הכירו את פרשת גל בק 2 שאף אחד עדיין לא מדבר עליה

זה קרה בשעות הערב באיזור שכונת המשתלה בצפון תל אביב. תאונה בין נהגת לקטנוע הסתיימה בנסיבות טרגיות. רוכב הקטנוע ספג פגיעות קשות ונפטר לאחר כמה שעות. אחת העדות שמסרה כי הרכב פגע בקטנוע שינתה את עדותה לאחר שמונה ימים. תיק החקירה נסגר. הנהגת הייתה בת עשירים וייצג אותה עו”ד שמעון מזרחי.

הסיפור הזה נשמע ממש כמו פרשת התאונה של גל בק ז”ל עליה דיווחו אילה חסון ויפעת גליק בליל שבת בערוץ 1 אך מדובר בתאונה אחרת, שהתרחשה שש שנים מאוחר יותר, ב-2011, ודומה לקודמתה באופן מצמרר. בתאונה ההיא נהרג אדם תמם וחברו ברק זילבר נפצע באורח קשה.

תמם, בן 19 בלבד במותו, וחברו הטוב זילבר היו רכובים על קטנוע ברחוב משה סנה שבצפון תל אביב מצומת הכפר הירוק לכיוון דרום בדרכם לביתם ממסיבת יום הולדת של חבר בחודש יולי, 2011. זה ממש לא רחוק מהתאונה בה נהרג גל בק ז”ל.

נהגת ג’יפ שהייתה גם היא בדרך חזרה לביתה פגעה בשניים, שהיו רכובים על אותו הקטנוע, ופצעה אותם באורח קשה. 

גם אז נתנה עדת ראיה עדות שעל פי מומחה לתאונת דרכים ששכרו עורכי הדין של המשפחה אינה עומדת בקנה אחד עם הממצאים בשטח. בתחילה היא העידה שהג’יפ סטה לכיוון הקטנוע, לאחר שמונה ימים העידה שהאופנוע סטה לכיוון הג’יפ. מומחה לתאונות דרכים ששכרו עורכי הדין של המשפחה קבע כי גרסה זו אינה אפשרית וכי הממצאים בשטח מעידים שהג’יפ הוא זה שסטה מנתיבו ופגע בקטנוע.

למרות זאת, תיק החקירה נגד נהגת הג’יפ נסגר. הסיבה הרשמית: מחסור בראיות. 

כאשר שמעה העדה על סגירת התיק, היא חזרה לגרסתה המקורית. “אני זוכרת באופן ודאי שהג’יפ ביצע באופן פתאומי סטייה חדה מנתיב נסיעתו”, אמרה ואישרה את הדברים בחתימתה, “ראיתי איך הג’יפ פוגע בקטנוע וחלקים עפים באוויר. עשיתי טעות כששבתי למשטרה ושיניתי את עדותי”.  

מיקום שתי התאונות, זו בה נהרג אדם תמם מימין וזו בה נהרג גל בק משמאל

עופר ואורלי זילבר, הוריו של ברק, העלו בשנת 2011 חשד לניסיונות לשיבוש החקירה. גם אז מחו עשרות אנשים על ההחלטה לסגור את התיק אך הוא לא נפתח מחדש. תגובת הפרקליטות אז הייתה: “ההחלטה לגנוז את התיק מחוסר ראיות התקבלה לאור ההנחה שכאשר קיימות מספר גרסאות אין סיכוי סביר להרשעה. ההחלטה התקבלה לאחר שנשקלו כל הראיות, ובהתבסס על החוק והפסיקה”.

אולי עכשיו, בעקבות הסערה שעורר התחקיר אודות גל בק ז”ל תיפתח מחדש גם הפרשה הזו. בכל אופן, זכרו היכן קראתם על כך קודם. 

ואם כבר מזכירים את מזרחי. זה לא המקרה היחיד בו הוא ייצג אדם שנחקר בחשד לדריסה. בשנת 2008 פרקליטות מחוז תל אביב החליטה לסגור את תיק החקירה כנגד שחקן מכבי תל אביב, וויל ביינום, בנימוק של חוסר אשמה לאחר שהואשם בדריסה. 

אם כבר מזכירים את מזרחי, נציגה מעניינת מצאו בפרקליטות מחוז תל אביב לשלוח לעימות עם אילה חסון בראיון עם יעל דן בגלי צה”ל. עורכת הדין הדס פורר-גפני, בכירה בפרקליטות מחוז תל אביב, התלהטה במהלך העימות עם חסון בעקבות התחקיר על אודות דריסתו של הנער גל בק ז”ל על ידי בת עשירים לפני כעשור והסערה הציבורית שהתעוררה בנושא. 

לאחר שהפרקליטות הודיעה כי אין מקום לפתוח את התיק מחדש, אמרה עו”ד הדס פורר גפני כי התקשורת “שופכת את דמנו ושותה אותו בכפית” (החל מדקה 9:30). מלבד ההתבטאות המתלהמת הזו שאינה אופיינית לפרקליטות, עו”ד פורר גפני אמרה לאביו של גל בק ולאילה חסון: “אני בת למשפחה שכולה של תאונות דרכים, אחותי נדרסה למוות בגיל 17.

הנהג שדרס את אחותי לא הועמד לדין – וזה לא בגלל שחיתויות”. לדבריה, הפרקליטה שהחליטה לסגור בזמנו את התיק “הייתה צחה כשלג” והיא הוסיפה כי “לא היה מקום להעמיד לדין את הנהגת” הדורסת. לאבא של גל בק אמרה פורר במהלך הדיון: “סליחה, אל תתערב”.

הדברים של פורר-גפני מדאיגים, בעיקר התגובה האוטומטית כי אין סיבה לדבר על פתיחת התיק מחדש. אטימות, חוסר נכונות לבחון מחדש עמדות כאשר מובא מידע חדש, הם סימנים מבשרי רעות. אין סיבה להיכנע להתלהמות ולהכריע את הדין על פי לייקים, אבל מאחר והתקשורת עשתה את עבודתה במקרה זה התגובה הראויה היחידה הייתה יכולה להיות: נבחן ברצינות את הממצאים ולא להתבצר מאחורי העמדה כי בפרקליטות אין מקום לטעויות.

השאלות הפתוחות בעינן: מדוע המשטרה לא ערכה בדיקת אלכוהול לנהגת הפוגעת, העובדה כי בוחן התאונה קבע כי הנהגת שיקרה לגבי מהירות הנסיעה ואמד את מהירותה האמיתית ביותר מ-80 קמ”ש, ההערכה כי נהגת המונית העדה לא יכלה לראות מהמקום בו היא הייתה שהנהגת עברה באור ירוק ומעבר לכך, עדותה שלה בתחקיר כי הנהגת עברה באור אדום, כל אלה דורשים לפחות בחינה מחדש של החקירה כדי לוודא שהפרקליטות אכן הייתה צחה כשלג ולא להסתמך על דברי הפרקליטה, בבחינת הצדק שנראה ולא רק נעשה. אמנם, אי אפשר להעמיד לדין על גרימת מוות ברשלנות לאחר עשור אך טיוח חקירה, שיבוש מהלכי משפט ועבירות נוספות, אם נעשו, כן ניתן להעמיד לדין.  

אלא שזה לא הדבר היחיד שמטריד בפרשה הזו. פורר, שעובדת בפרקליטות מאז שנות ה-90′, מזוהה כאוהדת מושבעת של מכבי תל אביב. “מכבי יותר חשובה מהרבה דברים”, היא אמרה בעבר בראיון ל”זמן תל אביב”, “אני אוהבת אותה כמו שאני אוהבת את עצמי, לא יכולה להסביר את זה”. מכבי תל אביב, קבוצתו של עו”ד שמעון מזרחי, שהיה הפרקליט של משפחת הנהגת הפוגעת בפרשה. אז נכון שאין בכך דבר כדי לקבוע ששיקול הדעת של הפרקליטות בתיק היה מוטה אך החיבור הקודם הזה היה לבדו צריך למנוע מפורר-גפני להתראיין בפרשה. אגב, היא לא סתם אוהדת. בעבר היא הוזכרה כמועמדת להחליף את מוני פנאן ז”ל לאחר שעזב את מכבי.

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן