מבט ממזל”ט על צ’רנוביל הנטושה חושף עיר מתפוררת לאחר האסון הגרעיני

גלגל ענק נטוש, יערות מורעלים וצבע מתפורר בבריכת שחייה נטושה. אלה השרידים השוממים של העיר הנטושה פריפיאט, כפי שתועדו קרוב ל-30 שנה לאחר האסון הגרעיני שהיכה בצ’רנוביל. 

העיר האוקראינית, בה התגוררו כ-35,000 אנשים, ממוקמת במרחק של כמה קילומטרים בלבד לכור הגרעיני של צ’רנוביל. התאונה קרתה ב-26 באפריל, 1986, בשעה 1:30 לפנות בוקר, במהלך בדיקת מערכות בכור מספר 4. הפיצוץ שיחרר כמויות עצומות של חלקיקים רדיואקטיביים לאטמוספירה, ואלה התפשטו מעל מערב ברית המועצות ואירופה.

שליטי ברית המועצות דיווחו על האסון רק לאחר כמה ימים. אפילו בפריפיאט הסמוכה מעטים היו מועדים לתאונה שהתרחשה. הממשלה פינתה עשרות אלפי אנשים מהמקום רק לאחר שלושה ימים.

על אף שאיזור של 1,600 קמ”ר מסביב לכור הוכרז שטח סגור, קומץ תושבים סירבו לפנות את המקום וקומץ תושבים זקנים אף חזרו לעיר כדי להיות קרובים לקברים של בני משפחותיהם. תיירים רשאים היום לבקר במקום במשך כמה שעות ביום אחד, ועובדים שבונים באיזור מורשים לעבוד במשך כמה שעות בכל חודש. מדענים סבורים כי האיזור לא יהיה בטוח למגורים במשך 20,000 שנים נוספות.

יוצר סרטים דוקומנטרים בשם דני קוק תיעד את העיר המתפוררות באמצעות מזל”ט שטס מעל לאיזור הרדיואקטיבי וצילם את השרידים המתפוררים.

בסרטון נראה הטבע מתחיל להשתלט על פריפיאט: מבט אווירי על מכוניות מתנגשות עזובות בפארק שעשועים, ניירות פזורים לצד פרחים זהובים ועצים צומחים פרא בין בניינים. 

בעוד פריפיאט תועדה בעבר לאחר האסון הגרעיני, זה התיעוד הראשון ממבט של מזל”ט על החורבות של העיר הנטושה.

“צ’רנוביל היא אחד המקומות המעניינים והמסוכנים בהם ביקרתי”, כתב קוק, “האסון הגרעיני שהתרחש ב-1986 – השנה בה נולדתי – השפיע על חייהם של אנשים רבים, בהם על משפחתי כאשר התגוררנו באיטליה. אני לא יכול לתאר לעצמי מה עבר על מאות אלפי אנשים שפונו מהמקום”.

מדענים חלוקים בשאלה כמה אנשים מתו כתוצאה מהפיצוץ, ששיחרר קרינה גדולה פי 400 מהפצצה הגרעינית שהוטלה על הירושימה.

קוק צילם את הסרטון, בשם “גלויות מפריפיאט, צ’רנוביל”, כאשר הכין תיעוד של האיזור עבור התוכנית “60 דקות” של CBS. הסרטון צולם עם מונה גייגר, מזל”ט DJI Phantom, מצלמת קאנון 7D ו-GoPro3.

פריפיאט נחשבת עכשיו בטוחה לביקורים קצרים מאחר והאיזוטופים ששוחררו בעקבות האסון התפוגגו מאז. קוק וצוותו שהו באיזור במשך שבוע ותרו את צ’רנוביל והעיר הנטושה פריפיאט. “יש משהו שליו אך מטריד מאוד באיזור הזה”, מעיד קוק. “הזמן עמד במקום וזכרונות העבר צפו סביבנו”. 

 

  

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן