זה הטריק המבריק של עסקים בעיירה קטנה בוויילס במחאה אנטי תאגידית

כאשר בתי עסק בעיירה קטנה בוויילס שמעו על החורים בחוק שמאפשרים לתאגידים בינלאומיים לחמוק מתשלום מסים בבריטניה או לצמצם את תשלום המסים שלהם למינימום הם לא התרגזו. במקום זאת, הם פשוט חיקו בהצלחה את השיטה והעבירו את כל העיירה למקלט מס.

בעזרת סיוע ממומחים ובמעקב של צוות ה-BBC, חנויות משפתיות בעיירה “קריקהוול” הגישו לשלטונות תכנון מס משלהן שעושה שימוש במקלטי מס.

מרד המסים הזה, שכלל את חנות הדגים המקומית, בית קפה מקומי, חנות ספרים, חנות אופטיקה ומאפיה, מעורר עניין ברחבי בריטניה ובעולם כולו בזכות העתקת השיטה של תכנוני המס, המקובלת בחברות גדולות, גם לעוסקים זעירים. 

התושבים מעוניינים לשתף את התוכנית המבריקה שלהם עם עיירות אחרות, במטרה לגרום למשרד האוצר הבריטי ליזום חקיקה שסותמת את הפרצות המשפטיות המאפשרות לחברות ענק כמו אמזון לשלם 11.9 מיליון פאונד בשנה שעברה במסים על מכירות של 5.3 מיליארד פאונד בבריטניה.

העיירה, בה משגשגים עסקים משפחתיים עצמאיים שעוברים מדור לדור, לחמה בהצלחה ברשת סופרמרקטים גדולה שביקשה לפתוח סניף מקומי.

סרט תיעודה של ה-BBC עוקב אחר סוחרי העיירה “שעברה כולה אל מעבר לחוף” כשהם מגיעים לאי מאן, י הממוקם בים האירי, במרחק שווה בין בריטניה ואירלנד. שם רשת בתי הקפה Caffé Nero מיקמה את עסקיה לצורכי מס ולא שילמה מסים בבריטניה מאז 2008, על אף שרשמה מכירות בשווי 1.2 מיליארד פאונד. “אנחנו רוצים לשלם מסים משום שאנחנו משתמשים בבתי ספר ובתי חולים מקומיים אבל אנחנו רוצים שהחוק ישונה כך שכולם ישלמו באופן הוגן”, אמרה ג’ו קרתו, שמנהלת את חוק הדגים המקומית. 

הסרט עוקב אחר הסוחרים הוולשים כשהם מבקרים באמסטרדם, שם נחתמה עסקה בין רשת סטארבקס, שלא משלמת מסים בבריטניה, לבין הרשויות, בניגוד לחוות הדעת של הנציבות האירופית. סטיב, בעל בית קפה מקומי ב”קריקהוול”, אמר: “תמיד שילמתי כל גרוש של מס ואין לי התנגדות לכך. אני מתנגד למצב בו אני משלם את כל המסים במלואם כאשר מתחרים גדולים משתמשים בטריקים כדי להימנע מתשלום”. אחד הסוחרים בעיירה גילה כי הוא שילם פי שבעה מס חברות מפייסבוק, ששילמה מס חברות בסך 5,000 פאונד בשנה שעברה. 

סרט התעודה ישודר ב-2016 במסגרת עונת “כלכלה שחורה” ב-BBC2, שעוקבת אחר אנשים וחברות שמנצלים את החורים במערכת הכלכלית.

על פי הנחיה של רשות המסים מתחילות השנה, חברות אינטרנט זרות המקיימות פעילות עסקית מהותית בישראל חייבות ברישום במע”מ כעוסק מורשה ועסקאותיהיו חייבות במס ערך מוסף (מע”מ), ובתנאים מסוימים – ולגבי חלק מהחברות, בהתקיים תנאים מסוימים – גם במס הכנסה. המשמעות היא שחברות ענק, כמו גוגל ופייסבוק, יצטרכו להירשם כעוסק בישראל ולשלם מס בארץ על הכנסות מהשירותים שהן מעניקות כאן, כגון פרסום או קידום אתרים. עם זאת, חברות היי טק חוסכות מיליוני שקלים בתכנוני מס. 

דרך אינדיפנדנט. תמונת שער: מרכז העיירה “קריקהוול”, גוגל מפות

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן