נתחיל בבשורת האיוב: למרות דיווחים שאולי קראתם בעיתון, שוקולד לא באמת מרזה. אבל הוא עדיין טעים מאוד, אם תהיתם. בחודשים האחרונים פורסמו עשרות דיווחים בכלי תקשורת שונים, שציטטו מחקר מדעי שהצליח למצוא קשר בין צריכת שוקולד מריר להרזייה. מיליונים ברחבי העולם רצו לזלול שוקולד – ועכשיו צריכים להתמודד עם המציאות הכואבת: המחקר הזה הוא אסופה של שקרים לבנים שנועדו להוכיח לעולם שאסור לסמוך על "מחקרים מדעיים" שמתפרסמים חדשות לבקרים בתקשורת המסורתית.
מי שניצח על המבצע הזה הוא עיתונאי בריאות בשם ג'ון בוהנון כאשר אתמול הוא חשף את התרמית בכתבה בשם "עבדתי על מיליוני אנשים וגרמתי להם לחשוב ששוקולד עוזר לאבד משקל. כך עשיתי זאת", שפורסמה באתרים שונים ברשת. המתיחה הזו נעשתה כחלק מסרט דוקומנטרי ששמה ליעד להפריך מחקרים מדעיים אחרים והשתמש בדוגמת השוקולד כמקרה בוחן. על הדרך הוא גרם ללא מעט בני אדם להשמין.
בוהנון מסביר שהוא לא שיקר במחקר וכי הוא אכן דוקטור לביולוגיה (אם כי הוא לא ממש מתמחה בדיאטה, תזונה או בני אדם אלא בבקטריות), הוא אכן עומד בראש "המכון לדיאטה ובריאות" שתחת שמו פורסם המחקר (מדובר באתר אינטרנט שבוהנון פתח לשם העניין) והתוצאות שהוא פרסם מבוססות על קבוצת מחקר שהתנהלה כדת וכדין. או, כפי שבוהנון עצמו מגדיר את זה, זה נעשה באמצעות "מדע רע".
בוהנון הסביר שלשם המחקר הוא נתן לקבוצת נבדקים לאכול לפי דיאטה מסויימת שכללה פשוט שוקולד ולאחר כמה שבועות שאל אותם מספר שאלות על איכות חייהם. השאלות כללו מידע על הורדת משקל, איכות שינה, רמות כולסטרול וכו'. מכיוון שקבוצת המחקר הייתה קטנה מאוד, מראש היו סיכויים של מעל 60% שאחד המדדים האלה יראה שיפור מסויים, בלי שום קשר לדיאטה עצמה או לשוקולד וזה אכן קרה – הקבוצה שאכלה שוקולד איבדה משקל בקצב מהיר יותר מקבוצות הביקורת אבל אף אחד לא באמת יכול לדעת אם השוקולד הוא הסיבה לכך.
בוהנון מספר שבאותה מידה היה אפשר לגלות ששוקולד עוזר לאיכות השינה שלכם. בעולם האקדמאי, מחקרים צריכים לעבור תהליכים של בדיקת עובדות והערכת עמיתים. מכיוון שבוהנון ידע שמדענים אמיתיים יעלו על השקר בקלות, הוא פשוט הלך לכתב עת מדעי שמוכן לפרסם מאמרים תמורת תשלום גם בלי לבדוק אותם לעומק. ה"מחקר" פורסם, ההודעות לעיתונות נשלחו – והסיפור התפשט כאש בשדה קוצים.
הסיפור הזה עצוב לא רק כי הוא שובר את אשלית ה"שוקולד מרזה", אלא כי הוא מוכיח כמה פשוט לעבוד על כולנו. קל לזייף ניסויים מדעיים, קל לעבוד על עיתונאים עם סיפור שבמבט ראשון נראה אמין, וממש לא מן הנמנע שחברות מסחריות רבות עושות את זה כל הזמן כדי להוכיח לנו שהמוצרים שהן מנסות למכור לנו הם הכי בריאים. לנו נותר רק להתייחס להכל בזהירות המתבקשת ולא להאמין לכל מה שאנחנו קוראים בעיתון. אפילו אם זה קשור לשוקולד.
מה שבטוח, הסיפור הזה השאיר טעם מריר בפה.
דרך io9 | תמונה: CC-BY-2.0 Siona Karen