מחקר חדש מסביר למה אחיכם הגדול עשוי להיות חכם מכם

איך משיגים השפעה ומגדילים את הנוכחות ברשתות חברתיות? תפסו לעצמכם מקום בסדנה המעשית “באזזאיט” מבית “חורים ברשת” ו-Digitalent

מרגישים בוגרים וחכמים יותר ביחס לאחים ולאחיות שלכם או דווקא צעירים ומרדנים יותר? אנשים מניחים הנחות ביחס להשפעת המקום שלנו במשפחה על מאפייני האופי, אך מחקר חדש מגלה כי הסטריאוטיפים האלה לא בהכרח תואמים למציאות. עם זאת, יש בהחלט סיבות לקנא במקום של אחיכם.

במסגרת המחקר, שנערך באוניברסיטת לייפציג, חוקרים בחנו עד כמה ניורוטים, מוחצנים, מצפונים, פתוחים ונעימים היו 20,000 אנשים מבריטניה, ארה”ב וגרמניה – והגיעו למסקנה כי האישיות לא מושפעת מהיותכם בכורים או בנים זקונים או אפילו ילדי סנדוויץ’.

עם זאת, מחקרים מגלים כי מיקוכם במשפחה יכול להשפיע בדרכים שונות – אחים בכורים נוטים להיות חכמים יותר, בעוד אחים צעירים נוטים להיות בריאים יותר וכן צפויים יותר להיות הומוסקסואלים.

במחקר שנערך באוניברסיטת לייפציג התברר כי בכורים נוטים להיות מעט יותר אינטליגנטים בממוצע מאחיהם הצעירים, שאף הם מעט יותר אינטליגנטים מאחיהם הצעירים. 

הבכורים נטו יותר להבין רעיונות מופשטים והם ניחנו באוצר מילים עשיר יותר מאשר אחיהם הצעירים. על אף שההסבר לכך לא ברור לחלוטין, מחקר קודם מרמז כי הסיבה להבדלים היא המעמד החברתי של הבכור במשפחה ולא סיבה ביולוגית ברחם.

הבדל נוסף שנמצא מצביע על כך שאחים צעירים נוטים להיות בריאים יותר מאחיהם או אחיותיהם המבוגרים במשפחות. מספר מחקרים שבחנו הימצאות של סוכרת סוג 1 גילו כי האחים שנולדו שניים, שלישים או רביעים סבלו מסיכון מופחת לחלות בסוכרת בהשוואה לבכור.

החוקרים סבורים כי הסיבה לכך עשויה להיות שינויים ברחם או מחויות לאחר הלידה כמו חשיפה מאוחרת לזיהומים. אחים צעירים נוטים להיות חשופים יותר למגוון חרקים שנושאים עמם אחיהם המבוגרים שבאים הבייתה. חוקרים מאמינים כי עובדה זו מחזקת את המערכת החיסונית אצל ילדים צעירים ומפחיתה סיכון מפני מצב בו תתקוף את הגוף בטעות – מה שעלול לגרום למחלות אוטואימוניות כמו סוכרת סוג 1. 

מאפיין נוסף שנמצא נוגע לנטייה המינית אצל גברים. גברים שיש להם אחים בוגרים נוטים יותר להיות הומוסקסואלים. אפקט האח הגדול קובע כי בעבור כל אחד מבוגר הסיכוי שגבר יימשך לגברים אחרים גדל מעט.

החוקרים מאמינים כי לתופעה הזו יש קשר לנוגדנים שמופרשים ברחם בעקבות הריון של בנים אך זה רק משתנה אחד מיני רבים שמשפיע על נטייה מינית. כמו כן, אינטליגנציה ומיניות ככלל מושפעים ממגוון משתנים כמו גודל משפחה, גיל האם בעת הלידה וגנטיקה. נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע מה המשקל של כל משתנה על האינטליגנציה והמיניות.

עם זאת, המחקר שנערך בלייפציג היה השני שנערך בנושא השפעות סדר הלידה, מה שאומר שאפשר כבר לומר די בוודאות שיש סיכוי שאחיכם הגדול מעט יותר חכם מכם. 

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן