הכירו את הילדה שיש לה שלושה הורים ביולוגים

הכירו את אלנה סערינן, אחת מקומץ אנשים ברחבי העולם שיש להם שלושה הורים ביולוגים. לא מדובר בתוצר של ניסוי גנטי מוזר, אלא בפרי של טיפול פוריות חלוצי שעד לאחרונה היה אסור.

התהליך כרוך בהעברת חלק מתא של תורם לביצית של האם שהכילה מבנים זעירים של מיטוכונדריה. מאחר ומבנים אלה כבר כוללים את הגנום שלהם, אלנה נושאת DNA משלושה הורים.

מיטוכונדריה היא אברון המוכר כ”ספק הכוח” של התא וכאחראי על המרת האנרגיה לתוך ואל מחוץ לתא. אברונים אלה יוצאי דופן משום שהם משתכפלים באופן עצמאי מחלוקת התאים ויש להם גנום משלהם. השתלה של מיטוכונדריה מתבצעת לרוב כדי להחליף מיטוכונדריה פגומה באחת בריאה מאשה אחרת, כדי למנוע העברה של החומר הפגום לעובר שעלול לגרום לעיוורון, חולשה בשרירים, אי־ספיקת לב ואף מוות.

הליך ההפריה המיטוכונדרית מקודם בבריטניה, כאשר צופים שזו תאשר את המהלך בקרוב, לפני ארצות־הברית.

במקרה של אלנה, הסיבה להחלפת המיטוכונדריה היא אחרת. אמה עברה טיפולי פוריות במשך עשור. לאחר שאלה לא צלחו, כמוצא אחרון היא פנתה למרכז סיינט ברנבס בניו ג’רזי, שמומחה בהליך פוריות של החלפת ציטופלסמה.

מאחר וייתכן שמיטוכונדריה פגומה אחראית לחוסר יכולתה של האישה להיכנס להריון, אמבריולוגים החליפו חלק מהביצית שלה המכילה את המיטוכונדריה – הציטופלסמה – בחומר של תורם.

התהליך החלוצי הזה לא נטול ביקורת. אלנה אינה התינוקת הבריאה הראשונה, אך חששות התעוררו לאחר שתינוק אחר נולד בעקבות התהליך ללא כרומוזום X 17, ושני ילדים אחרים סבלו מבעיות בהתפתחות. עם זאת, אי אפשר להוכיח שבעיות אלה קשורות בהכרח לטיפול, שלא אושר עדיין בבריטניה. חלק מהמבקרים חוששים שטיפולים כאלה יוליכו בסופו של דבר למציאות של תינוקות מעוצבים בהזמנה, אחרים מתריעים מפני הרצון של בני האדם “לשחק אותה אלוהים”, ומצביעים על מחקרים בבעלי חיים שרומזים על סכנה של הזדקנות מואצת ויכולות קוגנטיביות מוגבלות כתוצאה מהטיפול. התשובה לכך הייתה כי מחקרים אלה בוצעו על בעלי חיים לא מופרים ועל כן אינם רלוונטיים. כמו כן, טיפול כזה עשוי לעזור למנוע מחלות בתינוקות רבים.  

דרך BBC News

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן