האינטרנט זועם: אתמול נחשפה העלות הכוללת של הקמפיין הרחב האחרון של פיקוד העורף, בכיכוב אורי גלר. הקמפיין הפנה את הצופים לאתר האינטרנט של פיקוד העורף, בשביל שאלה יתעדכנו שם במספר המרחב האיזורי שלהם ובפרק הזמן בו הם נדרשים להגיע למרחב מוגן בהישמע אזעקה.
על פי חשבוניות שנשלחו למשרד הפרסום מקאן תל אביב, הקמפיין כולו עלה למשלם המיסים כעשרה מיליון שקלים: 5.2 שקלים ששולמו ב-2013 ו-4.3 מיליון ששולמו ב-2014. אזרחים רבים מוחים על מה שנראה כמו בזבזנות מוחלטת. כשתקציב המדינה לא מספיק לצרכיה וכל הזמן אנחנו נדרשים לקיצוצים והעלאות מיסים, מדוע לשלם כל כך הרבה כסף על פרסומת? האם לא היה אפשר לוותר על הטאלנט אורי גלר ולפרסם את אותו מסר בתקציב צנוע יותר?
אך לא בטוח שהכעס הזה מוצדק. אורי גלר עצמו סרב לחשוף כמה כסף הוא שילם על הקמפיין, אל הבהיר שמדובר בסכום נמוך, הרבה מתחת לתעריף שהוא בדרך כלל גובה על הופעות טלוויזיוניות. בראיון ל-ynet הוא גם סיפר שכל הכסף שהתקבל מהקמפיין נתרם, בין השאר ליחידת הכלבנים של צה”ל.
משרד הפרסום מקאן תל אביב גילה ל-The Marker את מה שגלר לא הסכים לגלות: השכר שלו על ההופעה הזו עמד על 70 אלף שקל. סכום מכובד ללא ספק, אבל ממש לא עשרה מיליון.
אז על מה בכל זאת הלך כל הכסף הזה? על מרכיבים אחרים ב”עוגת הפרסום”, כמו רכישת זמן פרסום בערוצי הטלוויזיה, קניית מודעות בעיתונים, הפקת חומרי הסברה נוספים ועוד. עשרה מיליון שקל הם לא סכום יוצא דופן לקמפיין פרסומי בסדר גודל כזה. המדינה מעמידה תקציב שנתי לפרסומות על סך 180 מיליון שקל, וככל הנראה התקציב לקמפיין של גלר הוצא מהקופה הזו.
הזעם הציבורי על מה שנראה כמו ביזבוז חסר אחריות על קמפיין פרסום שמנסה בכח להיות מצחיק ומגניב (אבל בפועל לא בטוח שהוא קולע) מובן, אבל לא בטוח שהכעס מופנה למקומות הנכונים. חלק מהתפקידים של השלטון הוא להעביר מסרים לאזרחים, ותעשיית הפרסום היא הדרך האפקטיבית ביותר לעשות זאת. מה גם שמבצע צוק איתן הוכיח שהמידע שפיקוד העורף העביר דרך הקמפיין הזה היה מאוד חיוני, ואולי אף הציל חיים.
ובכל זאת, במציאות תקציבית כל כך לחוצה, אולי כדאי למשרדי הממשלה לשקול לחזור לקמפיינים זולים. בלי כוכבים, בלי פרסומות בנות דקה בפריים-טיים, אלא פשוט העברת תכנים מעניינת ואפקטיבית שיכולה להיות לא פחות יעילה ולחסוך למשלמי המיסים כמה מיליונים. והרי לכם קסם אמיתי שלא מבוסס על שום אשליה.
ממקאן תל אביב נמסר: “מטרת הפעילות של פיקוד העורף באמצעות מקאן תל אביב הינה יצירת קמפיין הסברה שמטרתו להכין את תושבי מדינת ישראל בעת שגרה לזמן חירום. הקמפיין מנוהל תחת תקציב מוקפד מתוכנן מראש, שנועד להניב מקסימום חשיפה אפקטיבית מול תושבי ישראל. אורי גלר נבחר כפרזנטור בשל הסקרנות שהוא מעורר, ורמת הקשב הגבוהה להנחיות פיקוד העורף שהוא יוצר מוכיחה עצמה. יצוין ששכרו מסתכם בסכום סמלי של 70,000 שקל, כאשר גם אותו הוא תרם ליחידה צה”לית הקרובה לליבו”.