אחת לכמה זמן גוגל נוהגת לבצע שינויים כאלה ואחרים במנוע החיפוש שלה. המטרה שלה טובה: לסייע למשתמשים לקבל תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר, לנטרל מניפולציות של קידום אתרים במנוע החיפוש ובאופן כללי לשאוף שהטכנולוגיה תהיה אמינה ומוצלחת יותר. כעת גוגל מתכוונת לבצע שינוי נוסף במנוע – והוא מעצבן הרבה מאוד בעלי עסקים.
השינוי, שייכנס לפועל כבר מחר, עושה שינוי בעדיפות של אתרים במנוע החיפוש על פי התאמתם לפלטפורמות ניידות. מכיוון ש-60% מהתעבורה למנוע החיפוש של גוגל מגיעה ממכשירים ניידים, גוגל החליטה לתעד אותם בחיפוש, ומעתה אתרים שאינם ידידותיים למסכים קטנים כבר לא יופיעו בתוצאות החיפוש העליונות.
למרות שהשינוי הזה הוכרז כבר בחודש פברואר, בעלי עסקים רבים, בעיקר עסקים קטנים, מתלוננים שהשינוי הזה עלול לקבור את העסק שלהם באדמה. שינוי אתר הוא עסק יקר שלוקח זמן – ובעלי עסקים קטנים לאו דווקא יכולים להרים מבצע כזה בחודשיים בלבד רק בגלל הקפריזה החדשה של גוגל. כך למשל, מסעדה ביתית שמסתמכת שאנשים יגיעו אליה כשהם מחפשים בסלולר “איפה לאכול במרכז תל-אביב” תוכל לגלות שכבר לא מגיעים אליה גולשים כי לא היו לה את כמה אלפי השקלים שדרושים כדי להתאים את האתר לסלולר.
“אני חושב שהאנשים שנמצאים בסיכון הגדול ביותר הם אנשים שלא יודעים על זה בכלל”, אמר איתי סדן, מנכ”ל חברת Duda שמתמחה בבניית אתרים, ל-Buisness Insider. “החל מה-21.4, הרבה עסקים קטנים עלולים להיות מאוד מופתעים מכך שהתעבורה לאתר שלהם ירדה בצורה משמעותית. זה הולך להשפיע על מיליוני אתרים ברשת”.
השינוי הזה שם זרקור על אחת הבעיות הגדולות של גוגל כשמדובר בנאמנות: האם היא צריכה להיות נאמנה לגולשים שלה, או דווקא ליוצרי התוכן? זו שאלה מורכבת. מצד אחד הגולשים הם אלה שהופכים אותה לכל כך גדולה ומצליחה – אך מצד שני דווקא בעלי האתרים הם אלה שמכניסים לה כסף על ידי פרסום.
במקרה הזה גוגל בחרה ללכת עם הגולשים – ואולי בצדק. העולם התקדם כבר מזמן לפרופיל שימוש שונה באינטרנט, וגוגל הבינה שהגיע הזמן ללכת יחד איתו ולא להשאר תקועה מאחור.
דרך BI | תמונה: Shutterstock