בובות מבחני ריסוק משרתים נאמנה את תעשיית הרכב בעשרות השנים האחרונות. חברת Humanetics היא זו שמספקת את רוב הבובות האלה, שעברו התפתחויות רבות במהלך השנים האחרונות.
כבר לא מדובר בבובות פשוטות מעץ ושקי חול, אלא בובות מורכבות ומשוכללות שמשמות אנטומיה אנושית עד לרמת החוליות והעצמות כדי לבדוק בדיוק כיצד פגיעות בתאונות דרכים משפיעות על הגוף שלנו בדגמים שונים של מכוניות.
בשנים האחרונות תעשיית הבובות באלה נתקלה בבעיה: בעוד תעשיית הרכב יודעת להטמיע אמצעי בטיחות מצויינים כדי להגן על הבובות הרגילות, הנתונים בשטח מצביעות שקיימות יותר ויותר תאונות דרכים קטלניות שכוללות אנשים שסובלים מעודף משקל או אנשים כבדים.
הסיבה מובנת מאליה: אם יצרני המכוניות מסתמכים על בובות הריסוק כשהן בונות את המכוניות שלהם, והבובות האלה נוצרות במשקל גוף ממוצע ובריא – זה אומר שבטיחות המכונית מתאימה בעיקר לאנשים שמבנה הגוף שלהם זהה לשל הבובות. ברגע שמרכז הכובד משתנה או שהפרופורציות אחרות לא בטוח שאמצעי הבטיחות המוטמעים במכינות כיום מספיקים כדי להגן על חייהם של ה”שונים”.
מכיוון שהעולם הולך ומשמין, יצרני הבובות החלו לאחרונה לייצר בובות שמנות יותר. “הרעיון בבובות החדשות האלה הוא להתחיל למדוד סוגים חדשים של פיזור משקל. למשל, ריכוז משקל בכתפיים מתמודד יותר טוב עם אמצעי ריסון”.
תמונה: Shutterstock
וזה לא הכל: לבובות החדשות יש יותר חיישנים ומבנה אנטומי מורכב יותר שיאפשר ליצרני המכוניות לבחון נתונים רבים יותר מבעבר.
האם זה ימנע תמותה בתאונות דרכים? כמובן שלא. הגוף האנושי לא באמת נועד לנוע במהירויות של מכונית – והתנגשות חזיתית במהירות של עשרות קמ”ש תרסק לחלוטין את הגוף שלנו. מצד שני, יפה לראות איך הטכנולוגיה מתאימה את עצמה לשינויים שעובר הגוף האנושי הממוצע בעולם המודרני ומתאימה את המכוניות בהתאם.
דרך Neatorama