לרוב, כשאנשים מזהמים את הסביבה הם חושבים שאף אחד לא ראה אותם או אולי בטוחים שאיש לא יעז לומר משהו. אבל לפחות בהונג קונג המחשבה זה לא ממש נכונה, שם מצאו דרך יצירתית ועדכנית להילחם באנשים שמזהמים את הסביבה. הם עושים שיימינג למזהמים באמצעות שחזור דיגיטלי של תווי הפנים שלהם ותלייתם על שלטי חוצות כך שכולם ייראו ויראו.
Litterbugs in Hong Kong are being shamed on billboards http://t.co/YGyNEvoRBv pic.twitter.com/XEI04PmtB1
— Daily Mail Online (@MailOnline) מאי 21, 2015
היוזמה המבריקה הזו היא של The Hong Kong Cleanup Challenge, עמותה שמנסה להילחם בזוהמה ברחובות הונג-קונג בעזרת שיימינג סטייל “האח הגדול”(של ג’ורג’ אורוול, לא הזבלון הטלוויזיוני). בעזרת חברת הפרסום Ogilvy & Mather, במסגרת היוזמה הם אספו זבל שנזרק ברחובות הונג קונג ושלחו ממנו דגימות למעבדת- Parabon NanoLabs בארה”ב. המעבדה ניתחה עבורם את הדנ”א לפי הדגימות– כשבדיקה כזו יכולה לזהות את מין המזהם, צבע העור שלו, צבע השיער, צבע העיניים, נמשים ומבנה פנים – ויצרה לפיהם שחזור דיגיטלי של תווי הפנים שלהם.
The creepy way litterbugs are being shamed in Hong Kong: http://t.co/rU7JOToH9A pic.twitter.com/Kim0ayZRAy
— Discover Magazine (@DiscoverMag) מאי 22, 2015
את הדיוקנאות החברות הפכו לשלטי Wanted ותלו אותם ברחבי הונג-קונג. התוצאה היא תווי פנים שיכולים להיראות כמו הרבה אנשים, שזה שלילי אם רוצים לתפוס מישהו ספציפי וחיובי כי אנשים יפחדו ויחשבו שזה הם. המטרה היא בעיקר להרתיע, ובאמת יש משהו מאוד מפחיד בזה שבעזרת דגימת דנ”א על לכלוך שנזרק אפשר לזהות פחות או יותר מיהו הזבלן. חוסר הדיוק בבדיקה נובע מכך שבבדיקה אי אפשר לזהות גיל מאחר והדנ”א לא משתנה לאורך השנים. גם העובדה שהחליטו לא להוסיף שיער לדיוקנאות ממש לא עוזרת.
Hong Kong used DNA to publicly shame litterbugs on billboards http://t.co/bnAFBKQdyD pic.twitter.com/k9cAgeKa3r
— Quartz (@qz) מאי 22, 2015
הפרויקט גם מעלה שאלה לגבי פרטיות האדם במרחב הציבורי. הרי אנחנו לא באמת רוצים לחיות בחברה סטייל “1984” וזה לא לעניין שירגלו אחרינו כל הזמן. יחד עם זאת, אולי דווקא היוזמה הזו היא דרך “לרגל” רק אחרי אנשים שמזהמים, והרי זיהום הוא בגדר עבירה על החוק. בינתיים נוכל לקוות שהיוזמה המגניבה תגיע גם לארץ.
“@reynotch: The scary sense of overkill in The Face of Litter http://t.co/HtO5aS6dIR pic.twitter.com/FM5aBO7Wh1”
— Able Dart @ b-copy (@AbleDart) מאי 21, 2015
Brilliant Ogilvy campaign shames litterbugs based on DNA found on trash http://t.co/qTw2OD0Kh1 pic.twitter.com/JueCKV8x61
— Pieter Nooren (@pnooren) מאי 21, 2015
דרך: qz.com