10 דברים שכדאי לדעת על Ello, הרשת חברתית אנטי פייסבוק שעושה באזז

1. היא אנטי פייסבוק

Ello, רשת חברתית קטנה שצומחת מהר ביומיים האחרונים, הושקה בכלל בחודש יולי, אך את הבאזז שלה היא עושה רק עכשיו. בניגוד לרשתות חברתיות אחרות, “אלו” מצהירה שלא תמכור את המידע האישי שלכם למפרסמים וכי משתמשים באתר יוכלו להפסיק לשתף את המידע האישי שלהם מתי שתרצו. מתוך המניפסט של Ello:

“הרשת החברתית שלכם שייכת למפרסמים.

כל פוסט שאתם משתפים, כל חבר שאתם מצרפים וכל קישור עליו אתם מקליקים מנוטרים, מתועדים ומומרים למידע. מפרסמים קונים את המידע שלכם כדי להציג לכם יותר מודעות. אתם המוצר שנרכש ונמכר.

אנחנו מאמינים שיש דרך טובה יותר. אנחנו מאמינים בתעוזה, ביופי, בפשטות ובשקיפות. אנחנו מאמינים שאנשים שמייצרים דברים והאנשים שמשתמשים בהם צריכים להיות שותפים.

אנחנו מאמינים שרשת חברתית יכולה להיות כלי להעצמה, לא כלי להונאה, לכפייה ולמניפולציה – אלא כלי כדי לחבר, ליצור ולחגוג את החיים.

אתם לא מוצר”.

2. היא צמחה לכאורה על רקע משבר בין פייסבוק ללהט”בים

מילים יפות אלה לא יכולות להסביר לבדן את העובדה ש-ELLO (שההצטרפות אליה בהזמנה בלבד בשלב זה), פתאום התפוצצה? כל מי שהסתובב בטוויטר ב-24 השעות האחרונות לא יכול היה להתעלם מווירוס בקשות ההצטרפות ל-ELLO.

בינתיים “אלו” גדלה בטירוף: על פי פול בודניץ, אחד המקימים, היא צומחת ב-35,000 משתמשים בשעה. הזמנות לשירות נמכרות באיביי עבור דולרים בודדים עד עשרות דולרים:

יש מי שמצביע על העמדה התקיפה של פייסבוק נגד משתמשים להט”בים שמשתמשים בשם אמיתי ובשם הפרסונה שלהם שהרגיזה לא מעט אנשים. Ello זינקה לאחר שפייסבוק השעתה חשבונות של מאות אמני דראג שהשתמשו בשם הבמה שלהם במקום בשמות האמיתיים שלהם. המדיניות הזו אינה חדשה אך עד כה לא נאכפה בהיקף כל כך נרחב כלפי חברים שמשתשמים בשם במה (בקהילת הדראג וכאלה שאינם) נוסף על שמם האמיתי.

קבוצת דראג אחת אפילו יצרה סרטון בביצוע בריג’יט בידה בשם WTF, Zuck. פייסבוק רודפת מלכות דראג שמשתמשות בפרופילים כפולים בגלל ערכם השיווקי והחברתי, היא הסבירה. הטענה של פייסבוק היא שבדרנים צריכים להקים דפי פייסבוק שמעריצים יכולים לעשות להם לייק מוטלת בספק משום שהחשיפה של דפים אלה היא קטנה, אם לא תשלמו הרבה כסף כדי לקדם אותם. למעשה, יש חור במודל העסקי של פייסבוק שהרשת החברתית מנסה להגן עליו. בריג’יט, ורבים אחרים מסכימים איתה. גם מלכת הדראג רופול הצטרפה לביקורת על מדיניות השמות האמיתיים של פייסבוק.

למרות זאת, פגישה שנערכה החודש בין הנהלת פייסבוק לנציגי מלכות הדראג לא הועילה. פייסבוק הסכימה אמנם להחזיר לפעולה מאות פרופילים שהשעתה, אך לא תחזור בה ממדיניות “השמות האמיתיים” שלה. היא העניקה שבועיים למשתמשים אלה לשנות את שם הבמה שלהם לשם האמיתי שלהם בלבד או לפתוח דפי פייסבוק שנועדו למטרות מסחריות, על פי החברה.

מי שקיבלה את הלהט”בים בזרועות פתוחות הייתה Ello, שפירסמה את ההצהרה הבאה:

“אין צורך להשתמש בשמות ‘אמיתיים’ ב’אלו’. אנחנו מאפשרים לאנשים להיות מי שהם רוצים להיות. כל מה שאנחנו מבקשים מכולם זה לציית לכללי ההתנהגות שלנו שחלים על כולם. ככלל, אנחנו מגינים על כל משתמשי Ello (בהם משתמשי להט”בים) מתגובות שנאה”.

3. זה יעלה לכם

אפשר גם להיות פחות תמימים באשר לסוד הצמיחה הפתאומי של Ello. כמעט תמיד, דרוש יותר ממעבר של כמה מאות משתמשים לשירות חדש כדי להזניק אותו, וכדי להתחיל טרנד כזה נדרש כסף. המון כסף. ואמנם, מתברר כי Ello קיבלה השקעה של 435,000 דולרים מקרן הון סיכון FreshTracks בחודש מרץ.

קרנות הון סיכון לא נוהגות להעניק כספים למטרות פילנטרופיות, והמשמעות היא שמישהו בסופו של דבר ייאלץ לשלם. אחד המעצבים של “אלו”, טוד ברגר, אמר ל”גרדיאן” שמי שישלם הם המשתמשים. התוכנית היא לפתח מערכת בה משתמשים משלמים כדי להוסיף תכונות, בהן תכונות פרטיות. “לפרטיות יש מחיר, וחלק מתכונות הפרטיות המתקדמות שלנו יעלו כסף”, הוא אמר.

4. היא ידידותית לתכנים אירוטיים

נראה ש”אלו” מאוד גמישה בתנאי השימוש שלה ואלה משתנים ככל שהרשת מתפתחת. מדיניות השימוש הישנה באתר ציינה “בלי פורנו”, אך ביום רביעי, המפתח ג’סטין גיטלין ציין בטוויטר שזו הודעה ישנה וכי היא מקבלת תכנים למבוגרים בלבד. עם זאת, הרשת מגנה על משתמשים שהצהירו שאינם מעוניינים לראות תכנים למבוגרים בלבד באמצעות תיוג NSFW.

5. היא פרטית

רשת שמתנגדת לשנאה, לפרסומת ולא מתנגדת לתכנים למבוגרים בלבד? לא פלא שיש מי שמכנה את “אלו” “רשת חברתית לאנשים בוגרים”. ב-“Ello” כתובת ה-IP שלכם נשארת אנונימית וחסרת זהות. “לפי מיטב ידיעתנו, תכונה זו הופכת את Ello לחסרת תועלת גם לגוגל למטרות פרסומיות”. התגובות בינתיים מעורבות:

 

מגיבים אחרים הצביעו על הגישה המרעננת של חזרה לשורשים, לעידן שבו רשת חברתית הייתה פשוט רשת של חברים ולא מדיה שנועדה למקסם רווחים עבור בעליה. אך יש גם כאלה שמכנים אותה “יומרנית”, “מבלבלת” והתלוננו על ממשק מתסכל.

 

6. אבל…

ראוי לציין שגם Ello בעצמה כורה מידע של משתמשים אך כקבוצה ולא באופן אישי. “מידע זה מאפשר לה לדעת איך אנשים משתמשים בשירות כדי לשפרו”, מציינת החברה באתר שלה, “למשל, אם נוסיף תכונה שכולם משתמשים בה, נרצה לדעת על כך”.

7. מי עומד מאחוריה?

“אלו” נוצרה על ידי צוות של “שבעה אמנים ומפתחים ידועים”, כאשר המייסד המוביל הוא פול בודניץ, יזם, בעל חברת אופני יוקרה ומעצב אופנה.

8. היא מינימליסטית

Ello מורכבת מגוונים של שחור ואפור והלוגו שלה הוא סמיילי לבן על רקע פרצופון שחור. ואיך הרשת החברתית החדש פועלת? Ello נחלקת ל”חברים” ול”רעש” כדי לבדל בין תכנים שקרובים ללבכם לבין כאלה שאולי פחות מדברים אליכם מבחינה רגשית כדי להפחית את תופעת הרעש הלבן בפיד. ה”חברים” הוא פיד שמספק עדכונים מאנשים שאתם מכירים היטב, בעוד “רעש” הם פידים לכולם. כאשר משתמש מפרסם פוסט ב”אלו” הוא לא יודע מראש באיזה פיד זה יופיע.

בשלב זה, Ello נראית כמו רשת חברתית רזה למדי, הכוללת פיד, תגובות בסיסיות, אזכורים (מנשונים), חיפוש משתמשים, מנגנון צפיות לפוסטים, התראות באימייל, הטמעת אמוגי’ (!), אפשרות למעקב או להסרת מעקב (אך לא לחסימת משתמשים עדיין) ודחיסת תמונות. בקרוב תתווסף אפשרות דיווח על תכנים לא הולמים, אינטגרציית אודיו, חשבונות פרטיים, תגובות עם מדיה עשירה, שיתוף (ריפוסט), מרכז התראות, הודעות פרטיות, דחיפה אוטומטית לרשתות אחרות, אינטגרציית וידאו ואפליקציות ל-iOS ואנדרואיד.

9. נקודת ההכרעה של פייסבוק מתקרבת

בשלב זה קשה לומר אם Ello היא טרנד השבוע שיתפוגג תוך כמה ימים או תחליף ראוי לרשתות חברתיות כמו פייסבוק. זו האחרונה, כדאי לזכור, קיימת כבר כעשור ומתהדרת ב-1.3 מיליארד משתמשים פעילים.

 

יכול להיות ש-Ello לא תחליף את פייסבוק ויש סבירות לא נמוכה שתתפוגג מהר מאוד, אך מה שבטוח זה שפייסבוק לא תימשך לנצח. פייסבוק נמצאת בשלב שברירי, בו הניסיון למצוא איזון בין התאבון של המשקיעים שלה לרווחים לבין צרכי המשתמשים השונים עלול לקרוע אותה לגזרים. הפופולריות בין לילה של ‘אלו’ אולי מרמזת על כך שסגמנטים שונים שהופכים את פייסבוק לרשת החברתית הגדולה בעולם מגלים סימנים של חוסר שביעות גובר והם ממתינים לחלופה הקורצת כדי להתנתק מספינת האם.

כורעת תחת עומס אינטרסים, אלגוריתמים שאמורים להכריע בין הגשת תכנים רלוונטיים לקהל לבין הצורך לספק למפרסמים את הסחורה עליהם שילמו, פייסבוק נראית כמו זירה מועדת לפורענות. מישהו, גם אם לא Ello, ייכנס לבסוף דרך הסדק הזה ויקרע את פייסבוק לגזרים. לרשת כזו יש סיכוי אם תשכנע את המשתמשים שלה שהם רצויים ולא חלק מהמון שהוא יעד זול למשווקים.

10. היא בהזמנה בלבד

בשלב זה, ההצטרפות ל-Ello היא בהזמנה בלבד. תוכלו לבקש הזמנה כאן או לחפש בטוויטר.

 

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן