אם תחפשו את המילה ‘מנכ”ל’ (CEO) במנוע החיפוש של גוגל תמונות זה מה שתמצאו:
ואז, בעמוד הבא:
ואז את זה:
שמתם לב למשהו מוזר? די הרבה גברים, לא? למעשה האישה הראשונה להופיע בינהם היא ברבי. הבובה.
וגם התמונה הזו של ברבי, היא מידיעה סאטירית של מגזין The Onion מ-2005.
למקרה שתהיתם, הכותרת של הידיעה המפוברקת היא “ברבי מואשמת בקידום דימוי קריירה בלתי ריאליסטי”.
הממצאים האלה עלו ממחקר של אוניברסיטת וושינגטון לפיו התפישות של אנשים לגבי מקצוע זה או אחר מושפעות מתוצאות של מנועי חיפוש כמו גוגל. ה- BBC דיווח שעורכי המחקר גילו בתוצאות החיפוש “סטריאוטיפיזציה מוגזמת וחוסר ייצוג מובנה של נשים בתוצאות חיפוש”.
ניתוח נוסף של תוצאות החיפוש בגוגל תמונות העלה כי בחלק מהמקצועות סבלו נשים מתת ייצוג בהשוואה למספרן במציאות.
למשל, תחת התמונות שנמצו בחיפוש המילה “סופר” באנגלית (author), רק 25% מהתמונות הציגו נשים, כשבמציאות חלקן היחסי הינו 56% בארה”ב.
עם זאת, במקצועות כמו אחות (86% נשים במציאות) או מהנדס (13% נשים במציאות) תוצאות החיפוש הציג הטייה של כ-5% בתוצאות (כמובן שבאנגלית לא קיימת ההטיה המגדרית של מקצועות כמו “אחות” ו”מהנדס”).
עורכי המחקר שאלו את המשתתפים כמה אחוזים מבין המינים מאיישים כל מקצוע. כעבור שבועיים, הוצגו למשתתפים תוצאות של מנועי חיפוש והם נשאלו שוב את אותה השאלה.
חלק מהמשתתפים שינו את תשובתם בפעם השניה, והמחקר ייחס 7% מהשינוי לעובדה שהוצגו להם תוצאות מנועי החיפוש.
שון מנסון, מעורכי המחקר, הצהיר: “גם אם הם עשויים להגיע לטווח מסקנות מגוון, תקוותנו היא שמעצבי מנועי החיפוש יהיו לכל הפחות מודעים להשלכות הללו ויעשו בחירה מודעות בהתייחס אליהן”.
דרך: buzzfeed
*הכותבת היא מרצה לגוף ומיניות בקולנוע ותרבות פופלארית. למידע על הרצאות קרובות.