידן קרח חדש בדרך?

בלי פאניקה אבל השמש שלנו הפכה “חלקה” – ללא כתמי שמש על פני השטח.

כתמי שמש הם “איים” גדולים על פני השמש. הם חלק בלתי נפרד מפעילות השמש ושורדים כמה ימים או שבועות לפני שהוא מתפרק. כאשר כתם אחד מתפרק, אחד חדש מחליף אותו. אפילו בזמני הפעילות השמשית הנמוכה ביותר, ניתן למצוא כתם או שניים על פניה לפחות.

עם זאת, מומחה האקלים פול דוריאן הבחין כי בפעם השנייה בחודש השמש הפכה חלקה לחלוטין.

פעילות השמש נעה בין מצב של מינימום למקסימום, בטווח של אחת ל-11 עד 14 שנים. במצב מקסימום השמש מלאת כתמים והתפרצויות סולאריות. בתקופת המינימום השמש רגועה יותר, וכמות הכתמים על השמש קטנה יותר, עד כדי כך שלפעמים ימים ושבועות עוברים ללא שיהיה אף כתם אחד על פני השמש. בשלב ראשון השמש נטולת הכתמים תופיע כמה ימים בלבד, אך לאחר מכן אפשר לצפות לה במשך שבועות עד חודשים בהם השמש תהיה חלקה. שלב המינימום הבא צפוי לקרות ב-2019 או 2020.

יש מומחים המאמינים כי אנו צפויים לפעילות גוברת של מינימום פעילות סולארית לקראת תקופת “המינימום של מאונדר”, מיני עידן קרח חדש, כשם התקופה שבין 1,645 ל-1715, כאשר את אירופה וצפון אמריקה פקדו חורפים קר מאוד. באנגליה במהלך “עידן הקרח הקטן”, נהר התמזה קפא למשך 7 שבועות. 

חוקרי מערכת השמש מאוניברסיטת נורת’מבריה בהובלתה של פרופ’ ולנטינה זרקובה מאמינים כי צפויה ירידה חדה בפעילות הסולארית בין 2020 ל-2050.

התמזה הקפוא. ציור שמן של אברהם הנדיוז מ-1677 של הגשר הישן של לונדון בתקופת "המינימום של מאונדר" 

“אני משוכנעת לחלוטין במחקר שלנו”, אמרה זרקובה בשנה שעברה, הוא מבוסס על רקע מתמטי טוב ומידע מהימן שטופל בקפידה. למעשה, כל חוקר יכול לשחזר את התוצאות אליהן הגענו באמצעות נתונים שזמינים במצפים סולארים רבים, כך שהם יכולים להגיע למסקנות עצמאיות משלהם באשר לתקופת מינימום של מאונדר המתקרבת.

על פי המחקר, המחזורים הסולארים יבטלו זה את זה החל-2030, מה שיוביל לצניחה של 60 אחוז בפעילות הסולארית ולתנאי אקלים הדומים לעידן “המינימום של מאונדר” שהחל ב-1645. 

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן