אין צורך להיות סופר דגול, ואפילו לא תולעת ספרים, כדי להבין שאת שוק הספרים פוקדים שינויים דרמטיים בשנים האחרונות, שינויים שמצד אחד מערערים אותו לחלוטין, ומצד שני מביאים עימם הזדמנויות חדשות לסופרים, ראשונות מסוגן בהיסטוריה. לראייה, אתם קוראים מילים אלו בפורמט דיגיטלי.
נכון, רבים מאיתנו ממשיכים לקרוא ספרים בפורמט המסורתי, הלא הוא הספר המודפס. לכך יש כמה סיבות, בראש ובראשונה הקצב האיטי של ההתפתחות הטכנולוגית בשוק המקומי הקטן של קוראי העברית. אבל בעולם דובר האנגלית פורמט הספר הדיגיטלי נמצא בצמיחה מתמדת ומשתלט על שוק הספרים, והוא מביא איתו שינויים עצומים, שמועילים מאוד לסופרים.
אילו הייתה קיימת מערכת מושלמת של הוצאה לאור, היא הייתה דואגת לתרגם אוטומטית כל ספר בעת יצירתו לכל השפות המדוברות בעולם, ומפיצה אותו במקביל בכל השווקים בעולם כדי למקסם את סיכויי ההצלחה שלו. אז מערכת משוכללת כזו עדיין אין בנמצא, ותרגום ספר למגוון שפות הוא עניין יקר, אבל לפחות בהקשר של ההפצה, פלטפורמה גלובלית כזו כבר קיימת. זו היא אמזון, שמאפשרת לכם לשים את הספר שלכם על “מדף” אחד, שנגיש לכל העולם.
בנוסף, הוצאות הספרים המסורתיות דוחות ספרים רבים, לאו דווקא בגלל טיבם, אלא עקב גורמים שונים כמו כדאיות כלכלית, קהל היעד המקומי ועוד. שוק קוראי הספרים באנגלית לעומת זאת, הוא עצום, ואם כתבתם ספר בנושא שעשוי לקרוץ אליהם, יש סיכוי שתמצאו את הקהל שלכם במקומות שבכלל לא תיארתם למצוא, או שתזכו לפנייה מהוצאת ספרים בכל מקום בעולם, רק משום שהיא נחשפה לספר שלכם דרך אמזון.
יתרון נוסף ואולי הכי חשוב: במקרה של הצלחה באמזון, התמלוגים מהספר שלכם יהיו שלכם ושלכם בלבד.
כתבתי את הספר “נטופיה” יחד עם יסמין לוי, והוא ראה אור במקור בעברית באמצעות ידיעות ספרים. ידענו כי הגרסה העברית של הספר, שעלילתו עוסקת ברשת חברתית עתידנית שמאפשרת למשתמשיה לתקשר ביניהם באמצעות מחשבות, היא רק התחלת הסיפור. רצינו להגיע לקהל גדול יותר מכמה מליונים קוראי עברית.
לאחר תהליך ממושך של תרגום ועריכה מחדש לאנגלית, ניגשנו בהתרגשות לקדם את הבייבי באמזון. זה המקום לציין, כי אמזון לא מחכה לאף סופר בזרועות פתוחות. כלומר, הפלטפורמה הזו תשמח לאפשר לכם להעלות את הספר שלכם אליה ולהפוך אותו זמין להורדה בפורמט אלקטרוני וגם מודפס לכל קונה בתשלום, אבל בניגוד למה שחושבים סופרים מסויימים, זה לא שברגע שהספר שלהם יראה אור באינטרנט הגלובלי מיד יסתערו עליו מיליוני קוראים ויהפכו אותו לרב מכר עולמי. זו פנטזיה נחמדה והיא גם אפשרית, אבל הדברים לא עובדים כך, לפחות לא בלי עבודה מוקדמת.
אמזון היא חנות הספרים הגדולה בעולם, עם יותר מארבעה מיליון ספרים דיגיטליים. 80% מכלל הספרות האלקטרונית מתפרסמת באמזון, ויש שם גם יותר מ-30 מיליון ספרים פיזיים, ולכן זו הפלטפורמה בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר להצלחה. אמנם יש באמזון כ-244 מיליון משתמשים פעילים שמחפשים וקונים ספרים, אבל זה לא אומר שהם מחפשים באופן אקטיבי את הספר שלכם. תחילה, עליהם להיות מודעים לקיומו. תוכלו לנסות לקדם את הספר שלכם בעצמכם, אבל אתם עלולים לגלות שזו עבודה קשה שדורשת זמן רב ומיומנות. בלי עבודה זו, הספר שלכם יעלם בים של מליוני הספרים שמועלים לאמזון, ולא נודע כי בא אל קרבו.
חיפשנו עזרה מקצועית, ולאחר תחקיר הגענו לבני כרמי, שהקים חברה בשם eBook pro, המאפשרת לסופרים ישראלים לקדם את הספר שלהם לקהל עולמי. כרמי, שהגיע לתחום לגמרי במקרה, לאחר שקידם בהצלחה את ספריה של אשתו טלי כרמי, הפך בשנים האחרונות לשם דבר בכל הקשור בהצלחת סופרים ישראלים בעולם (למשל: אורלי קראוס-ויינר, סמדר שיר, מיכל שלו, יובל אברמוביץ’, שפרה הורן, אמנון ז’קונט) והוזכר בכתבות רבות בעיתונות הישראלית, שם גם שמענו עליו.
