פסיכולוגים ממליצים שילדים יהיו משועממים בחופשת הקיץ

מתי לאחרונה הרשיתם לעצמכם להיות משועממים והרגשתם טוב עם זה? שלא תבינו אותי לא נכון: אני לא מתכוון לשעמום בקונוטציה שלילית אלא לאפס מעשה, בטלה גמורה חפה מרגשות אשם. 

האם אתם מרגישים צורך להעסיק את הילדים שלכם בחופשת הקיץ עם קייטנות בישול ושחמט, שיעורי טניס ופסנתר וכל סידור אחר ובלבד שלוח השנה שלהם בחודשיים הקרובות לא יישאר ריק?

בחיפוש אפשר למצוא אין ספור הצעות לבילויים, פעילויות והעשרות לילדים בחופשת הקיץ. אבל פסיכולוגים ומומחים להתפתחות ילדים מדגישים כי פעילות יתר לילדים בקיץ אינה נחוצה ותמנע מהם לגלות את מה שמעניין אותם באמת.

“התפקיד שלכם כהורים הוא להכין את הילדים למלא תפקיד בחברה. המשמעות של להיות מבוגר בחברה היא ללמוד להעסיק את עצמך ולמלא את הזמן הפנוי שלך באופן שמסב לך אושר”, אומרת לאתר Quartz לין פריי, פסיכולוגית ילדים בלונדון שמתמחה בחינוך. “אם הורים ימלאו את הזמן הפנוי של ילדיהם הם לעולם לא ילמדו לעשות זאת עבור עצמם”.

פריי אינה המומחית היחידה להצביע על היתרונות של השעמום. ד”ר תרזה בלטון מאוניברסיטת מזרח אנגליה אמרה ל-BBC כי שעמום הוא חיוני לפיתוח מנגנון הגירוי הפנימי המאפשר יצירתיות אמיתית. 

על אף שהיום יש סיפוקים מידיים אחרים לשעמום כמו האינטרנט, מומחים מתריאים זה עשרות שנים על החשיבות של אי עשיה מוחלטת.

ב-1993 כתב הפסיכואנליסט אדם פיליפס בספרו: On Kissing, Tickling, and Being Bored: Psychoanalytic Essays on the Unexamined Life: “היכולת לא לעשות כלום יכולה לספק לילד יתרון התפתחותי חשוב. שעמום היא דרך לחוות את החיים במקום להעביר אותם. מבוגרים דורשים מילדים שיהיו עסוקים ובכך הם מדכאים את הצורך הטבעי שלהם במקום שיאפשרו להם לגלות מה מעניין אותם. שעמום מאפשר לילד לקחת את הזמן שלו בידיו”. 

פריי מציע להורים לשבת עם ילדים בתחילת הקיץ ולכתוב יחד את כל הדברים שהילדים עשויים ליהנות לעשות בחופשה. אלה עשויות להיות פעילויות בסיסיות כמו משחק קלפים, קריאת ספר, טיול באופניים ותוכניות יותר חגיגיות כמו לבשל ארוחה למשפחה, להכין הצגה וללמוד צילום. כאשר הילדים מתלוננים על שעמום ההורים יוכלו לומר להם לעיין ברשימה שהם עצמם הכינו ולבחור פעילות מתוכה. “זה יעזור להם להרגיש שהם בחרו להעסיק את עצמם”.

בעוד יש סיכוי שסביר שילדים רבים ימצאו את עצמם משועממים בחופש הגדול, חשוב להבין שזמן של שעמום אינו זמן מבוזבז. “אין שום בעיה עם שעמום”, אמר פריי, “האם זה חטא? ללא. ילדים צריכים ללמוד איך להשתעמם במטרה למצוא את המוטיבציה בתוכם לעשות דברים. שעמום זו דרך לגרום לילדים להפוך ליזמים”.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן