לא נרגענו מחשיפת התרמית הפייסבוקית של “איילת וגילי” כאן ב”חורים ברשת” בעזרת החוקר הפרטי שרון שרגא שיזמנו כאן במערכת ומגיבים חשדניים רבים שהעלו תהיות רבות בעניין לאורך כל הדרך והנה היום נחשף האיש שעומד מאחורי צמד החמד המזויף “איילת וגילי”: אלירן מלכי.
אתמול הוסר דף הפייסבוק של “איילת ארגוב” ו”בעלה לעתיד” “גילי נתן” כתב בפייסבוק שהם “נסעו לצפון כדי להירגע”. כנראה לקח את הפרופיל הפיקטיבי שלה איתו. עם שלם חטף קריז וזה היה ברור שבשלב מסוים הכל יתפוצץ. אז הכירו את היחצ”ן הגאה אלירן מלכי מ”פרוקטובלוג” שהעלה היום פוסט בפייסבוק ובו חשף את זהותו, כמי שעמד מאחורי מה שרבים יגדירו “אחת מתרמיות הפייסבוק הגדולות”.
מטרתו? העלאת מודעות למחלת “הנטינגטון” ועמותת עלם. האם המטרה מקדשת את האמצעים? אל תשאלו את עשרות אלפי הגולשים שנסחפו אחרי הסאגה הרומנטית. מה שכן, בזכות הקמפיין רבים מכירים את המחלה. אצלו בפוסט הגיבו בינתיים חברים אוהדים. עניין של זמן ובטח יחטוף גם כמה קללות.
אלירן מלכי. צילום תמונה: עמיחי ינשוביץ
פניתי לאלירן מלכי עם כמה שאלות וכך ענה:
אוקיי, “איילת וגילי”, אז מה גרם לך להעלות פוסט כזה ומה ציפית שיקרה?
“החלטתי באופן עצמאי להעלות מודעות למחלת ההנטינגטון. אי אפשר היה לחזות את גודל התופעה וכמשהו ויראלי מתחיל להתגלגל ברשת הוא בלתי ניתן לעצירה”.
לא הבנת שאתה בעצם שובר אמון של בני אדם? 30 אלף איש שנפלו בפח?
“לא הייתה פה כל כוונה לרמות איש. אני מניח שחלק מרגישים מרומים. אך הנה שאלה חזרה – כמה מאותם “מרומים” היו נחשפים למחלה הניוונית הזו?”.
אומרים שגם לשקר צריך לדעת. השארת רמזים מפלילים בכוונה או שאתה מודה שלא שמת לב?
“ניסיתי לסגור כמה שיותר אבל חלק מהחורים בסופו של יום יצרו את השיח על הפרופיל. כולם רצו לחשוף וכולם נכנסו לקרוא”.
האם הקמפיין הצליח מבחינתך, למרות הכל ועל אף הכל?
“הקמפיין היה אפקטיבי לכל הדעות. כל השבוע דיברו על מחלת ההנטיגטון, הכירו אותה, קראו עליה בויקיפדיה והרחיבו את הידע. אם עמותת הנטינגטון בישראל תרצה להרים את הכפפה ולעשות משהו עם התאוצה התקשורתית שהם קיבלו – זה יהיה לי לעונג”.
האם האמצעים מקדשים את המטרה?
“כל מטרה שאני רואה אותה נכונה לחברה שאני חי בה, אני נרתם. במקרה הספציפי הזה היה מדובר בקמפיין בפייסבוק”.
אתה מתחרט בדיעבד על משהו בסאגה הזו?
“לא מתחרט על שום הישג בקמפיין הזה. הדבר היחידי שאני מתחרט עליו הוא שאני לא עושה דברים חברתיים בסגנון הזה לעיתים קרובות יותר”.
כמה זמן אתה עובד על הקמפיין הזה?
“על הקמפיין עבדתי מאוקטובר ועד תחילת השבוע. הקמפיין הוא קמפיין עצמאי התנדבותי”.
אגב, רבים חשבו שהבחורה המצולמת כ”איילת” היא מקרואטיה. האמנם?
“מהמזרח התיכון”.
יש לך בשורה לעם? מילים שתרצה להוסיף?
“הרבה אנשים התחברו לסיפור של גילי ואיילת. התחלתי לכתוב את הרומן הקצר שלהם. 25,417 לייקים נספרו בפעם האחרונה שראיתי. אני מעוניין לכתוב את הרומן שלהם ובתוכו לספר על המחלה. מחפש הוצאת ספרים שתסכים ללכת איתי יד ביד ולתרום 30% מהתמלוגים לעמותת הנטינגטון בישראל. מעבר לזה, אני יודע ש“חורים ברשת” שחטו אותי בימים האחרונים, אני אשמח למעט סימפטיה לקמפיין החשוב”.