מוגש באמצעות גורו – פרויקטים חדשים מקבלן
אומרים שאדריכל טוב יודע לתכנן את המבנה הכי לא פרקטי שיש ולא סתם ישנן היתקלויות רבות בין אדריכלים לבין מהנדסי הבניין שצריכים להוציא את השרטוט לפועל. בעוד האדריכלים מנסים לחדש ולעשות את המבנה יפה ומיוחד, המהנדסים צריכים לשבור את הראש איך להרכיב את הדבר הזה. אבל כשנותנים לציבור לתכנן את בית החלומות שלו, התוצאה היא בהחלט פרקטית. הבית הזה הוא מיוחד לא בגלל המראה שלו אלא בגלל שהוא תוצר של העדפותיהם של 20% מהציבור השוודי (כ-2 מיליון איש).
הבית, אשר נקרא “בית הקליקים” (The House of Clicks), הוא ניסוי חברתי עיצובי, שהתבסס על הטראפיק באתר הנדל”ן השוודי הפופולארי “Hemnet“. עבור הניסוי הזה, נותחו נתונים של 200 מיליון הקלקות על 86,000 בתים שונים באתר במשך 10 חודשים, במטרה לחשוף מה מכיל ואיך נראה בית החלומות השוודי. לפי הניסוי, הנתונים ה”נחשקים ביותר סטטיסטית בשוודיה” הם מטבחים פתוחים במראה נקי, אח, קירות לבנים פשוטים, רצפת פרקט, משטחי גרניט וספות אפורות.
הנתונים האלו תורגמו למבנה הזה בידי האדריכלים “ת’אם ו-וידגארד”, והתוצאה היא לא הכי יפה ואפילו משעממת אבל די שימושית, לפחות לדעת השוודים. מדובר במבנה עם לוק עכשווי ועיצוב הפנים שנראה כמו תמונות מהקטלוג של איקאה. בית החלומות השוודי, הוא לכאורה בית קופסא בגודל 120 מ”ר, שכולל בתוכו שלושה חדרי שינה, עם חזית שנראת כמכולת משלוח – עיצוב שהפך פופולרי בשנים האחרונות. כשהצבע האדום נבחר כי הוא המועדף ביותר בשוודיה. “רצינו לאחד את הנתונים מ-“Hemnet” יחד עם שני סוגי בתים אייקונים שוודיים”, סיפר האדריכל בולה ת’אם, “כל אחד מהם הוא בסגנון ייחודי משלו: הרציונאליות של קופסא פונקציונאליסטית עם מראה של קוטג’ עץ אדום”.
הפרויקט מעלה שאלות רבות, בעיקר על עתיד האדריכלות, כשהדאגה העיקרית היא האם צפוי לנו עתיד שמתוכנן לפי בקשת הקהל. נכון לימים אלו, “בית הקליקים” בתהליכי הכנה לייצור המוני וצפוי להיכנס לשוק ב-2016. המכירות שלו יוכיחו אם הבית שבאופן תיאורטי הוא הנחשק ביותר בשוודיה הוא אכן כזה. נקווה שפרויקט כזה יהיה גם בישראל.
דרך: qz.com