The Goldfinch היה אחד מהספרים המצליחים ביותר בחנויות הספרים הלועזיות בשנה שעברה. הוא מכר הרבה מאוד עותקים, ולמרות זאת, רק כמחצית מקוני הספר הצליחו לצלוח אותו עד הסוף.
אל תהיו קול צף: גלו מי המפלגה שראויה באמת לקול שלך בבחירות 2015
המידע הזה, שעד כה היה נשמר בסוד בין הקורא לבין הספר עצמו, הפך בשנים האחרונות למידע שניתן לאיסוף וניתוח, אודות לעליית הפופולריות של הספרים הדיגיטליים ברחבי העולם. כשאתם קוראים ספרים בקינדל, באייפד או באנדרואיד שלכם – רוב הסיכויים שאתם “משדרים” נתונים לגבי הקריאה שלכם.
נתונים אלה עשויים לכלול את קצב הקריאה הממוצע שלכם, סוג הספרים שאתם אוהבים ואם סיימתם או לא סיימתם לקרוא כותר מסויים.
חברת הספרים הדיגיטליים Kobo מפרסמת את המידע הזה בלי להסתיר דבר. “עם עלייתם של הספרים הדיגיטליים, עכשיו זה אפשרי לדעת כיצד הצרכן מתנהל מול הספר עצמו – איזה ספרים הוא לא פתח, איזה ספר הוא קרא עד המילה האחרונה וכמה מהר הוא עשה זאת”.
האם זה בהכרח טוב? כנראה שלא. תעשיית הספרים עובדת במידה רבה על אהבת המילה הכתובה, ולא רק על פי תכתיבים שיווקיים. ברגע שאנשי מכירות יוכלו לדעת עוד ועוד מידע על מה עובד ומה לא עובד בספר מסוים, הם יוכלו לנווט גם את צוות העריכה כדי לדאוג שכל הספרים העתידיים של ההוצאה יהיו רבי מכר. ומה אם יש ספר שהוא פשוט תענוג צרוף אך ללא פוטנציאל מסחרי? בעולם הביג-דאטה, בו כל המידע מנותח, יש מצב שהוא יישאר מחוץ לתמונה.
עם זאת, זו רק נקודת ראייה אחת, ועורכי ספרים רבים חושבים שהיא די פאסימית. “האמת היא שאנשים לא מסיימים לקרוא ספרים כבר הרבה מאוד זמן”, אמרה סוכנת הספרים קלאודיה בלארד ל-BuzzFeed: “בסופו של יום, כל ספר שנמכר הוא ספר שנמכר”.
בנוסף לכך, הפופולריות הגואה של הספרים הדיגיטליים הביאה עימה גם יתרונות רבים לקוראים עצמם: ספרים חדשים עולים הרבה פחות מאשר בעבר, ניתן להשיג אותם תוך שניות מכל מקום בעולם, והחברות הגדולות מנהלות כבר ספריות החלפה עם אלפי כותרים תמורת עלות חודשים קבועה (כמו נטפליקס – רק לספרים).
בארץ, למרבה הצער, כל זה עוד לא רלוונטי. בתור עם הספר אנחנו מפגינים איטיות לא אופיינית באימוץ טכנולוגית הספרים הדיגיטליים, ומתעסקים ב”חוק הסופרים” שבכל מקרה מתייחס לחלק בתעשייה שממש לא ברור כמה שנים עוד ישרוד. החדשות הטובות: כל עוד אתם קוראים את עותק ה”מלחמה ושלום” מסטימצקי, אף אחד לא באמת יידע שאף פעם לא קראתם אותו.
דרך BuzzFeed | תמונה: Shutterstock