חוקרים בשלוש יבשות מחזיקים בממצאים שמוכיחים: שימפנזים מסוימים נכנסו לתקופת ה…

אנחנו רוצים לחשוב על האדם כעל היצור היחיד שממשיך להתפתח אך ארכיאולוגים שחפרו ביערות הגשם במערב אפריקה, ברזיל וחופי תאילנד גילו תגלית מרתקת. 

הם חפרו כלי אבן מרשימים למדי, חלקם מתוארכים לתקופה של בניית הפירמידות במצרים. מה שהופך את הכלים האלה למרשימים היא העובדה שהם לא נוצרו על ידי בני אדם אלא על ידי שימפנזים, קופי קפוצ’ין ומקק, על פי הדיווח של קולין באראס ב-BBC

חלק מהכלים האלה אמנם גסים ולא משוכללים ביחס לכלים כמו גרזן שיצרו בני אדם בעת העתיקה אבל זה לא העניין. היונקים האלה פיתחו תרבות שעושה שימוש קבוע בטכנולוגיה מבוססת אבן. זה אומר שהם נכנסו רשמית לתקופת האבן.  

עד לפני כמה עשורים ביולוגים האמינו כי בני אדם הם המין היחיד שעושה שימוש נרחב בכלים. אך עם הזמן התברר כי גם אורנגאוטן, בונובו וגורילות עושים שימוש בכלים כמו צמחים לצורך ציד ולהקל על חייהם אך מעולם לא הפכו אבנים לכלים, אומר מייקל הסלאם, חוקר פירמטים ראשי באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה.

 על פי ממצאים שהתגלו ביערות הגשם של חוף השנהב, שימפנזים נכנסו לתקופת האבן כבר לפני 4,300 שנים לפחות. אם כן, מדוע השימוש בטכנולוגיית האבן כל כך נדיר בקרב קופים גדולים?

חוקרים משערים כי עניין זה קשור לעובדה שאין בנמצא מספיק אבנים בסביבת הפרימטים שמבלים חלק גדול מזמנם על העצים. צמחים נפוצים מאוד בסביבתם של הפירמטים אך לא אבנים, מסביר הסלאם.  

עם זאת, מחקרים מגלים שהשימפזים במערב אפריקה העבירו את טכנולוגיית האבן שלהם – שמשמשת אותם לפצח אגוזים – במשך דורות רבים.  

בתקופת האבן האנושית בני אדם למדו לשלוט באש, לביית כלבים, ליצור כלי חרס, לבנות כלי שיט – דברים ששימפנזים לא עושים ככל הידוע לנו. ועדיין. תגלית כזו מעוררת מחשבה שהיצורים האלה קרובים אלינו יותר מכפי שהיינו רוצים להאמין.  

שימפנזים אולי לא למדו לשלוט באש עדיין, אך מחקרים מעידים שיכול להיות שהם למדו להעריך את יתרונות הבישול.  

אך חוקרים מאמינים שתקופת האבן של הקופים שונה לחלוטין מזו האנושית כאשר ההבדל המשמעותי עשוי להיות במוח. המוח האנושי הגדול יותר איפשר לבני אדם לא רק להבין אילו אבנים יכולות להיות יעילות לצרכים שלהם אלא גם לחשוב על יצירת כלים חדשים. 

לחוקרים עדיין לא ברור אם השימפנזים יוכלו להתקדם בטכנולוגיית האבן שלהם, לא משום שאין להם את היכולת ליצור כלי אבן מתוחכמים יותר אלא משום שהם עלולים לא לזכות בהזדמנות להשיג את הפוטנציאל הזה והכל בגלל קבוצת יוניקם אחרת. 

כן, בני אדם אשמים. בגלל שבני האדם גורמת לצמצום דרסטי של אוכלוסיית השימפנזים דרך הרס איזורי המחיה שלהם וציד, היכולת שלהם להפיץ טכנולוגיות מורכבות כקבוצה גדולה הולכת ומצטמצמת. ואם הם טועים… 

מתוך “כוכב הקופים”

תמונות: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן