זה סיפור חייה היוצא מגדר הרגיל של הדי לאמר שמככבת בגוגל דודל של היום

איך משיגים השפעה ומגדילים את הנוכחות ברשתות חברתיות? תפסו לעצמכם מקום בסדנה המעשית “באזזאיט” מבית “חורים ברשת” ו-Digitalent

גוגל התחייבה ב-2014 לקדם בדודלים שלה יותר נשים ואנשים בני גזעים שונים. הדודל של היום מוקדש לשחקנית והממציאה המנוחה הדי לאמר לכבוד יום הולדתה ה-101.

לאמר הייתה שחקנית מלאת גלאם, בת זוגם הקולנועית של קלארק גייבל, ספנסר טרייסי וג’ימי סטוארט והוכתרה כאחת הנשים היפות בעולם בתקופתה.

אך עבור לאמר כל הזוהר הזה לא היה מספיק.

היא חלמה על דרכים בהן תוכל להילחם בנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה ורשמה פטנט על רעיון שהניח את התשתית לטכנולוגיות מודרניות כמו בלוטות’, GPS ו-WiFi. 

היא פיתחה קריירה כפולה יוצאת דופן – שחקנית ביום, ממציאה בלילה. לאמר היא דמות מעוררת השראה וחדשנית גם היום, כאשר מקצועות הטכנולוגיה והמדע עדיין סובלים ממחסור בנשים.

לאמר נולדה בשם הדוויג אווה מאריה קייזלר, בת למשפחה יהודית מתבוללת באוסטריה והחלה לעבוד שחקנית באירופה בשנות ה-30′. היא עוררה שערוריה בסרט הצ’כי “אקסטזי”, כאשר המצלמה התעכבה על פניה בזמן שהדמות קיבלה אורגזמה, שנים רבות לפני הסצינה המונמונטלית ב”כשהארי פגש את סאלי”. היא נמלטה מנישואין מנצלים בסוף שנות ה-30′ והגיעה להוליווד, שם שינתה את שמה להדי לאמר. היא חתמה על הסכם עם MGM וכיכבה בתפקידים בהם מילאה את תפקיד הפתיינית האקזוטית. 

הקריירה הההוליוודית של לאמר נמשכה כל שנות ה-40′ והגיעה לשיא בהופעה בתפקיד דלילה ב”שמשון ודלילה” של ססיל בי. דמיל אך היא התעייפה מכיכוב בתור דמויות נשיות שלא הביאו לידי ביטוי את האינטליגנציה שלה.

“כל בחורה יכולה להיראות נהדר. כל מה שאת צריכה לעשות זה לעמוד, לעפעף ולהיראות טיפשה”, היא אמרה. 

במהלך מלחמת העולם השנייה, לאמר התעניינה בטכנולוגיה ומחקר לצורכי ביטחון. את הרקע המתאים לרעיון לפתח מערכת שתמנע מהנאצים לחסום אותות מטילי טורפדו של בנות הברית הנשלטים באמצעות גלי רדיו היא קיבלה בזכות הנישואים הראשונים שלה לסוחר נשק. היא הצטוותה לשכנה, המלחין ג’ורג’ אנטהייל, ויחד הם פיתחו מערכת לדילוגי תדרים המבוססת על 88 מקשים בפסנתרים. וזאת כדי למנוע מהאויב לקלוט את הודעות הרדיו.

הם רשמו פטנט על הפיתוח, על אף שמגבלות הטכנולוגיה באותה עת מנעו ממנה להיות מיושמת עד לאחר מלחמת העולם השנייה. אותו פיתוח הפך לבסיס לטכנולוגיות התקשורת האלחוטית המודרנית שהותקנו בספינות הצבא האמריקני. טכנולוגיה דומה מונחת בבסיס רבים מיישומי הרדיו המודרנים, בהם תקשורת סלולרית, בלוטות’ ו-GPS. לאמר ואנטהייל זכו להיכנס להיכל התהילה של הממציאים הלאומיים בארה”ב ב-2014.

הרבה לפני וינונה ריידר לאמר נעצרה פעמיים באשמת גניבה מחנויות (ב-1966 וב-1991), אך האישומים נגדה בוטלו. היא הלכה לעולמה בשנת 2000 בביתה בפלורידה. על פי בקשתה, פיזר בנה הצעיר את אפר גופתה ביערות וינה שבמולדתה אוסטריה.

גם היום לאמר היא אייקון פמיניסטי לוהט, וסיפור חייה הוא ההוכחה שנשים יכולות להיות גם יפות וגם מבריקות.

ציטטה אחת של לאמר, מתוך אתר האינטרנט שלה, נשמעת כאילו נאמרה היום:

“העולם לא הופך להיות מקום קל יותר. אני מאמינה שכל ההמצאות החדשות גורמות לאנשים להיות לחוצים ונמהרים יותר. להיות נמהר זה לא הדרך הנכונה. דרוש זמן לכל מקום – זמן לעבוד, זמן לשחק וזמן לנוח”.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן