איך לגלות לעולם על גילוי חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ?

יש אנשים שמשוכנעים שגילוי תבוניים מחוץ לכדור הארץ אינו שאלה של אם אלא מתי. יש אחרים, מדענים בתוכם, שמבטלים את האפשרות הזו מכל וכל, אך רבים מהם אומרים שהם פשוט לא יודעים ולא שוללים את האפשרות כי יום אחד נגלה שחייזרים קיימים באחד מכוכבי הלכת דמויי כדור הארץ שהתגלו.

חוקרים עשו ניסיונות תיאורטים להעריך את קיומן של פלנטות דמויות ארץ. למשל, נוסחת דרייק שמטרתה להעריך את מספר הציוויליזציות המנסות ליצור קשר עם בני האדם, או תיאוריות מרובות יקומים, התומכות בקיומן של פלנטות דמויות ארץ ביקומים מקבילים, גישות פילוסופיות כמו “עקרון הממוצעות“, הגורס כי חיים מורכבים אינם דבר נדיר ביקום והיפותזת “כדור הארץ הנדיר” הגורסת שמיקרואורגניזמים הם דבר נפוץ אולם יצורים מורכבים כמו בני אדם הם נדירים ביותר.

אם וכאשר החוקרים ידעו בוודאות שחיים חייזרים קיימים, זה יהיה בוודאות הסיפור הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית. איך נכון לעדכן את הציבור על כך? זה בדיוק הנושא של מחקר שערכו האסטרונומים דאנקן פורגן ואלכסנדר שולץ’ מאוניברסיטת סנט אנדרוז בסקוטלנד. הם בחנו את הפרוטוקולים הקיימים והציעו דרכים בהן החוקרים שיהיו מעורבים בגילוי יתכוננו לסערה התקשורתית שתלווה לגילוי מסעיר כזה.

אחת הדאגות הגדולות שמלוות את החוקרים שמשתתפים בחיפוש אחר חיים תבוניים חיצוניים (SETI) היא תגובתו של העולם למידע שבני האדם אינם הציוויליזציה הטכנולוגית היחידה ביקום, הם מציינים. החוקרים כותבים כי “הלם התרבות” שצפוי בעקבות זאת צפוי להציב את חוקרי SETI תחת אש צולבת והם חייבים להיערך לכך.

בניגוד לאמונות של חסידי תיאוריית קונספירציה, אין “טיוח של ממשלות” במקרה של גילוי חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ (אם כי הם יאמרו שזה מה ש’אנחנו’ רוצים שתחשבו). כמו בכל גילוי מדעי, צפויה הודעה רשמית וממצאים ראשוניים ישוחררו בציבור עם ציון העובדה כי נדרשים מחקרים נוספים כדי לאושש או להפריך את הגילוי. בעידן של פידים לא מסוננים בטוויטר, בלוגים ופייסבוק, אין מי שיכול עוד להשתיק ולהסתיר גילוי בעל חשיבות כל כך עצומה. 

הסוגיה הזו לבדה מעוררת לא מעט שאלות. מהו מידע מספיק כדי להכריז על גילוי של חיים תבוניים כאשר גם רצף קוהרנטי של אותות רדיו מהחלל עשוי להיות תבוני אך עדיין קשה להסיק מכך מסקנות חד משמעיות.

כדי להיערך ליום הבשורה, מחברי המסמך מאמינים שחוקרי SETI צריכים להכין מראש הודעות מפורטות ומותאמות לכל סוגי המדיה, מטוויטר ועד עיתונות מסורתית. כמו כן, ללוות את הגילוי בפוסטים תכופים בבלוגים, בהם ניתן לדון בגילויים בהרחבה.

אסור לחוקרי SETI להסתפק בהודעה לקונית לעיתונות אלא לשמש קול אמין בשיח הגלובלי שיחל בעקבות ההודעה הראשונית, כותבים החוקרים, “לשם כך צריך להיערך בפרוטוקולים שייושמו עם גילוי החיים התבוניים מחוץ לכדור הארץ”.

כבר היום יש פרוטוקולים חלקיים, כמו זה שחובר על ידי האקדמיה הבינלאומית של חוקרי חלל (IAA) לראשונה ב-1989 ועודכן ב-2010 אך עד כה אין “הנחיה אחידה וספציפית למדענים” עבור תקשורת עם הציבור הכללי בעזרת שיטות מודרניות להפצת חדשות.

במקרה של גילוי, העברת מידע מדויק באמצעות התקשורת היא עניין קריטי. די להיזכר בסערה שעורר תשדיר הרדיו “מלחמת העולמות” של אורסון וולס בשנת 1940 (אם כי מחקרים מאוחרים יותר קבעו שהדיווחים על פאניקה כללית בציבור היו מוגזמים לחלוטין) כדי להבין איך בקלות גילוי כזה עלול להתפתח למשבר תקשורתי.

כאשר חזרו על התרגיל של מלחמת העולמות באקוודרור ב-1949, פרצו מהומות שגבו את חייהם של 20 בני אדם. עם גילוי עולמות חדשים דמויי ארץ לא מעט חוקרים מסכימים כי הגילוי שאנחנו לא לבד ביקום הוא רק שאלה של זמן, וכאשר הוא יגיע עלינו להיות מוכנים.  

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן