כל העיתונים הכלכליים מדברים בימים האחרונים על “מהפכת האינטרנט”, שהיא רפורמה חדשה של משרד התקשורת שצפוייה להוריד את מחירי הגלישה בעשרות שקלים. לקוחות יכולים להצטרף למהפכה כבר עכשיו – אך האם באמת מדובר בבשורה כל כך גדולה?
למרבה הצער התשובה, לפחות בשלב זה, שלילית. הרפורמה החדשה אמנם מאפשרת לרכוש בקלות חבילות אינטרנט זולות יותר מהממוצע בשוק כרגע, אך ההפרש במחירים עדיין לא מאוד גדול וההתחברות עצמה תלוייה בכמה הגבלות מעצבנות.
נעשה קצת סדר בבלגן:
מה זו הרפורמה הזו?
עד היום, מי שרצה להתחבר לאינטרנט מהיר היה צריך ליצור קשר עם שתי חברות שונות: חברת התשתית (בזק, הוט ובקרוב גם חברת החשמל) וספקית השירות (012, נטויז’ן, בזק בינלאומי ועוד). מטרת הרפורמה היא לבטל את המנהג המעצבן הזה, ולאפשר לספקיות אינטרנט למכור חבילות “הכל כלול” שכוללות גם את התשתית וגם את הספק תחת חשבונית אחת.
הדרך לעשות זאת היא לאפשר לאותן ספקיות לרכוש בעצמן את החיבור לתשתית בשביל הלקוחות שלהן (בשלב זה מבזק בלבד), קצת בדומה למה שעושות היום חברות סלולריות ווירטואליות כמו רמי לוי. יש לציין שרכישת התשתית הזאת נעשית ללא שוב התערבות של הלקוח, וספקית האינטרנט שלו הופכת להיות הכתובת היחידה לכל פנייה שיש לו לגבי האינטרנט – תשתית או גלישה.
רגע, גם היום אפשר לשלם בחשבונית אחת גם על ספק וגם על תשתית, לא?
כן. או לפחות: בערך. בשנים האחרונות ספקיות אינטרנט מכרו באדלים שכללו גם את התשלום לתשתית וגם לספק. עם זאת, עד כה זו היתה רק דרך עקיפה: כשקניתם באנדל כזה מנטוייז’ן (לשם הדוגמה) פשוט שילמתם לה סכום מלא שכלל גם את הסכום לתשתית (בזק או הוט), ומנהלי החשבונות של החברות התחשבנו ביניהן לאחר מכן.
בשיטה הישנה אם למשל הייתם נתקלים בתקלה טכנית בקו, הייתם צריכים ליצור קשר עם חברת התשתית. כיום, גם בתקלות תשתית תצטרכו לפנות לשירות הטכני של ספקית האינטרנט. במקרים מסוימים, כאשר מנוי פנה בבעיית גלישה לספק התשתית ולהפך, נאלץ מוקד תמיכה אחד לקשר אותו עם אחר, ולנהל שיחה מורכבת המלווה בהרבה המתנה על הקו. כמו כן, השיטה הישנה נועדה בדרך כלל רק ללקוחות חדשים והוגבלה בפרק זמן מסויים, אחריו החשבוניות התפצלו שוב.
ומה זה עושה למחירים?
מכווץ אותם – אבל בקטנה.
בשלב זה, רק שתי חברות הכריזו כי הן מוכרות חבילות חדשות במסגרת הרפורמה: אקספון ו-012. שתיהן מציכות חבילות 100 מגה ב-100 שקלים (כולל הכל), או מהירויות נמוכות יותר ב-79-89 שקלים. המחירים לא כוללים חיבור לטלפון קווי – ואם תרצו גם את זה תצטרכו להוסיף עוד קצת כסף.
בשילוב התשתית והספק, אלא מחירים משתלמים ללא ספק, במיוחד אם אתם מסוג האנשים שלא אוהבים להתמקח או לאיים בניתוקים. אם, מצד שני, דיברתם פעם עם מוקד שימור הלקוחות של החברות שלכם והתמקחתם על המחיר יש מצב שאתם משלמים כבר היום מחיר דומה או אפילו נמוך יותר. שווה לבדוק.
תמונה: Shutterstock
ומה אם אני ב-HOT?
נכון להיום, לקוחות שמעוניינים להצטרף למסלול במסגרת הרפורמה צריכים לעשות זו על גבי התשתית הפיזית של בזק, דהיינו קווי הטלפון ולא תשתית הכבלים התת-קרקעית של HOT.
אם אתם מחוברים כבר היום דרך בזק אין שום בעיה. אתם יכולים להצטרף למסלול החדש (אחרי שתבדקו עם בזק שאתם לא חייבים להם כספים על הראוטר) והמעבר יתבצע במהירות ובקלות. אם אתם מחוברים ב-HOT, לעומת זאת, המצב יותר מורכב, ויצריך מכם להחליף ראוטר ואולי גם לקרוא לטכנאי כדי להתחבר לתשתית בזק.
זו, נכון להיום, גם הבעיה הגדולה ביותר של הרפורמה והסיבה שהיא לא באמת תחרותית. כל עוד ללקוחות אין בחירה בין חברות תשתית, הם מוגבלים למה שיש לחברה אחת להציע. ואם בזק עדיין לא פרסה את תשתית האינטרנט המהיר שלה בעיר שלכם ואתם תקועים עם חיבור איטי של עד 15 מגה בלבד? בעיה שלכם.
והעתיד לפחות, האם הוא נראה מבטיח?
סביר להניח שבחודשים הקרובים חברות נוספות תצטרפנה לרפורמה, והמחירים ימשיכו לרדת. כל רפורמה שמעודדת תחרות טובה לצרכנים – ולא נופתע אם הרפורמה הנוכחית תשפיע גם על המחירים במסלולים ה”רגילים”.
עם זאת, בניגוד לרפורמת הסלולר, הרפורמה הנוכחית לא הכניסה שחקנים חדשים לשוק, אלא רק נתנה אפשרויות אריזה חדשות לחברות הקיימות. סביר להניח שמה שלא יקרה, לא תהיה כאן טלטלה בשוק כמו שראינו לפני כמה שנים בסלולר. ועדיין, גם אם כל אחד מאתינו יצליח להוריד 20-30 שקל בחשבון החודשי שלו זו בשורה טובה. בהצלחה!
תמונת שער: Shutterstock