בשלב ראשון הספר שלנו, שכבר עבר בשלב זה תרגום לאנגלית, עבר בדיקה מקצועית ב-eBook pro כדי לבחון את הפוטנציאל המסחרי שלו באמזון. חשוב להבין שלא לכל ספר יש פוטנציאל מכירה גבוה באמזון, וחשוב להבין האם ההשקעה בכלל משתלמת לפני שנכנסים לזה.
לאחר שהוכרע של”נטופיה” יש פוטנציאל מסחרי במכירה באמזון, החלו כרמי וצוותו בבקרת איכות לתרגום הספר על ידי עורכת מקצועית. שלב זה הוא קריטי, משום שאם יתברר לקוראים באמזון שהתרגום לא מקצועי מספיק, הביקורת עלולה “להרוג” את קידום הספר שלכם. על כך בהמשך.
בשלב הבא החלו ב-eBook pro להכין את הספר לפרסום באמזון. שלב זה כולל את עימוד הספר לפורמט האלקטרוני באמזון והכנת עמוד הפרופיל שלו ושל הסופר (או במקרה שלנו, הסופרים).
בהקשר של הפרופיל, יש משתנים רבים שחשוב להקפיד עליהם. על אף שאני עוסק בדיגיטל בעצמי, ברור לי שכל פלטפורמה דורשת את זמן הלימוד שלה ובלעדיו קשה להבין מי נגד מי, והיה ברור שהגעתי לאיש מקצוע שיודע את העבודה. גם בהקשר של כריכת הספר כרמי ידע להמליץ על השינויים הדרושים כדי להתאים אותה לאמזון. גם באמזון עיני המשתמשים מונחות קודם כל על תמונת הספר, ועל כן הייצוג הוויזואלי שלו חשוב בהחלט, אבל הכריכה מופיעה בפורמט אחר מאשר בספר מודפס, והשיקולים הם אחרים.
בתום תהליך ההכנה, שנמשך כחודשיים, הגענו ליום הקמפיין. כאן מתחיל תהליך הקידום עצמו, שעמוס בפרטים טכניים, אבל אני מעדיף להתמקד בחלק הכיפי: לראות את הספר שלך במקום הראשון בקטגוריה, כלומר בראש תוצאות החיפוש בתחום שלו.
אם תחפשו עכשיו את “נטופיה” באמזון, הספר כבר לא יהיה במקום הזה בדירוג, וזה רק טבעי. רב-מכר הפך להיות עניין דינמי מאי פעם, תלוי יום, שבוע, חודש, קטגוריה ומדינה. אבל למשך זמן מה הספר שלנו היה חשוף למספר עצום של קוראים שמתעניינים בז’אנר. הוא “צף” מעל ים של ספרים אחרים והיה חשוף לעיני הקונים-הקוראים.
כרמי ישמח לפרט באוזניכם את השיטות שלו, וממילא הוא מבין בהן הרבה יותר טוב ממני, אך להבנתי, הדבר המהותי ביותר להבין ביחס לקידום ספר באמזון, הוא יחסי הגומלין בין חינם לחשיפה. כדי לחשוף את הספר לעיני צופים רבים אתם חייבים לתת להם משהו בתמורה. המשהו הזה הוא האפשרות להוריד את הספר חינם לתקופה מוגבלת של יממה. בתקופה זו עליכם “להפציץ” בקידום כדי שכמה שיותר אנשים יורידו את הספר. בזכות כמות גדולה של הורדות, יעלה הספר במעלה הדירוג וכך הוא יזכה במכירות לאחר שהמבצע החינמי יסתיים. הימים האלה – ליל הקידום, יום הקידום עצמו ולמחרת – הם ימים קריטיים שבהם נעשית עבודה אינטנסיבית כדי לקצור את התוצאות שעמלתם לקראתן. כרמי והצוות של eBook pro עשו עבודה מסורה ומרשימה.
כמובן שזה לא אומר שאתם, הסופרים, תשבו בחיבוק ידיים. כידוע, סופרים לא יכולים להרשות לעצמם לא להפשיל שרוולים ב-2016… בין השאר, היה חשוב לנו לקרוא היטב את ביקורות הקוראים שמתחילות להופיע בעמוד הספר, כי לכל ביקורת ודירוג עשוי להיות משקל על האופן בו קוראים חדשים יתפסו את הספר, ולהשפיע על ההחלטה שלהם אם לרכוש אותו. לצוות של כרמי יש רשת גדולה של בלוגרים ומסקרי ספרים שקוראים ספרים שהם מקדמים, והם יודעים איך להוסיף תגובות וביקורות לספר שלכם מהקהל שמתאים לו. עוד היבט חשוב: קמפיין לא צריך להיות חד פעמי. אם קידמתם את הספר ורשמתם אלפי הורדות, אין סיבה לא לערוך קמפיין נוסף מספר חודשים לאחר מכן, ולקצור הורדות נוספות, קהל נוסף ורווחים נוספים.
להסברים נוספים אני ממליץ לכם לפנות לבני כרמי. בהצלחה!