כמה מסורות אלטרנטיביות של “שישי ישראלי”

הקמפיין של עמותת שישי ישראלי בעלות חמישה מיליון שקלים מעצבן לא מעט אנשים בימים האחרונים ברשתות החברתיות מאז עלה בטלוויזיה וברשת. הפרסומת מציגה משפחה חילונית מעצבנת ומנוכרת בשישי מול משפחה דתית שעורכת קידוש, כולם לבושים לבן ואב המשפחה חובש כיפה.

הקמפיין ושלטי החוצות המלווים אותו, עם הכיתוב “בצהריים כדורגל בערב קידוש”, גררו מאות תגובות של חילונים ודתיים. יש לא מעט מגיבים המברכים על היוזמה אך הרבה אחרים שמבקרים את יוזמי הקמפיין על שנאת חינם ומתיחת קו בין ישראליות לבין קידוש ושמירת השבת, בין חילונים להפקרות ובין יהודים טובים ופחות טובים.  

עמותת “שישי ישראלי” הוקמה, על פי הדיווחים, על ידי אנשי עסקים חילוניים המאמינים “שאם פעם בשבוע, כל משפחה ישראלית תשב ביחד, ותחזק את הקשר הפנימי שבה באווירה של כבוד הדדי, זה יכול לעשות שינוי אדיר בחברה הישראלית כולה”. על פי דה מארקר, הפעילות המוצהרת של העמותה נרחבים יותר מארוחה יחדיו: הפצת ערכי היהדות בדרכים שונים ובין מייסדיה נמנים האנשי העסקים מנכ”ל טלכלל יואב בן יקר, ומנכ”ל אלקטרה איתמר דויטשר, שמואל טל, שלמה לוסטיג, ראובן שיף, אברהם הוכמן, שמעון סיבוני, שאול זילברשטיין, יוסף זרז’בסקי – עורך דין, לשעבר חבר עיריית גבעתיים, ובן יקר, איתמר דויטשר, וחיים טייב. לא כולם חילונים.

ממשרד הפרסום של העמותה נטען שבכלל לא מדובר במשפחה חילונית ודתית אלא באותה משפחה שעושה שינוי, וכי “המטרה לא הייתה ליצור עימות בין חילוניים לדתיים, אלא לקרב לבבות”, אמר לגלי צה”ל ארז ברכץ, סמנכ”ל לקוחות ביהושע TBWA, משרד הפרסום של העמותה, “חדי עין יכולים להבחין שהמשפחה שבסופו של דבר אוכלת ארוחת שישי יחד, גם אם יש שמה קידוש, היא משפחה חילונית”, אמר ברכץ. “לא מדובר במשהו שבא לפלג את העם אלא לאחד אותו”.

בתגובה הזו יש לא מעט התקרנפות. דווקא לא הקידוש או שמירת המצוות בליל שבת בעייתיים כאן, אלא לרומם את הטקס הדתי באמצעות קריקטורה חילונית. כאילו שיוזמי הקמפיין בעצמם לא היו בטוחים שלהציג משפחה יהודית בשבת מקדשת ושומרת שבת יספיק מבחינתם כדי להעביר את המסר הישראלי המאחד מבלי לדרוך על ישראלים שאורח החיים שלהם אחרים, ואם זה לא שיחדש אירוני לא ברור מה כן. הנה כמה מסורות אלטרנטיביות של שישי ישראלי.

 

Enosh Bar-Tur

מקדמים את התחבורה הציבורית

 

Ben Meiri

 

Yair Kivaiko

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן