“M”, המתחרה החדש של פייסבוק ל”סירי” ו”קורטנה” עשוי להגיע הרבה יותר רחוק מהם

כמה מאות משתמשי פייסבוק באיזור מפרץ סן פרנסיסקו זכו להפתעה כאשר פתחו את אפליקציית המסנג’ר שלהם לפני כמה ימים. פייסבוק הזמינה אותם להתנסות עם M, עוזרת אישית דיגיטלית שיכולה לסייע להם במשימות שונות כמו הזמנת מקומות במסעדה, מציאת מתנה לבת זוג, לקבל הצעות לבילוי סוף השבוע, לחופשת הקיץ ועוד.

אותם משתמשים עשויים לגלות מהר מאוד כי M יכולה להיות הרבה יותר מעוזרת דיגיטלית חכמה בנוסח “סירי” של אפל או “קורטנה” של מיקרוסופט. דייוויד מרכוס, סגן נשיא של מוצרי מסרים ב”פייסבוק”, ציין בראיון ל-Wired כי M מסוגלת לעשות משימות שאף אחד מהמתחרים לא יכול לעשות משום שבנוסף על בינה מלאכותית, M מופעלת על ידי אנשים אמיתיים.

יש סטארטאפים שמתמחים בייעוץ און ליין אנושי כמו MagicOperator ועד אפליקציית העוזרים TaskRabbit או Talkspace הישראלית שמספקת שירותי ייעוץ פסיכולוגי. שירותים אלה יכולים לבצע כמעט כל משימה ספציפית. אך M היא אפליקציה היברידית, עוזרת וירטואלית שמונעת על ידי בינה מלאכותית אך במקביל גם מופעלת על ידי עובדי פייסבוק המכונים “מאמני M”, כדי לוודא שכל בקשה תקבל תשובה.

המחשבה שעבור כל בקשה של משתמש פייסבוק יהיה בן אדם שיוודא שתקבל את התשובה הטובה ביותר נשמעת מטורפת אך אם יש חברות שמסוגלות לעמוד במשימה כזו, פייסבוק היא בהחלט אחת מהן.

היעד של פייסבוק הוא להפוך את מסנג’ר לאפליקציה המובילה לגילוי תוכן במובייל. אם בדסקטופ פייסבוק פתוחה במשך שעות רבות ביום אצל משתמשים רבים, במובייל הסיפור הוא שונה לחלוטין. תתחילו לחפש באייפון שלכם בקשת חיפוש כלשהי וסביר להניח שכל מיני אפליקציות יעלו בחיפוש ואם אתם דוברי אנגלית פשוט תשאלו את “סירי”.

במובייל פייסבוק סובלת מחסרון משום שהיא אינה בעלת מערכת הפעלה. המשמעות היא שהיא תלויה בכך שהמשתמשים יורידו אפליקציה ואז יזכרו לפתוח אותה, מה שקורה לרוב כאשר מתקבלות התראות או הודעות חדשות.

פייסבוק מקווה להתגבר על נקודת הפתיחה הזו באמצעות עוזרת וירטואלית כל כך טובה, שהמשתמשים יחפשו אותה לפני ביצוע כל משימה או רכישה. מרכוס אומר שהכוונה היא לזהות את הכוונה של המשתמשים ביחס לדברים.

כוונות, מסביר מרכוס, מובילות לרוב לרכישות או למעשים. עבור פייסבוק זו הזדמנות נוספת לעשות כסף. ואסור לשכוח שפייסבוק כבר היום יודעת כל כך הרבה אודותינו. זו תהיה תמימות להניח שהיא לא תשתמש במידע על הקשרים החברתיים שלנו והתכנים שאנחנו מפרסמים ברשת החברתית כדי לנסות לפתח את העוזרת הווירטואלית הטובה בעולם. 

אם M תצליח להציע שירות יעיל יותר מהמתחרה, פייסבוק עשויה להגדיל את מספר האנשים שמשתמשים בה במובייל ולגרום להם לבצע רכישות דרכה. יותר מ-700 מיליון משתמשים רשומים היום במסנג’ר, בסיס מרשים להתחיל איתו. כדי להתחיל להשתמש בשירות החדש, משתמשים ילחצו על כפתור קטן שיופיע בחלק התחתון של אפליקציית המסנג’ר ואז הם יוכלו לשלוח הודעה ל-M, באופן דומה בו שולחים הודעות במסנג’ר לאנשים אחרים.

התוכנה של M תפענח את השפה הטבעית של ההודעה ותשאל שאלות המשך את המשתמש ותשלחי עדכונים כאשר המשימה תושלם. המשתמשים לא ידעו אם מחשב או בן אדם עזר להם בביצוע המשימה. 

בשלב הזה, M לא מתבססת על מידע קודם שפייסבוק אספה אודותיכם כך שכאשר תרצו לקנות מתנה לבן או בת זוג, השירות ימליץ המלצות רק על פי התשובות שלכם לשאלות שלו ברגע נתון ובעבר. בשלב מסוים, עם אישור המשתמשים, סביר להניח שהשירות ישתמש בכל המידע שהם חשפו אודות עצמם ברשת החברתית. השירות הוא חינם ויהיה זמין לכל משתמשי פייסבוק מסנג’ר בהדרגה.

כמה דוגמאות לשימושים של M: חבר של מהנדס של פייסבוק שביקר בפריז ביקש מ-M לקשט את השולחן שלו בסגנון צרפתי. לאחר 24 שעות השולחן נעטף במפה מתאימה, בגט ובארט. אחת הבקשות הפופולריות משירות הייתה של עובדי פייסבוק שביקשו מ-M להתקשר עבורם לשירות הלקוחות של חברת הכבלים שלהם ולהמתין עבורם אין קץ דקות על הקו במטרה לבקש להתנתק או לקבל הגדרות לרשת ה-wifi הביתית.  

מאחר ו-M מתבססת על מענה אנושי של עובדים עם רקע בשירות לקוחות, הם יכולים לקבל החלטות מורכבות ולבצע משימות שתוכנה לא יכולה. אם תבקשו מ-M לתכנן עבורכם ארוחת יום הולדת עבור חבר, התוכנה עשויה להזמין מונית מ-Uber ומקום במסעדה, אך הרקע האנושי של M עשוי לעזור לו להפתיע את החבר עם משלוח קאפקייקס מהמאפיה האהובה עליו. קשה להבין ש-M תוכל להתמיד בסיוע ידני בלי להעמיק בלימוד המורכב של התנהגויות אנושיות שתסייע לה בקבלת החלטות מורכבות כאלה באופן אוטומטי. פייסבוק לא חושפת כמה עובדים אנושיים היא מעסיקה עבור M אך אפשר לנחש שמדובר בהשקעה לא קטנה עבור החברה. פייסבוק צופה שתחזיר לעצמה את העלויות בהמשך. היא מתכננת לחלץ מתוך ה-Big Data שיספק השירות כדי להעשיר מערכות AI מורכבות שיוכלו להקל על הנטל שבהעסקת אנשים. 

קשה להפריד בתיאור התחומים ש-M תצליח לזעזע אם תהיה יעילה מספיק, החל משירות לקוחות דרך חיפוש, מסחר אלקטרוני ועד תכנים מותאמים אישית. למשל, תוכלו לתת ל-M את כל המשימות האישיות שתרצו לעשות השבוע, החל ממעבר דירה, קביעת מקום במסעדה עם חברים וחוג לילדים, והיא כבר תדאג לביצוע שלהם. בשלב זה אנחנו לא רגילים עדיין לחשוב על המסנג’ר כאפליקציה שאפשר לתת לה משימות או כמנוע חיפוש משוכלל שייתן לנו תשובות מותאמות אישית אבל כל זה יכול להשתנות מהר מאוד. 

דרך Wired

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן