למה אתם צריכים להפסיק להשתמש במייבשי ידיים

מייבשי הידיים הולכים יד ביד עם המגמה להפוך את חדרי השירותים הציבוריים לחללי היי טק מעוצבים. למה לתלוש נייר או להושיט אצבע כדי ללחוץ על כפתור מטונף של מייבש ישן כשאפשר לפרוש את כפות הידיים, לתת לחיישנים לזהות אותם והאוויר החם כבר יעשה את שלו? 

אלא שמייבשי הידיים אלה אינם היגיינים כפי שהם נראים, על פי מחקר חדש שבדק הפצת וירוסים.

המחקר פורסם מוקדם יותר השנה בכתב העת Journal of Applied Microbiology ולאחרונה הצית מחדש את האש בין דייסון, יצרן מייבש האוויר Airblade לבין קימברלי קלארק, שמשווקת מגבות נייר לשירותים. בדייסוון טוענים כי תאגיד מגבות הנייר נעזר במחקר “משוחד ומוטעה” כדי להפיץ טענות כוזבות כאילו מייבשי האוויר מפיצים חיידקים.

המחקר החדש בחן את הפצת הווירוסים בין שיטות שונות לשטיפת ידיים: מגבות נייר, מייבשי אוויר חם ישנים ו”מייבשים סילונים” כמו ה”איירבלייד” של דייסון.

המחקר של חוקרים באוניברסיטת ווסטמינסטר בלונדון מראה כי מייבשים בנוסח “איירבלייד” מפיצים חיידקים בשיעור גדול פי 1,300 ביחס למגבות נייר. בהשוואה למייבשי אוויר חם מסורתיים, מייבשי הסילון מפיצים חיידקים פי 60. אחד הממצאים הדוחים שעלו מהמחקר הוא כי מייבשים סילוניים עשויים להפיץ וירוסים למרחק של עד שלושה מטרים, בעוד מייבשי אוויר רגילים מפיצים לכל היותר למרחק 75 ס”מ ומגבות נייר למרחק של 25 ס”מ.

מייבשי האוויר של דייסון עוררו סערה תקשורתית על רקע המיתוג שלהם כ”מייבש הידיים הכי מהיר והגייני אי פעם”. עם זאת, דייסון מערערים על חלק מהשיטות ששימשו לצורך המחקר.

משתתפי המחקר התבקשו ללבוש כפפות ולרחוץ ידיים עם סבון כדי להיפטר מווירוסים. לאחר מכן הם התבקשו לייבש את הידיים באחת משלוש שיטות יבוש. לטענת דייסון, נמצאה כמות לא סבירה של חיידקים ביחס לאנשים שהיו אמורים לרחוץ ידיים בסבון ומים לפני שימוש במייבש. דייסון גם טוענת לאינטרסים זרים במחקר. “תעשיית מגבות הנייר מושמצת על ידי מחקרים כאלה בארבע השנים האחרונות”, הם מסרו ל-The Independent, “המחקר נערך בתנאים מלאכותיים, על בסיס כמויות לא סבירות של וירוסים על ידיים בכפפות שלא נשטפו”.

תגובת חברת Dyson:

“בארבע השנים האחרונות תעשיית מגבות הנייר מנסה לזרוע פחד בקרב האנשים באמצעות מחקר בודד זה. הניסוי המוזכר נערך בתנאים מלאכותיים, שאינם מייצגים את התנאים כפי שהם במציאות. במסגרת הניסוי השתמשו בכמויות לא סבירות של וירוסים על גבי ידיים עטויות בכפפות שלא נשטפו. מייבש הידיים שלDyson  מייבש את הידיים בצורה הגיינית ביותר עם מסנן HEPA תוך 12 שניות בלבד. המכשיר הוכח כ’הגייני’ בדיוק כמו מגבות נייר באמצעות מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת ברדפורד (המחקר עצמו פורסם בז’ורנל של מיקרוביולוגיה יישומית), המכללה לרפואה של אוניברסיטת פלורידה, המכון למחקר מיקרוביולוגי בצרפת ו-Campden BRI (חברת מחקרי איכות לתעשיית המזון והשתייה). מייבשי הידיים של Dyson הם המכשירים היחידים לייבוש ידיים שאושרו כהיגייניים על ידי תקן מחמיר של ה-NFL (הקרן הלאומית לתברואה)”.

בכל מקרה מומלץ להתייחס למחקר בלי פאניקה. אם שטפתם ידיים עם מים וסבון לא סביר להניח שתידבקו על ידי ענן של וירוסים בחדר השירותים. ועדיין יש סיכוי להידבק וכדאי להיות מודעים אליו. כל זה בטל לעומת הסיכון האמיתי שאנו חשופים אליו מאחר ורובנו לא שוטפים ידיים כראוי. כך:

 תמונת שער: Marcin Wichary/Flickr. CC BY 2.0 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן