אלגוריתמים חדשים מאתרים סימנים של הכרה במטופלים פגועי ראש

חלק מהאנשים שעוברים פציעות ראש משמעותיות נותרים בתרדמת או ברמת הכרה נמוכה, ללא יכולת לדבר או לזוז, ולכאורה ללא מודעות של העולם מסביבם. עם זאת, בשנים האחרונות, נוירו מדענים גילו במחקרים פורצי דרך סימנים המעידים כי לפחות חלק מהמטופלים שחשבו עד כה שהם חסרי הכרה הם למעשה בעלי הכרה מסוימת.

התמונה הדרמטית למעלה לקוחה מתוך מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Plos. המחקר מנסה לזהות סימנים נוירולוגים של הכרה במוחות של מטופלים. החוקרים, בראשות סריבס צ’נו באוניברסיטת קיימבירדג’, בדקו את הטכנולוגיה שלהם על 32 מטופלים ו-26 בוגרים בריאים. הם השתמשו באלקטרודות EEG כדי לתעד את הפעילות המוחית של מטופלים בזמן מנוחה, ונעזרו בחישובים מתמטיים כדי לנתח את הסימנים האלה ולהעריך את חוזקם של הקשרים בין רשתות נוירונים באיזורים שונים של מוחות המטופלים. 

אצל רוב המטופלים במצב צמח – אלה שלא מראים סימנים של הכרה – החוקרים איתרו פעילות אבנורמלית ברשתות המוח (התרשים השמאלי), אך אצל שלושה מטופלים, כולל המטופל שהפעילות המוחית שלו מוצגת בתרשים האמצעי, הממצאים היו יוצאי דופן. פעילות הרשתות שלהם הייתה דומה לאלה של מבוגרים בריאים (התרשים הימני).

לא מדובר בניסיון הראשון למפות פעילות מוחית כדי למצוא סימנים של הכרה אצלי פגועי ראש. במחקר פורץ דרך שפורסם ב-2006 בכתב העת “סיינס”, חלק מאותם חוקרים פיתחו מבחן שמבקש ממטופלים לדמיין את עצמם משחקים טניס. אצל אנשים בריאים, בקשה זו מפעילה איזורים במוח האחראים על תכנון תנועה. באמצעות סריקות FMRI של פעילות מוחית, החוקרים גילו פעילות מסוימת באיזורים אלה גם אצל אשה בת 23 במצב הכרה מינימלי. על פי סברת החוקרים, האשה חזרה להכרה מספקת כדי להבין את הבקשה ולהוציא אותה לפועל. במחקר החדש, שלושה מטופלים במצב צמח שהראו סימנים של פעילות רשתות נורמלית במבחן EEG, עברו גם את מבחן הטניס. מטופל נוסף עבר את מבחן הטניס אך לא את מבחן ה-EEG. 

ההתקדמות הטכנולוגית של מכשירי ה-EEG מעוררת תקווה, אך החוקרים סבורים שיש צורך בשימוש בשילוב של מדידות עצמאיות כגון מבחן רשת ה-EEG ומבחן הטניס כדי לקבל הערכה יותר מדויקת ולא לנטוע תקוות שווא בלבבות משפחות המטופלים.

דרך Wired

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן