הכירו כמה נסיכות היסטוריות שוות ש”דיסני” לא הייתה נוגעת בהן עם מקל

הנסיכות של דיסני גילו בשנים האחרונות סימנים קטנים של חתרנות ביחס לסטריאוטיפים השמרניים שלהן בעבר. פורצת הדרך היא “מרידה”, הנסיכה הסקוטית גיבורת “אמיצה” של פיקסאר מבית דיסני שמסרבת להשלים עם הסטריאוטיפים המיוחסים לנסיכות, מתמרדת נגד שידוך, מעדיפה לעסוק בקליעה בחץ וקשת ויוצאת למשימה כדי להציל את הממלכה וגם את שמה הטוב. “בלשבור את הקרח”, הגיבורה, המלכה אלזה מזלזלת באהבה ממבט ראשון ומסרבת לאפשר לאחותה, הנסיכה אנה, להתחתן עם גבר שפגשה והתגלה כאיש רע.

הסודות הקטנים של דיסני נחשפים בסדרת התמונות הבאה

אך ככלל לנסיכות האלה יש דרך ארוכה לעבור על הסדין האדום במונחים של ייצוג וגיוון תרבותי. הנסיכה הצבעונית האחרונה של דיסני הייתה טיאנה כהת העור מ״הנסיכה והצפרדע״ ב-2009, אך לרוע המזל היא בילתה זמן רב מהסרט בדמות צפרדע ירוקה.המעריצים באינטרנט מעצבים לעצמם ייצוגים חתרניים בהרבה לנסיכות דיסני אך השאלה נותרה פתוחה: למה דיסני, שיש לה את היכולת לשנות דפוסי חשיבה, להעז ולהוביל, מתחפרת כל כך עמוק בשמרנות של עצמה? 

זו השאלה שהטרידה את האנימטור ג’ייסון פורת כאשר השיק את הפרויקט “נסיכות דחויות” (Rejected Princesses).

פורת, עובד לשעבר באולפני DreamWorks, יודע על מה הוא מדבר. הוא מתאר את עצמו כ”בחור שמחבב נשים קצת אחרות, ומעוניין להעניק להן חשיפה”. במסגרת הפרויקט פורת מעצב דמויות קצת פחות צפויות של נסיכות דיסני, שהסבירות כי יאושרו על ידי האולפנים היא קלושה.

בעוד חלק מהנסיכות האלטרנטיביות האלה פייטוריות מעוררות הערצה, אחרות הן רשעות וקרות לב. אלה וגם אלה מעוררות סקרנות ומחשבה על כך שאם דיסני, הייתה פחות שמרנית, היא הייתה לוקחת את כולם לסרט חדש ואפל שהיה מעורר הרבה יותר באזז מכל הסרטים המתקתקים שלה גם יחד. אך אם להיות מציאותיים, חלק גדול מהדמויות האלה מדהימות, אלטרנטיביות וקשוחות מדי לסרטי ילדים שאוהבים להגיש לפעוטות את המציאות עטופה בנייר צלופן.  

היפאטיה (בין 350-370 ל-415)

המתמטיקאית הראשונה בהיסטוריה. היא הבריקה גם בתחומי פילוסופיה, אסטרונומיה ופיזיקה.

 מקור: Rejected Princesses

 

נזיק אל עביד (1898-1959)

הגנרלית הסורית הראשונה בהיסטוריה. היא דיברה חמש שפות והקימה שבעה ארגונים, כולל הצלב האדום הסורי. היא לחמה עבור שיוויון לנשים במדינה שלא הכירה במושג הזה. 

 מקור: Rejected Princesses

 

מאסקו הוג’ו (1157-1225)

ידועה גם בכינוי “נאן שוגאן”. היא התרגזה על בעלה הבוגדני עד כדי כך שגייסה צבא כדי לשרוף את בית מאהבתה של בעלה עד היסוד. היא נודעה גם כלוחמת אמיצה וסייעה לייסד את שושלת הוג’ו המפוארת ביפן. 

 מקור: Rejected Princesses

 

 

נור איניאט חאן (1914-1944)

מרגלת בריטית שהפכה סמל לגבורה. חאן עבדה כמפעילת רדיו בפריז הכבושה והסתירה את זהותה כסוכנת חשאית במשך קרוב לחמישה חודשים. הגיבורה הלאומית הזו הצליחה לחמוק ממלתעות הגסטפו יותר מפעם אחת. 

 מקור: Rejected Princesses

 

איארה, נערת האגם הברזילאית

הסיפור שלה מתחיל בשבט שחי על גדות האמאזונס. איארה הייתה בתו של המנהיג הרוחני של השבט. על פי האגדה, איארה הייתה בשיא כושרה כלוחמת כאשר שני אחיה הקנאים ניסו לרצוח אותה בלילה. היא התעוררה לפני שהספיקו לבצע את זממם, והרגה את האחים כאשר ניסו לתקוף אותה. על פי האגדה, היא השליכה את גופותיהם לאגם. 

 מקור: Rejected Princesses

 

מריה אקטיברסקיה

אקטיברסקיה הייתה הטנקיסטית הראשונה שזכתה במדליית גיבור האומה הסובייטית. במהלך מלחמת העולם השנייה, בעלה איליה נהרג בקרב. בתגובה, מריה מכרה את כל רכושם וקנתה בתמורה טנק. לאחר מכן היא כתבה מכתב לסטאלין:

“בעלי נהרג בקרב כאשר הגן על המולדת. אני רוצה לנקום בכלבים הפשיסטים האלה על מותו ועל מותם של האנשים הסובייטים שעונו על ידי הברברים הפשיסטים. לכן הפקדתי את כל חסכונותיי – 50,000 רובל – בבנק הלאומי כדי לקנות טנק. אני מבקשת לקרוא לטנק ‘החברה הלוחמת’ ולשלוח אותי לחזית כנהגת הטנק”. 

סטאלין מיהר לכתוב לה בחזרה ונענה בחיוב לבקשתה.

 מקור: Rejected Princesses

אפשר למצוא עוד נסיכות ש”דיסני” לא הייתה נוגעת בהם עם מקל באתר הפרויקט: Rejected Princesses

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן