גם לדגים יש רגשות: העולם הפנימי שלא הכרתם של בני דודנו התת מימיים

כאשר אנחנו חושבים על דגים זה בדרך כלל כשאנחנו רואים אותם בצלחת שלנו. לעומת זאת, החוקר ג’ונתן בלקומב משקיע לא מעט מחשבה בעולם הרגשי של הדגים. בלקומב, מנהל האגודה ההומאנית לחברה ומדיניות, מאמין שאנחנו יכולים להבין את העולם הפנימי של הדגים טוב יותר מאי פעם בזכות פריצות דרך בחקר האתולוגיה, הסוציוביולוגיה, הניורוביולוגיה והאקולוגיה.

בלקומב מציג עדויות בספרו החדש What a Fish Knows: The Inner Lives Of Our Underwater Cousins לפיהן לדגים יש מודעות הכרתית – כזו שמאפשרת להם לחוות כאב, לזהות בני אדם אינדיבידואלים ולשמר זכרונות. לדבריו, על בני אדם לשקול את ההשלכות המוסריות הכרוכות בחקלאות ימית ודיג.

“בני האדם הורגים בין 150 מיליארד לשני טריליון דגים בשנה. והאופן שבו הם מתים – בחוות גידול מסחריות – הוא עגום ולא הומאני”, אומר בלקומב. “עלינו לשקול מחדש את יחסינו עם דגים ולשפר אותם”.

בלקומב מזכיר מחקר של החוקרת הבריטית לין סנדון, במסגרתו בחנו קבוצה של דגי שברה בשני מפלסים שונים באקווריום: באחד מהם הסביבה הייתה מעושרת באבנים וצמחיה והשני היה ריק מתוכן. הדגים העדיפו לבלות את זמנם במפלס המעושר. “דגים אוהבים מקומות בהם הם יכולים להסתתר והם אוהבים גירויים בסביבה שלהם”, מסביר בלקומב.

לאחר מכן החוקרים הזריקו למחצית הדגים תמצית חומצה שאמורה להסב כאב ולמחציתם הם הזריקו תמצית מלח, שלא אמורה להכאיב מלבד חוד המחט של המזרק. בשלב הראשון כל הדגים נותרו במפלס המעושר, אך כאשר החוקרים החדירו משכך כאבים במפלס הדל והריק מתוכן הדגים להם הזריקו תמצית חומצה החלו לעבור אליו אך הדגים להם הזריקו תמצית מלח נותרו במפלס העשיר. 

בלקומב מציין זאת כהדגמה משכנעת לכך שדגים מרגישים כאב. לדבריו, אם לבעל חיים יש מודעות הכרתית, ויש לו את היכולת להרגיש כאב וגם עונג, הוא ראוי להתחשבות של אחרים. זאת מאחר ולבעל החיים המדובר יש יום טוב או רע, ודברים טובים או רעים עשויים לקרות לו, ויש לו עולם רגשי, וזה הבסיס לשיפוט מוסרי.

הוא מציין כי דגים רבים בהם כרישים, חתולי ים ושפמנונים משתמשים במערכות חישה חשמליות לצורך תקשורת ויודעים לזהות שדות חשמליים, ובין השאר ככל הנראה יודעים לזהות צוללנים אינדיבידואלים. היכולות האלה הם תולדה של יותר מ-400 מיליון שנים של אבולוציה.

בין השאר, בלקומב מזכיר שיטת תקשורת מתקדמת במיוחד של דגים שמשלבת נפיחת גזים מפי הטבעת שלהם, שמשמיעה קול ומשמשת ככל הנראה כדרך לאותת לאחרים בקבוצה שהגיע הזמן לנוע במעלה או במורד הזרם כדי לחמוק מטורפים. 

דורי, גיבור הסרט "מוצאים את דורי"

גיבורת הסרט החדש של דיסני, “מוצאים את דורי”, הוא דג טאנג כחול, אשר צפוי להיות מאוד פופולרי באקווריומים בעקבות הסרט.

בלקומב מגלה שחלק מהשיטות שמשמשות לתפיסת דגי טאנג כחול הן אכזריות במיוחד וגורמות להרג דגים אחרים. החוקרים ההומאנים קוראים לאנשים להימנע מקניית דגי טאנג משום שרכישה זו מתייחסת לדגים כאל מוצרים ומעודדת את המשווקים להמשיך בסחר הלא מוסרי שלהם.   

ובכלל, בביקור הבא בחנות דגים אולי תסתכלו עליהם ותראו אותנו. או לפחות תחשבו על דגים לא רק כעל ארוחה פוטנציאלית.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן