תמונות שממחישות את השינוי יוצא הדופן באמסטרדם אז והיום

הדבר הראשון שמושך את העין לכל תייר שמבקר באמסטרדם לראשונה זה ים האופניים. אופניים ברחובות, אופניים בחניונים בני שלוש קומות וחיונים תת קרקעיים, אופניים שמשתלטים על הרחובות במקום מכוניות. 

האופניים כל כך דומיננטים בחיי העיר עד שקשה לדמיין אותה אחרת. סדרה של תצלומים, שמראה מקומות מרכזיים באמסטרדם במהלך בשנות ה-70′, ה-80′ והיום נוצרה כדי להמחיש שזה לא תמיד היה כך. 

Joeppo via Shutterstock

האטרקציות התיירותיות הבולטות ושכיות החמדה של אמסטרדם היו פעם מגרשי חני, מסבירה קורנליה דינקה מ-Sustainable Amsterdam, שיצרה את סדרת התמונות הזו במסגרת לימודי התואר שלה באוניברסיטת אמסטרדם. “זה מאוד הפתיע אותי”, היא אמרה ל-fastcoexist.com.

זה לא היה העתיד שתוכנן לאמסטרדם מלכתחילה. לאחר מלחמת העולם השנייה תושבי העיר החלו לרכוש מכוניות בכמויות והממשלה החלה לבנות מגדלי דירות בפרברי העיר וייעדה את מרכז העיר לעסקים, באופן שעודד אנשים לעבור להשתמש במכוניות. אלא שאז שתי קבוצות החלו להתנגד למהלך: צעירים שרצו להישאר במרכז העיר עשו סקווטינג לבניינים במרכז העיר כדי למנוע את הריסתם. גם ארגוני שימור התנגדו למהלך. אלא שהמדינות לא השתנתה אלא לאחר הגידול בתנועה בעיר שהחל לגבות מחיר בחייהם של הולכי רגל ורוכבי אופניים – ילדים במיוחד. בעקבות זאת קמו מחאות ברחבי העיר.

בשנות ה-70′ וה-80′ שיעור הילדים שרכבו לבית הספר באופניהם ירד בהתמדה, על פי דינקה. אלא שאז הממשלה ההולנדית התערבה ובהחלטה מושכלת בחרה לעודד את רוכבי האופניים במקום לקרוא להורים להסיע את ילדיהם לבית הספר במכוניות. ההחלטה הייתה מושפעת מאמברגו הנפט, אשר הולנד הגיבה אליו באופן שונה מאוד מארה”ב. במקום להיאבק על הורדת מחירי הדלק, ערים כמו אמסטרדם עודדו יוזמות כמו “ימי ראשון ללא מכונית” והראתה את הדרך לפינוי החניונים ממרכזי הערים וחזרתם לידי הולכי הרגל. השינוי חל באופן איטי וממושך ובמהלכו היו לא מעט אנשים שנאבקו בגידול בשימוש באופניים בעיר. התוצאה ממחישה כי ערים יכולות להשתנות לטובה ולחזור להיות ידידותיות לתושבים שלהן. רמז לכמה ערים ישראליות. 

תודה לנטלי ריער על הטיפ 

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן